۰
plusresetminus
جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه
با درنظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بی‌چون و چرای دولت مصر از آمریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید."
موضع امام خمینی (ره) درباره قرارداد کمپ دیوید
س از امضای قرارداد کمپ دیوید، حسنی مبارک وزیر دفاع مصر برای ارائه گزارشی ازاین قرارداد به شاه ایران، وارد تهران شد. این قرارداد موجب عکس‌العمل شدید کشورهای عربی شد. از جمله اینکه، کشورهای عربی به منظور ابراز خشم و انزجار از امضای این قرارداد، رابطه خود را با مصر قطع کرده و سفارت‌خانه‌ها را تعطیل کردند، حتی مصر از اتحادیه عرب نیز اخراج شد.

امام خمینی(س) نیز در مصاحبه‌‌ای تاریخی و پیش بینانه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز ۱٦ آبان ٥۷ این توافقنامه و نظایر آن را توطئه‌ای برای مشروعیت بخشیدن به تجاوزات اسرائیل خواند که نتیجتاً شرایط را به نفع اسرائیل و به ضرر اعراب و فلسطینی‌ها تغییر می‌دهد. در این مصاحبه می خوانیم:

 

"خبرنگار اشپیگل: شما مثل دیگر سران اسلامى با موافقتنامه «کمپ دیوید» مخالفت مى‏کنید؟

حضرت امام: موافقتنامه «کمپ دیوید» و نظایر آن، توطئه‏هایى براى مشروعیت بخشیدن به تجاوزات اسرائیل است که نتیجتاً شرایط را به نفع اسرائیل و به ضرر اعراب و فلسطینى‏ها تغییر داده است. چنین وضعیتى مورد قبول مردم منطقه نخواهد بود."(صحیفه امام، ج٤: ص۳٥٦)

 

همچنین حضرت امام در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری لیبی در ۲٦ آبان ماه ۱۳٥۷ می فرمایند:

"سوال: موافقتنامه‌های «کمپ دیوید» و تنازل سادات در مورد «بیت المقدس» را چگونه ارزیابی‌ می‌فرمایید؟

 

- من جداً او را محکوم می‌کنم.

سوال: آیا توقع آن را دارید که در جهان اسلام بر ضد رژیم های ارتجاعی که برای محافظت منافع استعمار عمل می‌کنند، یک انقلاب اسلامی مترقی به وجود آید؟

 

- ما امیدواریم اینطور بشود و همه مسلمین بر ضد استعمار قیام کنند و دولتهایی هم که خیانت به ملت می‌کنند بر ضد آن‌ها هم قیام کنند."(صحیفه امام، ج ٥: ص ۲-۳)

 

این مصاحبه ها و نظایر آن از همان ابتدا بیانگر موضع‌گیری انقلابی رهبر انقلاب اسلامی ایران در برابر قرارداد کمپ دیوید و نحوه روابط آتی آنها با طرفین قرارداد مذکور پس از پیروزی انقلاب است، چنانچه دکتر کریم سنجابی، اولین وزیر خارجه پس از انقلاب، در پیامی به یاسر عرفات، این قرارداد را به خنجر زدن از پشت به فلسطینی‌ها تعبیر کرد و با عرفات ابراز همدردی کرد؛ اینگونه بود که ایران به جبهه مخالف این پیمان پیوست.

 

پس از تصرف سفارت مصر توسط دانشجویان عرب به عنوان اعتراض به پیمان کمپ دیوید در ٦ فروردین ۱۳٥۸ می‌توان گفت یکی از اولین فرمان‌های حکومتی حضرت امام خمینی(س) به دولت موقت در زمینه روابط بین‌الملل، قطع روابط دیپلماتیک با مصر است.

در متن فرمان حضرت امام(س)، به وزیر امور خارجه دولت موقت در تاریخ دهم اردیبهشت سال ۱۳٥۸آمده است:

 

"جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه

 

با درنظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بی‌چون و چرای دولت مصر از آمریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید."(صحیفه امام، ج۷: ص۱٦۸)

 

پس از آن امام خمینی(س) در پاسخ به نامه قذافی، رهبر لیبی همان روز ] ۱۰ اردیبهشت ۱۳٥۸[ عمل به این حکم تأکید کرده و چنین مرقوم می‌کند: «دولت‌های اسلامی، باید دولت مصر را در این خیانت بزرگ که به اسلام و مسلمین نموده است، به جای خود بنشانند و با آن قطع رابطه کنند. ملت مصر باید دست این خیانتکار را از کشور خود قطع کند و ننگ سرسپردگی به آمریکا و صهیونیسم را از خود بزدایند.»(همان، ص ۱۷۰)

 

https://www.cafetarikh.com/news/20118/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما