۱
plusresetminus
اکنون غدير خم در محل عبور و مرور زائران بيت‌الله الحرام و مسافران مدينه النبي قرار ندارد و اثر و ثمر کمتري از نشاني‌هاي گذشته در آن به چشم مي‌خورد.
فایل ویدیو
محل به امامت رسیدن مولای متقیان حضرت علی (ع) محل غدیر خمپ
غدير خُم نام برکه اي است که در محلي به نام خُم در مسير مکه به مدينه قرار داشته است. در روز هجدهم ذي الحجه سال دهم هجري، پيامبر(ص) در اين مکان، امام علي(ع) را به عنوان ولي و جانشين خود به مردم معرفي کرد. اين حادثه به واقعه غدير معروف است.

غدير در سه الي چهار کيلومتري جحفه و جحفه هم در 64 کيلومتري مکه واقع شده است. اين محل کمتر از 300 کيلومتر با مدينه فاصله داشت.براي واژه «غدير» معاني مختلفي مانند «آبگير»، «قطعه‌اي از آب» و «جاي جمع شدن آب باران» به کار مي‌بردند. چند آبگير يا غدير در گوشه و کنار عربستان يافت مي‌شد و از اين رو اين محل را به نام غديرخم نامگذاري کردند تا با غديرهاي مشابه اشتباه نشود و مزيت آن اين بود که هيچ گاه در طول سال خشک نمي‌شد.

شناسايي دقيق مکان واقعه غدير
بعد از شهادت اميرالمؤمنين(ع)، دوستداران اهل‌بيت در دشت‌هاي حجاز متفرق شدند و براي خود، باغ‌ها و آبادي‌هايي در بعضي از مناطق از جمله مناطق اطراف غديرخم ساختند.
برابر با برخي گزارش‌هاي تاريخي بعد از اين رويداد هم مسجدي در همان محل که پيامبر خطبه خواند و مولا علي(ع) را به جانشيني برگزيد به نام غدير بنا شد که 50 متر مربع وسعت داشت و چندبار هم از سوي پادشاهان شيعه هند بازسازي شد، اما شهريور 1386 پيروان فرقه وهابيت در اقدامي شبانه آن را ويران کردند.

غدير غريب
اکنون غدير خم در محل عبور و مرور زائران بيت‌الله الحرام و مسافران مدينه النبي قرار ندارد و اثر و ثمر کمتري از نشاني‌هاي گذشته در آن به چشم مي‌خورد.
غدير در شرايط کنوني در گوشه‌ دورافتاده‌اي واقع شده که هر از گاهي برخي از کاروانيان شيعي با تمهيداتي خود را به اين محل مي‌رسانند و در کنار برکه‌اي برجاي مانده از زمان‌هاي گذشته و سايه‌سار درختان کهنسال و بلندقامت آن دمي مي‌آسايند و ياد و خاطره واقعه سرنوشت‌ساز غدير را گرامي مي‌دارند.
 
https://www.cafetarikh.com/video/23375/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما