۰
plusresetminus
دوم تیر همان روز عجیب و غریب است ، همان روزی که دسته های قزاق سواره و پیاده مدرسه سپهسالار و مجلس را که کانون مخالفان شاه بود محاصره کردند و بعد هشت نفر از آزادی خواهان را خواستند، صوراسرافیل ، سید محمد شیرازی مدیر سادات ، بهاالواعظین ، ملک المتکلمین ، سید جمال واعظ ، میرزا داوودخان سلطان العلما مدیر مجله روح القدس و قاضی ارادتی . هشت روزنامه نگاری بودند که احضار شدند .
آتش به انبار مشروطه
جوان و تاریخ- کشکول

اعدام چند تن از مشروطه خواهان به دست سربازان قزاق در تبریز

اعدام چند تن از مشروطه خواهان به دست سربازان قزاق در تبریز

دوم تیر همان روز عجیب و غریب است ، همان روزی که دسته های قزاق سواره و پیاده مدرسه سپهسالار و مجلس را که کانون مخالفان شاه بود محاصره کردند و بعد هشت نفر از آزادی خواهان را خواستند، صوراسرافیل ، سید محمد شیرازی مدیر سادات ، بهاالواعظین ، ملک المتکلمین ، سید جمال واعظ ، میرزا داوودخان سلطان العلما مدیر مجله روح القدس و قاضی ارادتی . هشت روزنامه نگاری بودند که احضار شدند . می گویند 300 نفر در این حادثه کشته شدند و 500 نفر زخمی . قزاق ها دیوانه وار دنبال نماینده های فراری به خانه های اطراف مجلس می ریختند و سید محمد طباطبایی و آیت الله بهبانی را دستگیر کردند . خانه ظهیرالدوله را خراب کردند و عمه محمد علی شاه را که همان ملکه ایران بود ، بی چارقد در به در کردند و چهار روزنامه نگار را کشنند . اول جمادی الاول 1326 قمری گفتند الان کالسکه از دم خانه کنت رد کردند . سید عبدالله بهبانی و ظهیرالدوله و سید محمد طباطبایی تویش بودند اما هیچ کدام عمامه یا کلاه نداشتند . یک پیرهن و شلوار به تنشان . از بس با ته تفنگ این ها را زده بودند به خاک و خون قاطی بودند و تمام این برنامه زیر کسی نبود جز لیاخوف روسی . کلنل ولادیمیر لیاخوف که ماموریتش از 15 سپتامبر 1907 شروع شده بود در گزارشی خطاب به دولتش در زمینه دوران استبداد صغیر و به توپ بستن مجلس نوشته :

شاه مانند یک ایرانی بسیار تردید نشان می دهد و می ترسد که خون ریزی به ضرر او تمام شود . می گوید بهتر است سخن از صلح به میان آوریم . با ملاحظه این وضع مجبور شدیم به او بگوییم این برنامه از سوی دولت روسیه قبول شده و اگر شما قبول نکنید روسیه دیگر به هیچ وجه از شما حمایت نخواهد کرد

https://www.cafetarikh.com/news/19882/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما