۰
plusresetminus
آنگونه که تاریخ روایت می کند یکی از علائق اصلی ناصرالدین شاه نقاشی بوده است. اسناد و مدارک حاکی از آن هستند که ناصرالدین شاه قاجار از کودکی و نوجوانی به هنر و به ویژه، نقاشی علاقه وافری داشت، نقاشیهایی که از زمان ولیعهدی او در دست است، گویای این مدعاست.
نقاشی ای که ناصرالدین شاه در دوشان تپه کشید
جوان و تاریخ- کاقه هنر

نقاشی ای که ناصرالدین شاه در دوشان تپه کشید

آنگونه که تاریخ روایت می کند یکی از علائق اصلی ناصرالدین شاه  نقاشی بوده است. اسناد و مدارک حاکی از آن هستند که ناصرالدین شاه قاجار از کودکی و نوجوانی به هنر و به ویژه، نقاشی علاقه وافری داشت، نقاشیهایی که از زمان ولیعهدی او در دست است، گویای این مدعاست، لذا پس از جلوس بر اریکۀ قدرت، امیرکبیر اولین صدراعظم وی با آگاهی از علاقه شاه جوان به هنر، در سال 1266 ق/ م 1850، برای ترویج هنر و صنعت «مجمع‌الصنایع» را که عمارت بزرگی بود در بازار بنا کرد، تا جایی دائمی برای تعلیم و تربیت شاگردان پیشه‌وران باشد.

ناصرالدین شاه درباره یکی از بامزه ترین نقاشی های خود که در ادامه تصویر آن را می بینید به خط خود نوشته است:

«شبیه ندیم‌السلطنه است اول دولت کشیده شد. این شکل را روز ۲۳ شهر جمادی‌الاول ۱۳۱۱ ئیلان ئیل، قوس در بالاخانه دوشان‌تپه کشیدیم. چند روز بود در شهر نوبه می‌کردم. از بواسیر هم خون آمد. حالا هم می‌آید. دیروز از شهر فرارا به دوشان‌تپه آمدیم که هواخوری بشود، انشاالله احوال‌ها خوب شود».

https://www.cafetarikh.com/news/21819/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما