۰
plusresetminus
معرفی کتاب «گذرگاه تاریکی»

مولود نامشروع انگلیس

در میان فرقه ها ، بهائیت یکی از مهمترین آنها محسوب می‌شود. بهائیت محصول رقابت سیاسی روس و انگلیس در قرن نوزده میلادی است. رقابتی ناجوانمردانه که خسارت آن دامنگیر ایران و آینده بشریت شد. از نگاهی دیگر بهائیت مولود نامشروعی است که اگر چه از بستر عقاید منحرف و التقاطی شیخیه برخاست اما در طول تاریخ تکوین و تطور خود چندین بار بین دولت‌های شیطانی و استعماری دست به دست گردید و به خاطر محتوای استعمار پسندش همواره در تاریخ خود مورد حمایت استعمارگران ملتها قرار گرفته است.
مولود نامشروع انگلیس
کتاب «گذرگاه تاریکی» با استفاده مستقیم از اسناد و مدارک شیخیه، بابیت و بهائیت به بررسی و نقد بهائیت پرداخته است.از ویژگیهای این کتاب علاوه بر جذابیت‌های ظاهری و استفاده از تصاویر تاریخی و رنگی ، آن است که از قطعات اسکن شده منابع معتبر بابیت و بهائیت در کنار توضیحات و تحلیل‌های مفید استفاده شده است.

 

در فصل اول این کتاب نمادهای بهاییت معرفی و بررسی شده است. در فصل دوم با تحلیل شرایط پیدایش فرقه  به لحاظ فکری ـ اعتقادی، فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی ـ استعماری و تبیین نقش استعمار در پیدایش و گسترش بابیه و بهائیت، تصویر محسوس و روشنی از شرایطی که منجر به رویش بهائیت شده است ارائه گردیده است. نکات مطرح در این فصل به ما بصیرتی عطا می کند که در جامعه زمان خویش جریانهای انحرافی را قبل از شکل گیری بازشناسی نماییم.

 

در فصل سوم کتاب گذرگاه تاریکی به بررسی بابیت، ادعاهای باب و تناقضات وی، بررسی اشتباهات علمی و ادبی وی و دفاعیه‌های تناقض آلود سران بهائی و بابی پیرامون اشتباهات باب و همچنین معرفی احکام شرعی باب پرداخته شده است. در فصل چهارم بهائیت و انشعابات درونی آن، منازعات بر سر قدرت، تشکیلات بهائی و معرفی مشرق الاذکارها به تفصیل بیان شده است. فصل پنجم به نقد تعالیم دوازده گانه بهائیت به صورت مستند  اختصاص دارد. در فصل آخر این کتاب، ضمن توجه به تقسیم بهائیت به بهائیت شرقی و غربی، برخی از احکام شرعی بهائیان معرفی شده و مورد بررسی واقع شده‌اند.

 

اسنادی و تصویری بودن این کتاب، راه عذر را بر منحرفین و مجذوبین این جریان انحرافی بسته و با بیان اشکالات اعتقادی و انحرافات فکری و اخلاقی سران بابیت و بهائیت ، آنها را به آغوش پر مهر اسلام دعوت می کند.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20172/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما