۰
plusresetminus
معرفی کتاب «پیدایش علوم جدید در اروپا»

فراز و فرود تمدن اروپایی

این اثر به عرصه‌های اخترشناسی جدید، مشاهدات با تلسکوپ و میکروسکوپ، تجربیات در خلاء، اصل لختی، جریان خون و کشفیات بزرگ در حوزه ریاضیات و غیره می‌پردازد و در این رهگذر کشمکش‌ها و مجادلات میان راهبان، جدلیّون، فلاسفه مدرسی، انسان‌گرایان، استادان دانشگاه‌ها، افزار گران، طبیعیون و هنرشناسان را مورد توجه قرار می‌دهد.
فراز و فرود تمدن اروپایی
معرفی کتاب

کتاب «پیدایش علوم جدید در اروپا» اثری است نوشته «پائولو روسی»، استاد «تاریخ علم» دانشگاه فلورانس و عضو فرهنگستان ملی تیزبینان ایتالیا که در این کتاب به فرایند تاریخی تکوین و تحول علوم مدرن می‌پردازد و بسترهای اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و تاریخی چنین پدیداری را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

نویسنده در این اثر دوره زمانی بیش از دو سده از حدود سال 1500 میلادی تا زمان «آیزاک نیوتون» را (اغلب در عرصه علوم عمومی) مبنای بررسی خود قرار می‌دهد و با نگاهی به علل و عوامل زایش و بالندگی علوم جدید، جهان‌بینی، مبانی، دلایل و ابزار و آلات پیدایش آن را جست‌وجو می‌کند و می‌کوشد تا تصویری چکیده و سرراست از سیر پیدایش علوم جدید به پژوهنده منتقل کند. 

این اثر به عرصه‌های اخترشناسی جدید، مشاهدات با تلسکوپ و میکروسکوپ، تجربیات در خلاء، اصل لختی، جریان خون و کشفیات بزرگ در حوزه ریاضیات و غیره می‌پردازد و در این رهگذر کشمکش‌ها و مجادلات  میان راهبان، جدلیّون، فلاسفه مدرسی، انسان‌گرایان، استادان دانشگاه‌ها، افزار گران، طبیعیون و هنرشناسان را مورد توجه قرار می‌دهد.

همچنین این کتاب سیر تاریخی آراء و اندیشه‌های علمی جدید و مسیر بسط و توسعه دشوار و سریع به سوی کشفیاتی را نشان می‌دهد که چهره جوامع بشری را دگرگون ساخت و ظهور «عصر جدید» را به ارمغان آورد.

بهاء‌الدین بازرگانی گیلانی مترجم،  این کتاب را از مجموعه آثار اروپایی موسوم به «احداث اروپا» انتخاب کرده است. «احداث اروپا» عنوان ابتکار بیش از دو دهه گذشته پنج ناشر اروپایی است که دست به گردآوری و انتشار تاریخ اروپا از جنبه‌های مختلف و از منظری جدید زده‌اند، آن‌چه که تمایزات ساختاری با تاریخ‌نویسی‌های متعارف معاصر در مغرب زمین دارد و حداقل 15 مورخ و جامعه‌شناس غربی به سرپرستی «ژاک لوگوف»، مورخ برجسته فرانسوی مجموعه بررسی‌های تاریخی پیرامون قاره اروپا را در یک کار مشترک به چاپ رسانده‌اند.


 

منبع:
پائولو ، روسی،  «تاریخ پیدایش علوم جدید در اروپا» ،  ترجمه بهاءالدین بازرگانی ، تهران:  انتشارات سروش، 1393،  532 صفحه، ‌

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/20008/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما