۰
plusresetminus
کتاب ما و پاریس نگاهی است به ماجراهای سیصد سالۀ ایرانیان در فرانسه که هم به زندگی سیاستمداران فرانکوفیل ایران سَرَک کشیده و هم به روابط سیاسی دو کشور پرداخته و هم خاطرات جهانگردان ایرانی را نقد کرده و هم بر دانشجویان و نظامیان سرنوشت ساز ایران انگشت گذاشته ....
فرانسه؛ پایگاهی برای سیاستمداران فرانکوفیل
با اینکه از زمان سلطنت شاه عباس یکم پای برخی از فرانسویان یه ایران باز شد و تا هنگام پادشاهی شاه سلطان حسین صفوی حضور آنها در ایران افزایش یافته بود؛ اما مأموریت بیشتر این افراد معطوف به تبلیغات مذهبی و یا گسترش روابط تجاری بود؛ تا اینکه برای نخستین بار سفیری به نام محمد رضا بیک از دربار ایران به دربار فرانسه رفت و او روز 30 بهمن 1093 خورشیدی / 19 فوریه 1715 میلادی به حضور لویی چهاردهم رسید. با این حساب امسال سیصدمین سال برقراری روابط سیاسی میان ایران و فرانسه شمرده می­شود. با آغاز روابط سیاسی میان دو کشور، رفته­رفته پای دیگر ایرانیان هم به این سرزمین گشوده شد و چیزی نگذشت که فرانسه، به ویژ از هنگام تأسیس سفارت ایران در آن کشور در سال 1857م به صورت مأمن و پناهگاه ایرانیان درآمد و حضور دانشجویان، دیپلمات­ها، سیاسیون، نظامیان، شاهان و شاهزادگان و گردشگران ایرانی در آن کشور رو به فزونی نهاد.

 

در این سیصد سال، فرانسه، به ویژه پاریس، مرکز دیپلماسی ما در اروپا، مکان درس و تحصیل برای دانشجویان ایرانی، محل استراحت و تبعیدگاه شاهزادگان و درباری­ها، صحنۀ گشت و گذار برای گردشگران ایرانی و مرکز فعالیت گروه­های گوناگون اپوزیسیون ایران از جنبش مشروطه به بعد بوده است؛ آنچنان که با انقلاب اسلامی، نام نوفل لوشاتو، شهرک گمنامی در غرب پاریس، وارد تاریخ معاصر ایران شد.

 

کتاب ما و پاریس نگاهی است به ماجراهای سیصد سالۀ ایرانیان در فرانسه که هم به زندگی سیاستمداران فرانکوفیل ایران سَرَک کشیده و هم به روابط سیاسی دو کشور پرداخته و هم خاطرات جهانگردان ایرانی را نقد کرده و هم بر دانشجویان و نظامیان سرنوشت ساز ایران انگشت گذاشته و خلاصه آنکه جریان تاریخی این سیصد سالی را که بر ایرانیان در فرانسه گذشته با زبانی روان و گاهی آمیخته به طنز و برپایۀ منابع دست اول تاریخی بررسی کرده است و نشان می­دهد که کشور فرانسه، تا انقلاب اسلامی، بخشی از صحنۀ تاریخ و دیپلماسی ما در اروپا و منشأ اصلی آشنایی ایرانیان با مظاهر تمدن و تکنولوژی غرب بوده است. چند مأموریت سیاسی، دو جهانگرد ایرانی در پاریس­، دیده­های دو پادشاه قاجار، کاروان­های معرفت در فرانسه، سفرای پر سر و صدای ایران در پاریس، بررسی گروه­های اپوزیسیون ایران در فرانسه، ترورهای سیاسی، پهلوی­ها در جوار ایفل و اولین­ها و آخرین­های تاریخ ایران در فرانسه، عناوین فصل­های کتاب را تشکیل می­دهند که همراه با کتابنامه، نمایه و نقشه­های محلی به چاپ رسیده است.

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/20760/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما