۰
۱
plusresetminus
امام خمینی (ره ) در بیانیه ای به دولتها و ملل اسلامی از همگان به خصوص دولتهای عربی خواستند باتوکل به خدای متعال و تکیه برقدرت لایزال همه قوا و نیروی خویش را بسیج و در راه جهاد با رژیم صهیونیستی بکار گیرند...
پیوند شوم پهلوی با صهیونیسم
 جوان و تاریخ- خط زمان

 یکی از موضوعات چالش برانگیز عصر پهلوی دوم، روابط عمیق و گسترده رژیم پهلوی با دولت جعلی اسراییل بود. روابطی که با حساسیت و مخالفت جامعه مذهبی ایران روبرو بود و امام خمینی نیز همواره بر قطع این روابط تاکید داشتند. بدون شک یکی از دولتهای تاثیرگذار در ایجاد سازمان امنیتی مخوف پهلوی دوم ، رژیم صهیونیستی بود که با ارائه کمکهای مستشاری و لجستیکی، کمکهای زیادی را به ساواک جهت سرکوب مردم انقلابی ایران ارائه نمود. در تایم لاین پیشرو سیر روابط اسراییل با رژیم پهلوی را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی ، امنیتی و نظامی را مورد بررسی قرار می دهیم.




اردیبهشت 1327 شمسی/ تاسیس دولت جعلی فلسطین

در 8 آذر 1326/29 نوامبر 1948، مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح پیشنهادی کمیسیونی را متشکل از یازده عضو سازمان ملل مبنی برتقسیم فلسطین به دو منطقه عرب و یهودی، به تصویب رساند.  این تصویب که در پرتو فعالیتهای تبلیغاتی شدید و ماهرانه آژانس یهود و پشتیبانی قدرتهای بزرگ، به ویژه حمایت چشمگیر و حیاتی آمریکا حاصل شد؛ سازمانهای یهودی و صهیونیستی را بر آن داشت تا در اردیبهشت 1327 در پی عقب نشینی نیروهای انگلیسی از فلسطین وبا استفاده از ضعف اعراب دولت «اسرائیل» را تأسیس کنند.

 

اسفند 1328 شمسی/ شناسایی دوفاکتو رژیم پهلوی از جانب دولت ساعد مراغه  ای

دولت محمد ساعد مراغه ای در هنگام فترت مجلس در اسفند ماه 1328، اسرائیل را به صورت «دو فاکتور» به رسمیت شناخت. اعلامیه رسمی دولت که در 23 اسفند 1328 به مناسبت شناسایی اسرائیل انتشار یافت، به شرح زیر بود:

پس از استقلال دولت اسرائیل و به رسمیت شناختن آن از طرف سازمان ملل متحد، [جهت] بررسی حفظ منافع اتباع ایرانی در فلسطین که [در] نتیجه [وقوع] جنگ خسارات زیادی محتمل شده بودند. آقای عباس صیقل را به عنوان نماینده به فلسطین اعزام داشت. پس از مذاکرات مفصلی که از طرف سازمان ملل و دولت آمریکا با یاران به عمل آمد، برای اینکه دولت ایران بیشتر بتواند منافع اتباع خود را حفظ و اشکالاتی که در کار چند هزار ایرانی مقیم فلسطین پیدا شده مرتفع شود سه ماه قبل آقای صفی نیا را به سمت مأمور مخصوص به فلسطین اعزام داشت و با این عمل دولت ایران، دولت اسرائیل را بالفعل به رسمیت شناخت ولی برای اینکه این شناسایی به صورت رسمی درآید طبق تصمیم هیئت دولت آقای انتظام نماینده دائمی دولت شاهنشاهی در سازمان ملل متحد به اطلاع نماینده دولت اسرائیل رساند که از این پس دولت ایران دولت اسرائیل را به طور دو فاکتور به رسمیت شناخته است.

 

تیر 1330/ لغو شناسایی دوفاکتو اسراییل از جانب دولت مصدق

دولت محمد مصدق به خواسته افکار عمومی مردم مسلمان ایرن و جهان اسلام پاسخ مثبت داد و در تیر ماه 1330، شناسایی دو فاکتور اسرائیل را پس گرفت و کنسولگری ایران را در اسرائیل منحل کرد.

 

کودتای 28 مرداد 1332 و گسترش روابط ایران و اسراییل

با کودتای آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد 1332 و تحکیم پایه های سیاسی رژیم محمد رضا پهلوی، روابط ایران و اسرائیل در ابعاد گوناگون گسترش یافت.

 

پاییز 1333/ مذاکرات نفتی ایران و اسراییل

در پاییز 1333 سلطان حسین سنندجی، دبیر دوم سفارت ایران در لندن ضمن ملاقاتی با مردخای گازیت، دبیر اول سفارت اسرائیل، پیشنهاد فروش نفت ایران را کرد. گازیت بی درنگ موضوع را به دولت متبوعش گزارش داد. دو هفته بعد دو دیپلمات یکدیگر را در ضیافت ملکه الیزابت دوم، در کاخ باکینگهام دیدند. سنندجی به همکار اسرائیلی اش اطلاع داد به زودی معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران به لندن خواهد آمد و هر گاه اسرائیل مایل به خرید نفت باشد این، فرصتی برای مذاکرات مقدمات خواهد بود.

 

 تابستان 1336/ اغاز فروش نفت ایران به اسراییل

در تابستان 1336 شرکت نفت ایران نماینده ای به اسرائیل فرستاد تا با مقامات مربوطه رژیم اشغالگر گفتگو کند. رهاورد این سفر و گفتگوها که بسیار محرمانه انجام شد، امضای قراردادی بود که ببه موجب آن نفت ایران به بهای بشکه ای 1/30 دلار به اسرائیل فروخته می شد

 

1339 شمسی/ همکاری اطلاعاتی امنیتی ساواک و موساد

در کمیته اطلاعاتی مشترک ایران و اسرائیل به تاریخ 1339 که در سالهای اولیه تأسیس ساواک، تشکیل شده بود، توافق شد: سرویس اسرائیل برای تکمیل وسایل ارتباطی مأمورین سرویس ایران حاضر است هر گونه وسایل از قبیل بی سیم، مرکب نامریی، وسایل عکاسی، مخفی کردن پیام و غیره در اختیار سرویس ایران بگذارد و طرز بکار بدرن آنها را نیز تعلیم دهد. سرویس ایران صورت نیازمندیهای خود را تهیه و به سرویس اسرائیل خواهد داد.

 

1345 شمسی/ عقد قراردادهای تسلیحاتی بین ژنرال طوفانیان و وزارت دفاع رژیم صهیونیسیتی


ژنرال طوفانیان طی درخواست کتبی به کلی سری، مورخ 1345/7/18 به شماره 45187/2059 از سرهنگ نیمرودی وابسته نظامی اسرائیل در تهران تقاضای خرید جنگ افزار و مهمات در پاییز سال 1345، سرهنگ نیمرودی قراردادی درباره تعمیر 35 فروند هواپیمای جت جنگنده اف- 86 ایران در اسرائیل امضا کرد که مبلغ آن حدود 3 میلیون دلار بود.

 

1348 شمسی/ احداث لوله های انتقال نفت ایران و اسراییل

خط لوله ایلات- اشکلون، 260 کیلومتر طول داشت که مخارج آن را دولت ایران پرداخت و از این طریق، نفت ایران به مناطقی در اروپا، به ویژه، به ایتالیا و رومانی ارسال می شد. در سال 1348 طبق دستور شاه، ده میلیون تن نفت از طریق این لوله به اسرائیل فرستاده شد.

 

14 مهر 1352/ اعلام بیطرفی دولت ایران در جنگهای اعراب و اسراییل

در هشتمین روز از ماه رمضان 1393 ق برابر با 14 مهر 1352 ش، ارتش‏های مصر و سوریه با هماهنگی یکدیگر به نیروهای اسرائیلی مستقر در کانال سوئز و ارتفاعات جولان حمله کردند و این دو منطقه اشغال شده توسط صهیونیست‏ها را باز پس گرفتند. در این جنگ که به نام "جنگ رمضان" موسوم شد شکستن خط بارلو در صحرای سینا به عنوان یکی از افتخارات ارتش مصر ثبت گردید. دولت عراق با درخواست ایجاد رابطه با ایران، مسأله باز کردن جبهه جدیدی علیه اسرائیل را مطرح کرد. دولت ایران در اولین عکس ‏العمل خود از درگیری اعراب و اسرائیل صرفاً اعلام نگرانی کرد.

 

16 مهر 1352/ اعلام جهاد امام خمینی علیه اسراییل

امام خمینی (ره ) در بیانیه ای به دولتها و ملل اسلامی از همگان به خصوص دولتهای عربی خواستند باتوکل به خدای متعال و تکیه برقدرت لایزال همه قوا و نیروی خویش را بسیج و در راه جهاد با رژیم صهیونیستی بکار گیرند.

 

29 مهر 1352/افزایش انتقادات عمومی به گسترش روابط پهلوی و اسراییل

مطبوعات بسیاری از کشورهای اسلامی به همپیمانی مخفی شاه با اسرائیل انتقاد کردند. در همین روز یک روزنامه کویتی فاش ساخت فرودگاه مهرآباد تهران برای تسهیل انتقال اسلحه به اسرائیل سه روز بسته بوده است.

 

16 آبان 1352/ امام خمینی بار دیگر جهان اسلام را به اتحاد در برابر اسرائیل دعوت کرد.

 

 9 آذر 1352/ شاه در مصاحبه با تلویزیون آلمان:«ما در تحریم نفت علیه اسرائیل شرکت نمی کنیم»

 

1354 شمسی/ کمیته های مختلظ همکاریهای فنی و علمی بین کارشناسان ایران و اسرائیل

در سال 1354 شاه دستور داد که «کمیته های مختلظ همکاریهای فنی و علمی بین کارشناسان ایران و اسرائیل» تشکیل شود. به منظور عملی کردن دستور شاه، رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه [اسرائیل] به تهران آمد و قرار بر این شد که کمیته مشترک دایمی مرکب زا نمایندگان دو کشور تشکیل و جنبه های مخلفه روابط فی مابینف من جمله همکاری در زمینه پزشکی، تحقیقات علمی، کشاورزی و استفاده از انرژی هسته ای و خورشیدی را مرود بررسی و مطالعه قرار دهد.

 

28 خرداد 1355/درخواست رابین از محمدرضاشاه جهت میانجی گری بین اسراییل و مصر

اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسراییل در نامه ای به محمدرضا پھلوی ، از وی خواست تا دیدگاه انورسادات رییس جمھور مصر راجع به صلح با اسراییل راجویا شده به وی اطلاع دھد. سادات برای یک دیدار 6 روزه از ایران در تھران به سر می برد.

 

2 بهمن 1355/اعلام حمایت رسمی امام خمینی در حمایت از مردم فلسطین

امام خمینی به مناسبت حملات رژیم صھیونیستی به جنوب لبنان درپیامی از مردم ایران خواستند تا از کمکھای مالی خود نسبت به مجروحین و مصیبت دیدگان این حادثه دریغ نکنند.

 

 30 بهمن 1357/ اعلام قطع روابط سیاسی انقلاب اسلامی با رژیم صهیونیستی

دولت انقلابی ایران در اولین موضع گیری رسمی خود، طی اطلاعیه‌ای، دستور اخراج ۳۲ کارمند اسرائیلی شعبه هواپیمایی ال عال از ایران را صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسرائیل شد. در همین روز سفارت فلسطین در ایران در محل سابق سفارت اسرائیل گشایش یافت.

 

https://www.cafetarikh.com/news/19289/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
000000000000000