۰
plusresetminus
معرفی کتاب «درباره عصر روشنگری و جهان بینی»

اومانیسم و مدرنیته ، ذات غرب مدرن

کتاب «درباره عصر روشنگری و جهان بینی آن»، از دیدگاه تحلیلی جریان فکری مزبور، به چگونگی ظهور عصر معروف به «روشنگری» در غرب و جهان بینی حاکم در آن عصر و مختصات آراء روشنفکران مشهورتر آن عصر می‌پردازد.
اومانیسم و مدرنیته ، ذات غرب مدرن
به لحاظ انواع روابطی که انسان‌ها با یکدیگر دارند سرنوشت آنان کاملا به هم گره خورده است از این رو هیچ ملتی نمی‌تواند بدون شناخت پیشینه فکری و اجتماعی سایر ملل، هویت خود را بازشناسد و راه درست زندگی اجتماعی را بیابد. بر همین اساس است که در قرون اخیر دنیای غرب توانسته است با ابزار فلسفه های الحادی و علوم سکولار و به پشتوانه اقتصاد، قدرت رسانه ای، و نظامی گری لجام گسیخته، اغلب ساحت‌های فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان را به تصرف خود درآورد.

اما از آغاز مواجهه دنیای شرق و جهان اسلام با مظاهر جدید تمدن، به موازات حرکت ملت‌ها برای رهایی از قید استعمار، اصحاب اندیشه و تدین رویکردهای متفاوتی برای سامان دادن تعامل با غرب مطرح کرده‌اند.

در کشور ما نیز طی نیم قرن اخیر جریان فکری شکل گرفته است که جمع هم ورزان آن یکی از شناخته شده ترین مجموعه‌ها در زمینه مقابله با اندیشه‌های بنیادین غربی‌اند و به سهم خود کمک شایانی به بازشناسی این فرهنگ استعماری و چگونگی تعامل با آن کرده‌اند.

کتاب «درباره عصر روشنگری و جهان بینی آن»، از دیدگاه تحلیلی جریان فکری مزبور، به چگونگی ظهور عصر معروف به «روشنگری» در غرب و جهان بینی حاکم در آن عصر و مختصات آراء روشنفکران مشهورتر آن عصر می‌پردازد.

این کتاب در سه فصل تدوین شده است. فصل اول کتاب عصر روشنگری و غرب مدرن را مورد تحلیل و بازشناسی قرار می‌دهد و در آن ذات غرب مدرن را که شامل اومانیسم و مدرنیته است، به چالش کشانده و همچنین غرب را در دوران‌های تطور تاریخی عالم غرب مدرن مورد ارزیابی قرار می‌دهد و روشنگری‌های مفیدی را در این زمینه برای مخاطب خود رمزگشایی می‌کند.

فصل دوم کتاب با عنوان مختصات عصر روشنگری و جهان بینی به بیان ویژگی‌های عصر روشنگری می‌پردازد و با برشمردن صفات و ویژگی‌های این عصر وجوه ان را هر چه بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهد و فصل سوم کتاب هم درباره برخی روشنفکران عصر روشنگری توضیح می‌دهد. در این فصل نویسنده به اجمال کانون‌های روشنگری انگلستان و اسکاتلند، آمریکا، فرانسه  و آلمان را نام برده و ویژگی‌های هر یک از کانون‌ها را برمی شمارد.

کتاب حاضر که از مجموعه کتاب‌های «بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» است در زیر مجموعه «اندیشه‌ها و جریان‌های فکری» به رشته تحریر در آمده است و انتشارات سروش در روزهای آینده دو زیر مجموعه دیگر آن به نام‌های «اندیشمندان» و «داستان نویسان» را منتشر خواهد کرد.

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/20382/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما