۰
plusresetminus
معرفی کتاب « پزشکان بر مسند وزارت، از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی»

پزشکانی حاذق در لباس سیاسیون

تاریخ پر فراز و نشیب ایرانشهر پزشکان سیاست پیشه بسیاری را به خود دیده است؛ بزرگمهر حکیم وزیر خسرو انوشیروان، پورسینا وزیر دربار دیلیمیان، خواجه نصیر الدین طوسی وزیر هلاکوخان مغول و رشیدالدین فضل اله همدانی وزیر و دستور ایلخانان مغولی و بنیانگذار ربع رشیدی از زمره این نامدارند. تاریخ معاصر ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
پزشکانی حاذق در لباس سیاسیون
 در مقدمه کتاب آمده است که  تاریخ پر فراز و نشیب ایرانشهر پزشکان سیاست پیشه بسیاری را به خود دیده است؛ بزرگمهر حکیم وزیر خسرو انوشیروان، پورسینا وزیر دربار دیلیمیان، خواجه نصیر الدین طوسی وزیر هلاکوخان مغول و رشیدالدین فضل اله همدانی وزیر و دستور ایلخانان مغولی و بنیانگذار ربع رشیدی از زمره این نامدارند. تاریخ معاصر ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

 

دفتر پیش روی که به زندگی و کارنامه فعالیت های پزشکان وزیر در ایران معاصر اختصاص یافته است، ویژگی هایی دارد؛ یکی آنکه بخشی از تاریخ میان دو انقلاب بزرگ ایران معاصر یعنی مشروطیت و انقلاب سال 1357 را می کاود. ویژگی دیگر دفتر حاضر استفاده از مدارک و مستندات موجود در مراکز مهم اسنادی کشور است.

 

در تدوین این اثر از روش مرسوم کرونولوژیک استفاده شده است. نکته حائز اهمیت آن است که پزشکانی که به شرح زندگی و کارنامه فعالیت هایشان پرداخته شده، عموما در گروه تحصیل کردگان غرب جا دارند و بی تردید در برخی موارد متاثر از نیک و بد آنچه در اروپا و آمریکا با آن رویارو گشته اند، بوده اند.شاید همین امر سبب شده است علیرغم آنکه بسیاری از آنان به گواهی اسناد از میهن پرست ترین مردمان روزگار خویش بوده اند، هماره در معرض اتهام وابستگی به اجانب قرار گیرند. و بیشتر آنها از جایگاه علمی و شایسته ای برخوردار بوده اند.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20272/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما