۰
plusresetminus
معرفی کتاب «زندگی و مبارزات آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب»

پرچمدار مبارزه با اعمال ضددینی پهلویها

آیت­ الله دستغیب، پرچمدار مبارزه با اعمال ضددینی حکومت پهلوی­ها، طی پنجاه سال تاریخ پرتلاطم ایران در جنوب کشور بود. وی با الهام از اندیشه­های امام خمینی(ره)، با هدفی روشن­ و اراده­ای راسخ­ به مبارزه ادامه داد و در زمره­ی یاران دیرین امام(ره) درآمد.
پرچمدار مبارزه با اعمال ضددینی  پهلویها
 شهید «آیت­الله سیدعبدالحسین دستغیب» از بزرگمردان عرصه­ی دین و انقلاب اسلامی بود که در برهه­ای از تاریخ اسلام و ایران با تفکرات، تلاش­ها و مبارزاتش نقش ویژه­ای را ایفا کرد؛ به­طوری‌که بررسی تاریخ انقلاب اسلامی در جنوب کشور، بدون لحاظ کردن فعالیت­ها و مبارزات ایشان با کاستی­های فراوان مواجه خواهد شد.

آیت­الله دستغیب، پرچمدار مبارزه با اعمال ضددینی حکومت پهلوی­ها، طی پنجاه سال تاریخ پرتلاطم ایران در جنوب کشور بود. وی با الهام از اندیشه­های امام خمینی(ره)، با هدفی روشن­ و اراده­ای راسخ­ به مبارزه ادامه داد و در زمره­ی یاران دیرین امام(ره) درآمد.

شرح زندگی، مبارزات و فعالیت­های اجتماعی، فرهنگی سیاسی و نظرات این روحانی برجسته، موضوع کتاب­ها و مقالات بسیاری بوده است. همچنین نویسندگان و پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی توجه خاصی در آثار خود به ایشان داشته­اند.

کتاب حاضر در دو بخش فراهم آمده و با تأکید بر اسناد به جای مانده از سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) و خاطرات نزدیکان ایشان و انقلابیون شیراز شکل گرفته است؛ هرچند که کتاب­ها، مقالات و نرم­افزارهای فشرده­ی مرتبط با موضوع نیز مورد بررسی و استفاده قرار گرفته­اند.

 

بخش اول کتاب تحت عنوان «مدخل پژوهشی» ابتدا به شرح زندگی شهید دستغیب از تولد تا شهادت پرداخته، سپس مبارزات سیاسی وی در نهضت امام خمینی(ره) با بررسی فرازهای مهم آن و با تکیه بر منابع شفاهی و اسناد و روایات بررسی شده است. در ادامه فعالیت­های اجتماعی و فرهنگی و نیز گاهشمار زندگی ایشان با استناد به اسناد موجود آمده است. اسناد موجود در این کتاب برگرفته از آرشیو مرکز اسناد انقاب اسلامی است.

 

در بخش دوم، ابتدا فهرست موضوعی اسناد که براساس تاریخ مرتب شده­اند، آورده شده، سپس اصل اسناد و در برخی مواقع با توجه به ناخوانا بودن اصل سند، بازنویسی آنها آمده است. در پایان این بخش، تصایری از آیت­الله دستغیب از جوانی تا شهادت گنجانده شده است. ناگفته نماند انجام کار چه در بخش منابع آرشیوی و چه در منابع شفاهی با کاستی­هایی مواجه بود.فقدان اسنادی از مقاطع مختلف زندگی و مبارزات شهید از جمله مشکلات و کاستی­های پژوهش به شمار می­رود. عدم تمایل برخی افراد جهت انجام مصاحبه به دلایل مختلف سیاسی و یا مشغله­های فراوان و یا شهادت و درگذشت برخی از افراد نزدیک به آیت­الله شهید دستغیب، دشواری­های گردآوری منابع شفاهی می‌باشد که برای جبران این کاستی تلاش شده از مصاحبه­های انتشاریافته استفاده شود.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20752/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما