۰
plusresetminus
در ماه مبارک رمضان کتاب هایی مناسب مطالعه در این ماه معرفی خواهند شد. کتاب هایی برای مخاطبان بزرگسال، کودک، علاقمندان به مباحث علوم انسانی و موارد متنوع دیگر. از این پس به طور هفتگی بعضی کتاب‌های خوب و مفید که برای این ایام و مناسبت‌های شمسی و قمری آن تناسب دارند، معرفی خواهند شد.
چهار کتاب برای مطالعه روزه داران
با فرا رسیدن ماه رمضان، به طور هفتگی بعضی کتاب‌های خوب و مفید که برای این ایام و مناسبت‌های شمسی و قمری آن تناسب دارند، معرفی خواهند شد. در این معرفی‌ها سعی شده است علاوه بر فضای کلی ماه رمضان، مناسبت‌های ملی و مذهبی و هم‌چنین مخاطب کودک نیز مد نظر قرار گیرند. اولین بسته رمضانیِ معرفی کتاب به شرح زیر از نظر می‌‎گذرد:


فرهنگ و آداب روزه‌‌داری با غذاهای طبیعی»؛ دائره‌المعارفِ روزه و بهداشت و آشپزی

تغییر عادات روزمره غذایی روزه‌داران در ماه رمضان، یک متخصص گیاهان دارویی و یک مدرس تغذیه گیاهی را بر آن داشته است تا دست به قلم شوند و از روزه‌داری با محوریت خوراکی‌ها و غذاهای طبیعی بنویسند. دکتر محمد دریایی و رسول حیدری در این کتاب تلاش کرده‌اند ضمن تشریح تاثیر روزه بر بخش‌های مختلف بدن انسان و ویژگی‌های رژیم غذایی این ماه، انواع و اقسام خوراکی‌ها و غذاهای طبیعی و شیوه تهیه آنها را ذکر کنند.




چهار کتاب برای مطالعه روزه داران
خوراکی‌هایی که استفادۀ آنها در سحر و افطار و زمان بین اذان مغرب تا اذان صبح، مفید به فایده بوده و با وضعیت گواشی و هاضمه انسان روزه‌دار تطابق کامل دارد. روزه در جهان طب و بهداشت، تغذیه در ماه رمضان، توصیه‌های سحری، انحراف در الگوی تغذیه صحیح ماه رمضان، پیام‌های بهداشتی، سحری‌ها، افطاری‌ها، غذاهای شیرین و شیرینی‌ها، شربت‌ها و دمنوش‌ها، بخش‌های مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند. «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی» توسط انتشارات سفیر اردهال منتشر شده و تاکنون سه مرتبه تجدید چاپ شده است.


«مرد رویاها»؛ همراه با چریکِ مبارز از امریکا تا جنوب لبنان

«... و من سال‌هاست که هم‌چنان در جستجوی تو راه می‌پویم و دیدارت را لحظه می‌شمارم و چشیدن جرعه‌ای از اقیانوس معرفتت را آرزو می‌کنم...» 31 خرداد هر سال سال‌روز شهادت مصطفی چمران است.



چهار کتاب برای مطالعه روزه داران
 چمران این سال‌ها بیشتر در ذهن و زبان‌هاست و شاید «چ» حاتمی‌کیا بی‌تاثیر نباشد بر این رفع غبار این و مظلومیت و گمنامی! منهایِ اثر سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا، در حوزه کتاب هم چمران شخصیت غریبی است. سیدمهدی شجاعی اما به قدر وُسع خود آستین بالا زده  و «مرد رویاها»یِ او در همین راستاست. شجاعی در این اثر کوشیده به روایتِ امریکا و مصر و  لبنانِ این چریکِ عارف توجه بیشتری کند تا شاید دریچه‌ای باشد برای شناخت یکی از شخصیت‌هایی که با وجود بالا بودن بسامد نامش در فرهنگ عمومی و اطلاع نام دانشگاه و بزرگراه و ... اما شخصیتش همچنان غریب است. از دوران تحصیل او در امریکا و آشنایی و ازدواج تا هجرت به سرزمین رنج‌ها در مصر و لبنان. «مرد رویاها» در قالب نمایش‌نامه و فیلم‌نامه تنظیم شده! انتشارات نیستان، «مرد رویاها» را در سال 1392 به قلم سیدمهدی شجاعی و قیمت 25 هزار تومان منتشر کرده است.


«روزه؛ دریچه‌ای به عالم معنا»؛ مزۀ روزه

روزه دریچه‌ای به عالم معنا یکی از جزوات قدیمی استاد طاهرزاده و محصول سخنرانی‌ای از ایشان در جمع دانشجویان تربیت معلم در دهه‌ی هفتاد شمسی است که در سال‌های اخیر بصورت کتاب کوچکی با قطع جیبی توسط انتشارات لب‌المیزان اصفهان، ناشر آثار استاد منتشر می‌شود. فایل آن نیز به وفور در فضای مجازی تکثیر شده است و معمولاً با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و ایام روزه‌داری بازنشر می‌شود.




چهار کتاب برای مطالعه روزه داران

گروه فرهنگی المیزان در ابتدای این کتاب پیشنهاد داده است که این کتاب را هر سال قبل از ماه رمضان یک‌بار مرورکنید تا با شعف و شور بیشتری با روزة خود کنار بیایید و اُنس بگیرید.


واقعیت این است که مزه‌ی ماندنی این کتاب زیر زبان خواننده‌ی آن همین شعف و عزم برای روزه‌داری است. پس از خواندن این کتاب در ذهن شما چیزی از تعریف روزه و فوائد آن و .... به سیاق جزوات کنکوری و برخی کتبی که علم حصولی مبنایشان است نمی‌ماند، اما فقط مشتاق می‌شوید که روزه بگیرید و با روزه‌گرفتن از عالم مادی دنیا جدا شوید و روحتان را در ساحت قدس ربوبی به پرواز درآورید. متقاعد می‌شوید که با حداقلِ غذا می‌توانید حداکثرِ قدرت را داشته باشید و این‌که این غذاها نیستند که به آدم قوت و قدرت برای روزه‌داری می‌دهند. مؤلف با بیان روایات و سخنان عرفا و اشعار مولوی در این باب خواننده را تشنه‌ی رسیدن به ملکوت می‌کند و روزه را به‌عنوان مسیری در دسترس برای وصل به عالم معنا جلوی چشم خواننده نمایان می‌سازد.


در این رابطه در مقدمه کتاب آمده است «توجه به روایات و سخنان عرفا در مورد روزه موجب تقویت اراده در روزه‌داری می‌گردد، لذا با مطالعة روایات مورد بحث، انسان احساس می‌کند با روزه‌داری خود راه‌های گمشده‌اش را می‌تواند بیابد.» همان‌گونه که گفته شد هرچند کتاب به سیاق متون علمی و پژوهشی فهرست و ترتیب ندارد و در پی تقویت شوق بندگی و عزم دین‌داری به جای دین‌دانی و تزریق اطلاعات دینی در مخاطب است اما مرور فهرست آن خالی از لطف نیست. در این کتاب پس از مقدمه با عناوین زیر روبرو هستیم:« معنی بستن و بازشدن شیطان/ انتظار ما از روزه/ روزه‌دار شبیه خدا می‌شود/ برکات روزه/ روزه، گرسنگی یا بندگی؟/ تقویت تقوی/ گرسنگی؛ پذیراییِ مقدّس خدا!/ روزه؛ خزینة حکمت/ روزه؛ دریچة عبادت/ آزادی از وَهم/ روزه؛ عامل نجات از وَهم/ حداقلِ غذا، حداکثرِ قدرت/ جایگاه دعای سحر»


«خدا کیه؟ چیه؟ کو؟»؛ خداشناسی برای بچه‌ها

کتاب «خدا کیه؟ چیه؟ کو؟» به بیست سوال مهم درباره ی خدا با زبان شعر پاسخ داده است. بی گمان عبارات آهنگین شعری برای کودکان جذاب‌تر و حفظ آن هم برای آنان آسان‌تر است. این اشعار سروده‌ رودابه حمزه‌ای است. برای درک بهتر مسائل مطرح شده، نثرهای کوتاهی نیز در کنار شعر آمده است.



چهار کتاب برای مطالعه روزه داران
 این نثرها برگزیده از کتاب خداشناسی قرآنی کودکان است. تصاویر زیبای این کتاب در فهم بهتر مفاهیم توحیدی کمک شایانی کرده و کودک را برای وقت گذاشتن بیشتر برای این کتاب یاری می‌دهد. این اثر به زبان انگلیسی ترجمه گردید و در نمایشگاه بین المللی 2013 فرانکفورت ارائه شد. در همان نمایشگاه امتیاز چاپ آن به زبان آلمانی به یک ناشر شیعی در آلمان واگذار گردید.

https://www.cafetarikh.com/news/21503/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما