۰
plusresetminus
شاه چه شاهی بیچاره شاه ، تا مرا دید زد زیر گریه و گفت : عمه جان دیدی رعیت چه بر سرما آورد گفتم : آنچه برسر شما هر چه آورد خود شما بودید که با ندانم کاری ها .... محمدعلی میرزا به تبعید روانه شد و چون قصد حمله به ایران کرد مستمری وی قطع شد ...
فرجام کار محمدعلی شاه
 سرانجام شاهی که مجلس را به توپ بست


محمدعلی شاه قاجار برغم سوگند وفاداری به مشروطیت و قانون اساسی از همان ابتدا شیوه ای خصومت آمیز در قبال مجلس و مجلسیان در پیش گرفت و در انتظار فرصتی مناسب برای انهدام مجلس و برانداختن مشروطیت و زیر پا گذاشتن قانون اساسی ، نشست .

سوء قصد در خیابان " سرتخت بربری ها " خیابان اکباتان کنونی به محمدعلی شاه و بمبی که به طرف کالسکه وی پرتاب شد و چند تن از عابران و همراهان محمدعلی شاه را کشت ، بهانه کافی را در اختیار محمدعلی شاه گذاشت تا حساب خود را با مجلسیان و مشروطیت صاف کند .
محمدعلی شاه سوء قصد و پرتاب بمب را به گردن طرفداران مشروطیت و آزایخواهان انداخت و سرانجام پس از ماه ها کشمکش میان مجلس و دربار و نرسیدن به نتیجه مطلوب روز سه شنبه دوم تیرماه 1287 خورشیدی هنوز آفتاب طلوع نکرده بود که قشون محمد علی شاه به سوی مجلس روانه شد و راه های منتهی به بهارستان و مجلس را بستند .
مجاهدان که در میدان بهارستان سنگر گرفته بودند ، به حال آماده باش در آمدند ، اما مجلس شورای ملی که هنوز مدت زیادی از تشکیل آن نمی گذشت به دستور محمدعلی شاه و توسط کلنل لیاخوف روسی از باغشاه ( میدان حر کنونی ) محل سکونت محمدعلی شاه ، به توپ بسته شد .
پیش از به توپ بسته شدن مجلس ، آیات بهبهانی و طباطبایی چون خبر روانه شدن قشون محمدعلی شاه به طرف مجلس را شنیدند با رشادت و دلیری از خانه های خود بیرون آمده و خود را به مجلس رساندند تا شاید از وقوع حادثه جلوگیری کنند که ناگهان مجلس به توپ بسته شد.
در پی به توپ بسته شدن مجلس و حمله قشون محمدعلی شاه به مجلس و مجلسیان اجساد خونین آزادیخواهان صحن بهارستان را پرکرد و صدای ناله و فریاد از هر سو به گوش می رسید اما با این حال مجاهدان نیز مردانه با اسلحه هایی که در دست داشتند از خود و مجلس دفاع کردند و جنگ حدود 4 ساعت به درازا کشید و سرانجام قشون شاه مستبد فاتح این درگیری شدند .
محمدعلی شاه که مورد حمایت دولت روسیه بود با بی پروایی به اعدام و تبعید و زندانی کردن آندسته از نمایندگان مجلس که به نحوی از معرکه گریخته و عده از آنان در پارک امین الدوله و عده دیگر در حوالی میدان بهارستان مخفی شده بودند ، مبادرت کرد و در این میان میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل ( شیرازی ) مدیر نشریه صور اسرافیل و از آزادیخواهان و مشروطه طلبان مشهور و ملک المتکلمین از خطبای معروف آزادیخواه را در حالیکه زنجیر به گردنشان انداخته بودند به حضور شاه آورده و محمدعلی شاه پس از دشنام فراوان به این دو دستور خفه کردن هردو را صادر کرد و اجساد آنان را در چاهی در باغشاه انداختند .
مرحوم شیخ الرئیس قاجار از خطبای معروف که در این درگیری زخمی و اسیر شده بود ، و زنجیر به گردنش انداخته بودند ، تک بیت معروفی سروده که در زیر تصویری که از اسیران آزادیخواه در باغشاه برداشته شده ، نگاشته شده است
خواهی که دادت بگسلد صد سلسله بیداد را
منت بکش گردن بنه زنجیر استبداد را
محمدعلی شاه همچنین دستور تبعید آقا سید عبداله بهبهانی را به کرمانشاه و تحت نظر قرارگرفتن آقا سید محمد طباطبایی را در یکی از خانه های شمیران را صادر کرد ، در جریان قشون کشی شاه مستبد به مجلس در دوم تیرماه سال 1287 بیش از سیصد تن از مجاهدان ، آزادیخواهان و مشروطه طلبان کشته و پانصد تن دیگر زخمی و تعداد زیادی بازداشت شدند ، در پی این حادثه همچنین و انجمن ها تعطیل ، روزنامه ها توقیف و مجلس منحل شد و استبداد صغیر آغاز گشت .
با خیزش مردم در تبریز با همت ستار خان ( سردار ملی ) باقرخان ( سالار ملی ) در تبریز، حمله نیروهای بختیاری به سرکردگی سردار اسعد و نیروهای شمال به فرماندهی محمد ولی خان تنکابنی و یپرم خان از شمال ، در تیرماه سال 1288 خورشیدی یعنی یک سال بعد استبداد صغیر مضمحل شد و شاه مستبد راه سفارت روس را در پیش گرفت و بسیاری از عوامل و مزدوران استبداد به مجازات رسیدند.
ملکه ایران دختر ناصرالدین شاه و همسر ظهیرالدوله وقتی در سفارت روسیه به دیدار محمدعلی شاه برادر زاده اش و ملکه جهان همسر شاه می رود در شرح وضعیت شاه قاجار می گوید : شاه چه شاهی بیچاره شاه ، تا مرا دید زد زیر گریه و گفت : عمه جان دیدی رعیت چه بر سرما آورد گفتم : آنچه برسر شما هر چه آورد خود شما بودید که با ندانم کاری ها ....
محمدعلی میرزا به تبعید روانه شد و چون قصد حمله به ایران کرد مستمری وی قطع شد و در سال 1303 به مرض قند یا دیابت در اروپا درگذشت .

 

https://www.cafetarikh.com/news/21076/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما