۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «تاریخ کوروش هخامنشی»

فهمیدن کوروش

او اولین کسی نبود که برنامه‌ای برای دگرگون ساختن گیتی را تدوین و اجرا کرد، اما احتمالا اولین کسی بود که در انجام چنین کاری کامیاب شد و نامش را تا روزگار ما باقی گذارد...
فهمیدن کوروش
در مقدمه کتاب می خوانیم:

شمار کمی از آدمیان هستند که اثرگذاری‌شان در تاریخ باعث پایان یافتن یک دوره تاریخی و آغاز دوره‌ای نو انجامیده باشد. کمترند کسانی که برای چنین تاثیری برنامه‌ریزی نموده و آن را با موفقیت اجرا کرده باشند. کهن‌ترین نمونه این کسان، کوروش بزرگ است. او اولین کسی نبود که برنامه‌ای برای دگرگون ساختن گیتی را تدوین و اجرا کرد، اما احتمالا اولین کسی بود که در انجام چنین کاری کامیاب شد و نامش را تا روزگار ما باقی گذارد...»

 

وکیلی در پیش درآمد کتاب تاریخ کوروش هخامنشی، هدف از نگارش آن را «فهمیدن کوروش» ذکر می‌کند و می‌نویسد:

 «... هدف من بزرگداشت او یا اندرز دادن بر مبنای زندگی‌اش نیست. چون بیست و پنج سده است که مردمان چنین کرده‌اند و هنوز هم می‌کنند و متن‌هایی از این دست اندک نیستند. هدف من، گشودن راز ماندگاری نام او و تحلیل دلایل اثرگذاری شگرف اوست...» و در جایی دیگر هم یادآور می‌شود: «هدف من از نگاشتن این متن، به دست دادن روایتی نقادانه و تحلیلی از شخصیت کوروش است و فهم دلایلی که او را تا مرتبه مردی تاریخ‌ساز در سطح جهانی برکشیده است.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/20473/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما