۰
plusresetminus
ادگار آلن پو نویسنده ای که به نگارش «داستان کوتاه» نظم نوین داد و سبکی را که الگوی این کار شده است بکار بست 19 ژانویه (29 دیماه) در سال 1809 در شهر بوستون آمریکا دیده به جهان گشود. وی در عین حال یک روزنامه نگار و همچنین شاعر بود. تاریخ ادبیات عمومی (جهان) از آلن پو به عنوان فردی که در تکامل داستان کوتاه نویسی سهمی بسزا دارد یاد کرده است.
ادگار آلن پو
ادگار آلن پو نویسنده ای که به نگارش «داستان کوتاه» نظم نوین داد و سبکی را که الگوی این کار شده است بکار بست 19 ژانویه (29 دیماه) در سال 1809 در شهر بوستون آمریکا دیده به جهان گشود. وی در عین حال یک روزنامه نگار و همچنین شاعر بود.    تاریخ ادبیات عمومی (جهان) از آلن پو به عنوان فردی که در تکامل داستان کوتاه نویسی سهمی بسزا دارد یاد کرده است. اهمیت و نفوذ آلن پو در دهه های پایانی سده بیستم و دهه یکم سده 21 که مردم وقت و حوصله خواندن داستان مطوّل ندارند بیشتر شده است. او در کنار حرفه روزنامه نگاری، 120 دادستان کوتاه نوشت و یک دیوان، شعر سرود که اشعارش عمدتا طنزگونه است.

     آلن پو سالها سردبیر روزنامه «رجیستر» چاپ شهر بالتیمور آمریکا بود. حرفه روزنامه نگاری باعث شده بود که داستانهای کوتاه او روح واقعی داشته باشند زیرا انعکاس واقعیت های روز هستند و استحکام نوشته در واقعی تلقی شدن آنها جای تردید باقی نمی گذارد. وی در چهل سالگی هنگام عبور از یک خیابان در شهر بالتیمور بر زمین افتاد و درگذشت. در آن زمان تشخیص علت مرگ او امکان نداشت ولی اخیرا با انجام آزمایش روی باقیمانده جسد او نشان داده است که بیماری سل و خونریزی ناگهانی ریه باعث مرگ او شده بود.
     آلن پو هنگامی که سه ساله بود پدر و مادر خود را از دست داد و یک ثروتمند ساکن ریچموندِ ویرجینیا وی را به عنوان پسرخوانده بزرگ کرد. این پدرخوانده برای ادامه تحصیل، نخست آلن را به انگلستان و سپس به دانشگاه ویرجینیا فرستاد.    آلن پو در جریان تحصیل در دانشگاه به قمار معتاد شده بود و چون از پرداخت پولی که باخته بود استنکاف کرده بود جریان را به پدرخوانده اش اطلاع داده بودند و او کمکهایش را به وی قطع کرد و «پو» مجبور به ترک تحصیل شد. این وضعیت باعث شد که دختر مورد علاقه خود را که باهم نامزد شده بودند از دست بدهد و مجبور شود برای ادامه زندگی به خانه عمه اش به بالتیمور برود؛ ولی غم از دست دادن نامزد، اورا تا سال آخر عمر رها نساخت. آلن پو بعدا ازدواج کرد اما نامزد اول را فراموش نکرد و سرانجام در آخرین سال عمر خود پس از فوت زنش، موفق به ازدواج با همان نامزد دوران جوانی شد.
     داستانهای الن پو که در سال 1849 فوت شد هنوز تجدید چاپ می شوند. یکی از نوشته های او «تیمور ِ لَنگ ـ امیرتیمور ـ Tamorlane» عنوان دارد که خواسته است درآن، استقامت و پایداری و نتیجه اش را که «پیروزی» است نشان دهد و عنوان داستان دیگر او «العارف» است ....

https://www.cafetarikh.com/news/19369/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما