۰
plusresetminus
معرفی کتاب «پرسپولیس»

بنای سترگ هخامنشیان

در ادامه سفر به عصر هخامنشیان، نویسنده این کتاب، سری به تخت جمشید، پایتخت این حکومت می‌زند و وضعیت این بنا را در روزگار پس از هخامنشیان و ساسانیان بررسی می‌کند.
بنای سترگ هخامنشیان
کتاب «پرسپولیس، پایتخت درخشان امپراطوری پارس» سخن خود را با «درآمدی بر تاریخ» آغاز می‌کند. این مقدمه به تاریخ کوچ پارس‌ها به ایران می‌پردازد و در ادامه مروری بر تاریخچه فرمانروایی کوروش، کمبوجیه، داریوش و دیگر حاکمان هخامنشی دارد.


در ادامه سفر به عصر هخامنشیان، نویسنده این کتاب، سری به تخت جمشید، پایتخت این حکومت می‌زند و وضعیت این بنا را در روزگار پس از هخامنشیان و ساسانیان بررسی می‌کند.


کتاب در ادامه و در بخشی با عنوان «گشت و گذاری در میان ویرانه‌ها» خواننده را به مثابه یک گردشگر به دیدار گوشه و کنار بنای عظیم و سترگ تخت جمشید می‌برد و در کنار هر بخش این بنا، تاریخ و جزییات مربوط به آن بخش را روایت می‌کند. حوض سنگی، پلکان اردشیر سوم، ‌کاخ داریوش بزرگ، کاخ اردشیر یکم، کاخ خشایارشاه و سه‌دروازه از جمله این بخش‌ها هستند.

 
همچنین بخش‌‌های دیگری از تخت جمشید از جمله جایگاه موسوم به شبستان و موزه، دیوار جنوبی ایوان و سنگ‌نبشته‌ها، سنگ‌نگاره گنج‌خانه، تالار صدستون، پایه‌های سیمرغ‌مانند، صخره آب‌انبار، دروازه نا‌تمام و خوابگاه پادگان نیز پذیرای خوانندگان کتابند.


خواننده کتاب «پرسپولیس» در ادامه می‌تواند سراغ ساختمان‌های نزدیک ایوان تخت‌ جمشید از جمله پرستشگاه موسوم به «فراتادارا» و تخت گوهر (یا تخت رستم) برود و در صفحات بعدی این کتاب، شش کیلومتر به سمت شمال تخت جمشید رفته و از «نقش رستم» بازدید کند.


آرامگاه داریوش بزرگ، آرامگاه خشایارشا، آرامگاه اردشیر یکم، آرامگاه داریوش دوم و «کعبه زرتشت» از جمله دیگر مکان‌های تاریخی مهم دوران هخامنشی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.


کتاب در ادامه به سنگ‌نگاره‌های ساسانی در نقش رستم می‌پردازد. سنگ‌نگاره نرسه شاه، سنگ‌نگاره دوتایی بهمن‌شاه یکم، سنگ‌نگاره پیروزی شاپورشاه یکم، سنگ‌نگاره کردر (پیشوای بزرگ دینی)، سنگ‌نگاره هرمزدشاه دوم، سنگ‌نگاره هرمزدشاه یکم، سنگ‌نگاره هرمزدشاه دوم، سنگ‌نگاره هرمزدشاه یکم، از جمله سنگ‌نگاره‌هایی به‌شمار می‌آیند که در این بخش معرفی و تاریخ آن‌ها روایت می‌شود.


علاوه بر بیان جزئیات تاریخی، کتاب «پرسپولیس»‌ با ارایه عکس از مکان‌های معرفی شده، گردشگری مجازی از تخت جمشید و بناهای اطراف آن را به تصویر می‌کشد، ‌به‌ویژه این‌که در پایان کتاب نیز در بخشی با عنوان «یادمان‌های تخت جمشید در موزه ملی ایران» برخی از یافته‌های مربوط به تخت جمشید که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند، به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20441/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما