۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «یهودی کیست»

تعاریف صهیونیسم از هویت‌های یهودی

اندیشه جعلی و دروغینِ «یهود ملتی بدون سرزمین است» از «فلسطین سرزمینی بدون ملت است» سخن نمی‌گوید، و اگر اعراب فلسطین در مقابل این دروغ‌ها مقاومت کنند، و تمام روش‌های مبارزه را به‌کار گیرند، ثابت می‌کنند که فلسطین سرزمین اعراب است، و ساکنان آن اعراب هستند.
تعاریف صهیونیسم از هویت‌های یهودی
دکتر عبدالوهاب المسیری، نویسنده و پژوهشگر برجسته در بخشی از مقدمه کتاب می‌نویسد:

« مسأله تعریف یهودی، یک مسأله دینی و سیاسی، بلکه مسأله‌ای تعیین‌کننده است که به دیدگاه نسبت به جهان، خود، اساس جامعه و منابع مشروعیت آن توجه می‌کند. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین دلیلش این است که این مسأله از زمان تأسیس صهیونیسم تاکنون میان آنان مطرح بوده و این روزها بار دیگر به طور جدی مطرح شده است، هرچند راه حلی برای آن پیدا نشده است. ما طی این نوشتار، به تبیین این مسأله می‌پردازیم که اندیشه جعلی و دروغینِ «یهود ملتی بدون سرزمین است» از «فلسطین سرزمینی بدون ملت است» سخن نمی‌گوید، و اگر اعراب فلسطین در مقابل این دروغ‌ها مقاومت کنند، و تمام روش‌های مبارزه را به‌کار گیرند، ثابت می‌کنند که فلسطین سرزمین اعراب است، و ساکنان آن اعراب هستند. نیز، واقعیت دوگانه و نژادی مهاجران صهیونیست در فلسطین اشغالی و گروه‌های یهودی خارج از آن، تزهای صهیونیست را به میدان مبارزه می‌طلبد و ماهیت جعلی و دروغین آن را روشن می‌کند.»

 

اسماء خواجه زاده، مترجم این کتاب در مقدمه می نویسد:

«تجمع صهیونیستی در فلسطین اشغالی از سال تأسیس آن در 1948م، با قضیه‌ای دینی ـ سیاسی و چند بعدی مواجه می‌شود؛ یعنی قضیه هویت یهودی و تعریف یهودی، که در گفتمان‌های سیاسی و رسانه‌ای اسرائیلی و غربی از آن با عبارت «یهودی کیست» یاد می‌شود. این کتاب تلاش دارد تا به این مسأله بپردازد و آن را از منظری تاریخی، اجتماعی، سیاسی، و دینی بررسی نماید. کتاب با ارائه تاریخچه‌ای از پیدایش هویت‌های مختلف یهودی در سراسر جهان آغاز می‌شود؛ پیشینه‌ای که برآیند واقعیت فرهنگی جوامعی هستند که گروه‌های یهودی در آن زندگی می‌کنند. پس از آن به نقشه جغرافیایی هویت‌های یهودی در عصر حاضر می‌پردازد و ضمن آن هویت یهودی جدید در جوامع نوین غرب و تعریف دینی ـ ارتدوکسی از هویت یهودی را مطرح می‌نماید. در مرحله بعد، کتاب به تزهای صهیونیستی می‌پردازد که خاستگاه آن ادعایی بی‌پشتوانه است. ادعای اینکه یهود ملتی واحد، و صهیونیسم نژادی یهودی است. سپس تبیین می‌کند واقعیت قومی و نژادی مهاجرنشین‌های صهیونیست در فلسطین اشغالی و یهودیان جهان در خارج از فلسطین چگونه است، و به این ترتیب آن را به چالش می‌کشاند و ماهیت دروغینش را روشن می‌سازد.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/20171/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما