۰
plusresetminus
"غروب آفتاب در محراب جمعه" کتابی است که با مقدمه دکتر محمد اشرفی اصفهانی ونیز زندگی نامه شهید محراب به همین قلم،آغاز می شود ونشان دهنده نقش، تلاش و پی گیری فرزندان با وفای آیت الله اشرفی اصفهانی درانتشارآثارآن بزرگوار است.
کتابشناسی چهارمین شهید محراب؛ شهید اشرفی اصفهانی
  یادگارماندگار
 

مهدی مشایخی، شخص علاقه مندی است که در سال های 1352-3 قصد داشته است تا با علمای بزرگ- هم چون شهید مطهری وعلامه طباطبایی- گفت وگو کند و در واکاری شخصیت این بزرگواران برای خود ومردم بکوشد.این مهم، میسر نمی شود تا زمانی که در سال 1360، مشایخی در جایگاه یک روزنامه نگار، از سوی مجله" پیام انقلاب" با تنی چند از روحانیون به گفت وگو می نشیند.آیات عظام صدوقی، اشرفی اصفهانی،مشکینی،صانعی وجنتی از جمله کسانی هستند که مشایخی با آن ها به گفت وگو می نشیند والبته دو تن ازاین عزیزان مدتی بعد ازچاپ این گفت وگوها، درمحراب عشق به شهادت می رسند ومشایخی،سال هابعد،مجموعه این مصاحبه ها را درکتاب "پاسداران اسلام"- با عنوان فرعی آشنایی با شش شخصیت معاصر اسلامی-به چاپ می رساند تا به ماندگاری این یادگاری های با ارزش کمک کند. کتاب را انتشارات موسوی در سال 1367 منتشر کرده است.
هنگام تهیه این ویژنامه، کوشیدیم با این محقق ارجمند ترتیب مصاحبه ای را بدهیم که به سبب کهولت وکسالت نام برده این امر محقق نشد.برای این عزیزآرزوی سلامت می کنیم.

 کتابشناسی چهارمین شهید محراب

خطبه های شهید محراب
 

"غروب آفتاب در محراب جمعه" کتابی است که با مقدمه دکتر محمد اشرفی اصفهانی ونیز زندگی نامه شهید محراب به همین قلم،آغاز می شود ونشان دهنده نقش، تلاش و پی گیری فرزندان با وفای آیت الله اشرفی اصفهانی درانتشارآثارآن بزرگوار است.
"غروب آفتاب درمحراب جمعه"، تولید مرکز مدارک فرهنگی وانقلاب اسلامی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، به مناسبت بزرگ داشت دهه مبارک فجردرپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی منتشرشده ودر بردارنده متن خطبه های نماز جمعه ایراد شده توسط شهید اشرفی دربسیاری از هفته هایی است که از آن شهید بزرگوار سال 1358 تا موقع شهادت امامت جمعه کرمانشاه را برعهده داشت.
این خطبه ها، یک به یک، از روی نوار پیاده شده وسپس به رشته تحریر درآمده است. اما به گفته دکتر محمد اشرفی اصفهانی درمقدمه کتاب، متأسفانه نوارهای تمامی آن خطبه ها- درطول سه سال و دوماهی که شهید امام جمعه کرمانشاه بوده است- در دسترس نیست وبه همین سبب،به همین مقدار باقیمانده بسنده شده است.

 کتابشناسی چهارمین شهید محراب

بیست سال بعد از شهادت
 

" عروج خونین"درواقع نسخه جدید واصلاح شده ای است از"محراب خونین باختران" [از همان نویسنده] که این بار به وسیله نشرشاهد روانه بازارشده است.این کتاب به فاصله بیست سال از شهادت شهید ونوزده سال ازانتشار کتاب اولی، به مناسبت برگزاری "کنگره بزرگداشت بیستمین سالگرد شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی "، تدوین وچاپ شد.
دوتفاوت عمده کتاب جدید با قدیم، در برداشتن اسنادی فراوان ونیز سیاه وسفید بودن عکس های آن است.
" عروج خونین"اثری است که به عنوان یک کتاب مرجع،سال های سال می تواند تکمیل وتجدید چاپ شود وهمواره به کار محققان وپژوهشگران بیاید.

کتابشناسی چهارمین شهید محراب

بحث های اخلاقی شهید محراب.
 

"دمی با پیرسالک" با عنوان فرعی "مباحث اخلاقی علامه شهید اشرفی اصفهانی برگرفته ازکتاب شریف مجمع الشتات اثر گران قدرچهارمین شهید محراب"، هم چنان که از نامش پیداست، شکل بسط داده شده بخش هایی از"مجمع الشتات" اثر شهید (به زبان عربی) است که به فارسی برگردانده شده است:"درآغاز،کلیه یادداشت های شهید در مسائل اخلاقی این مجموعه را جداوبه زبان فارسی ترجمه کردیم.با عنایت به این که مطالب ، خیلی مختصر وبه گونه یادداشت نوشته شده بود وقصد ما تبدیل آن ها به کتابی مجزا بود، لذا به حفظ یک دستی متن، در نقاطی که لازم بود،مطالبی اضافه یا حذف شد.بنابراین، حجم کنونی مطالب، از آن چه درمجمع الشتات است، بیش تر است."
نویسنده، درمصاحبه خود درهمین ویژه نامه، به تفصیل، درخصوص این اثر وکتاب بعدی که معرفی نامه آن در پی می آید، سخن گفته است.
کتاب را انتشارات مشهور قم منتشر کرده است.

 کتابشناسی چهارمین شهید محراب

نسخه تکمیلی
 

"اخلاق از دیدگاه شهید محراب"، برگزیده ای از حالات ومباحث اخلاقی شهید اشرفی اصفهانی است که هم چنان که خود نویسنده درگفت وگوی-مفصلش درهمین ویژه نامه- گفته است،شکی منقح تر وشسته رفته تراز کتاب" دمی با پیرسالک" به شمار می رود.
تفاوت دیگرکتاب "اخلاق" با "دمی با پیرسالک"، مقاله مبسوطی است که به قلم نویسنده درباره شهید نگاشته ودرآن به خصوصیات والای آن بزرگوار به خوبی پرداخته شده است.گفتنی است ازاین مقاله درنگارش زندگی نامه شهید اشرفی اصفهانی برای همین ویژه نامه، بیش ترین بهره را برده ایم.
"اخلاق از دیدگاه شهید محراب" را انتشارات رواق دانش قم منتشر کرده است.

 کتابشناسی چهارمین شهید محراب

قصه هایی از زندگی شهید محراب
 

"شاهد محراب عشق" اثری کوچک، جمع وجورودرعین حال ارزش مند است که نام هیچ نویسنده ای را برجلد ندارد.
این کتاب با عنوان فرعی" یادمان شهادت عالم ومجاهد پارسا چهارمین شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی" توسط دانش نامه تخت فولاد( مجموعه فرهنگی،مذهبی وتاریخی تخت فولاد اصفهان) در بیست وششمین سالگرد شهادت چهارمین شهید محراب تهیه ومنتشرشده است.
درمقدمه کتاب می خوانیم :«نوشته حاضر بر گرفته از مقاله دعای ماهی ها از آقای کیوان امجدیان ،چاپ شده در روزنامه کیهان در مرداد و شهریور 1387 در صفحه ادب و هنر است."

 کتابشناسی چهارمین شهید محراب

"شاهد محراب عشق"در قالب قصه هایی کوتاه،برش هایی از زندگی شهید بزرگوار -از بدو تولد تا روز شهادت -را به شیرینی و روانی روایت می کند.
کتاب هم چنین همراه با یک سی دی -در بردارنده فیلمی مستند درباره شهید-عرضه شده است که دیدن آن خالی ازلطف نیست.

تلاشی از فرزند
 

"محراب خونین باختران" - یادواره چهارمین شهید محراب- به فاصله کمی از نخستین سالگرد شهادت شهید،به وسیله دومین فرزند ذکورش ،دکترمحمد اشرفی اصفهانی،گردآوری شد وبه واسطه ناشر حرفه ای اش-سروش - در سطح کشور منتشرگردید.
کتاب ،به جزبخش های مشترکی که با "عروج به ملکوت در مهرخون"(ازقبیل پیام بزرگان نظام واطلاعیه های نهادهاو...) دارد، زندگی نامه نسبتاً جامع ومفصلی از شهید را نیز شامل می شود.

 کتابشناسی چهارمین شهید محراب

نگارنده،به سبب نزدیکی به شهید وفرزندی ایشان و نیزبرعهده داشتن مسؤولیت هایی از قبیل رئیس دفترمعظم له وستاد برگزاری نماز جمعه وهم چنین سال ها هم زیستی با ایشان درقم وکرمانشاه ،توانسته است اطلاعات وسیع ودقیقی را که ازآن بزرگوار در دست داشته است، به خوبی به کتاب منتقل کند."محراب خونین باختران"،دارای عکس های رنگی فراوان وبا کیفیتی است.

 کتابشناسی چهارمین شهید محراب

اسناد شماره 25
 

بیست وپنجمین کتاب از مجموعه یاران به روایت اسناد ساواک" شهید آیت الله عطاء الله اشرفی اصفهانی"نام دارد واز چند بخش تشکیل شده است.کتاب، در ابتدا، دربرگیرنده زندگی نامه مختصر،اما نسبتاً جامعی از شهید است.درادامه ودر واقع دربخش اصلی اثر،تصویراسناد به جای مانده درساواک-مربوط به شهید-به همراه متن تمیز وتایپ شده استخراج شده از هرتصویررا می بینیم که گاه با توضیحاتی( آن هم با ذکرمأخذ) همراه شده است.ازاین نظر، کتاب به خوبی وجه مبارزاتی شهید را روشن می کند. دربخش بعدی،" فهرست اعلام"گنجانده شده است؛ اما کتاب دراین جا پایان نمی یابد. ضمائم( تصاویری از نامه ها واجازات مربوط به شهید) وعکس ها، دو بخش پایانی کتاب هستند .ضمن این که به جز عکس روی جلد، تمامی تصاویر درون کتاب سیاه و سفیدند. کتاب را مرکز بررسی اسناد تاریخ وزارت اطلاعات تهیه ومنتشرکرده است.

طلایه دار شهدای کرمانشاه
 کتابشناسی چهارمین شهید محراب

"منذران صادق" یادنامه طلاب و روحانیون شهید استان کرمانشاه،به کوشش حجت الاسلام اسماعیل محمدی به زیور طبع اراسته شده است که گفت وگوی ما با این محقق وپژوهشگررا درهمین شماره می خوانید.

 

کتاب تقدیم شده است به" آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند وبرای قوم وملت خود،منذران صادقی شدند که بند بند حدیث صداقت شان را ازقطرات خون وقطعات پاره پاره پیکرشان گواهی کرده است."
طبیعی است که نام شهید محراب اشرفی اصفهانی درکتاب،برصدر شهدای خطه کرمانشاه( ونیز در زمره نزدیک ترین یاران شهید حضرت امام) قرار می گیرد.
گزیده هایی از پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، مقدمه ای از حجت الاسلام آقا علی اشرف مؤیدی ونیز بیانات آیت الله طاهری خرم آبادی درخصوص شهید اشرفی اصفهانی، به همراه یادنامه شهید محراب وسایر شهدای کرمانشاه، تشکیل دهنده بخش های عمده" منذران صادق" است.

 

کتاب را انتشارات پارسایان قم درسال 1376 منتشر کرده است.

نامه ها وجواب ها
 کتابشناسی چهارمین شهید محراب

"کرمانشاه در صحیفه امام خمینی" اثری دیگر ازحجت الاسلام اسماعیل محمدی کرمانشاهی است که به ضمیمه نامه سرپرست وقت مؤسسه تنظیم ونشرآثارامام در شهرقم،اعتباراسناد آن نیز تأیید شده است.
کتاب،دربرگیرنده متن احکام، انتضاب نامه ها،اجازه نامه های حضرت امام خمینی(ره) به علمای کرمانشاه است.در پایان اثر نیز تصاویراسناد گنجانده شده است. "کرمانشاه در صحیفه امام خمینی" را که تقریظ آیت الله حاج مجتبی حاج آخوند رادرخود دارد، انتشارات فقه منتشرکرده وبخش مهم آن که به کارمحققان وعلاقه مندان به زندگی و تلاش های آیت الله حاج عطاء الله اشرفی اصفهانی بسیارمی آید،پاسخ های حضرت امام به نامه های شهید محراب است که مجموعا13 پاسخ را در برمی گیرد.تدوین گر کتاب، درگفت وگو با شاهد یاران این شماره،درخصوص این نامه ها به تفضیل سخن گفته است.

 

کوششی محلی اما درخور
 

کتاب عروج به ملکوت درمهرخون( یادواره چهارمین شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی) که نام هیچ نویسنده ای را بر خود ندارد،کوششی محلی است از نزدیک ترین آدم ها -ازنظرجغرافیایی -به شهید محراب وشامل پیام حضرت امام خمینی(ر) و چند شخصیت دیگر به همراه زندگی نامه شهید وخاطرات فرزند آن بزرگوار ومصاحبه هایی با آیات عظام وحجج اسلام جنتی، طاهری، زرندی، خاتمی، رستگاری ونیز سردارشهید محمد بروجردی و علی اکبر رحمانی-استان داروقت کرمانشاه- و نیز پیام های چند تن از بزرگان نظام ، درس اخلاق وسخن رانی ها وخطبه هایی از زبان شهید، به همراه مطالبی دیگر وعکس هایی ارزنده(اعم ازرنگی وسیاه وسفید) است.
"عروج به ملکوت در مهر خون"، تولید ونشر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مناطق 2و7 کشوری در سال 1362، اگر چه کتابی گم نام ونایاب است وبه سبب پخش نه چندان گسترده اش وعدم تجدید چاپ آن، تاکنون،کم تر دردسترس محققان وعلاقه مندان قرار گرفته است ،اما اهمیت وکیفیت مطالب آن که درنخسیتن سالگرد شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی به زیورطبع آراسته شده است،این کتاب را در جایگاه سندی تاریخی وارزش مند قرار می دهد.

 

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/21043/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما