۰
plusresetminus
بعضی وقت ها هنجارها قانونند . به رمان بی نظیر بی نوایان نگاه کنید . وقتی بازرس ژاور نمی تواند از قانون خودش که عدم مماشات به دزدان است بگذرد ژان وار ژان که مرد خوبی است را رها نمی کند بلکه خودش را در دریا غرق می کند تا او را تحویل قانون ندهد.
وقتی وفاداری به قانون عامل شکست شد
یکی از پیچیده ترین درام های بشری که با آن مواجه میشویم جدال میان قانون و حقیقت است . قانون لزوما به معنای متون نوشته شده نیست . بعضی وقت ها هنجارها قانونند . به رمان بی نظیر بی نوایان نگاه کنید . وقتی بازرس ژاور نمی تواند از قانون خودش که عدم مماشات به دزدان است بگذرد ژان وار ژان که مرد خوبی است را رها نمی کند بلکه خودش را در دریا غرق می کند تا او را تحویل قانون ندهد . یکی از روایت های جذاب تاریخی در جدال قانون و امر مطلوب را در این داستان می توانید بخوانید :  در روز 18 امرداد واحدهای کوهستانی ارتش ایران در جریان لشکرکشی خشایارشا به یونان و اروپای جنوبی، پس از یک رشته جنگ شدید در ارتفاعات مشرف بر تنگه ترموپیل (Thermopylae Pass) واقع در شمال یونان، نظامیان اسپارت از جمله «لئونیداس» پادشاه اسپارت را شکست داد.پس از این پیروزی راه برای عبور واحدهای پیاده و سوار امپراتوری باز و بی خطر شد تا به سوی آتن به پیشروی خود ادامه دهند.خشایارشا که در صحنه نبرد ترموپیل حاضر بود پس از این که واحدهای کوهستانی ارتش ایران ـ از جمله هزار مرد از منطقه پکتیا (این ایالت خاوری ایرانزمین، هنوز به همین نام است و در مشرق افغانستان قراردارد) - اسپارتی ها را درمحاصره گرفتند؛ به لئونیداس پیشنهاد کرد که راه را برای فرار او و باقیمانده افرادش باز می گذارد تا بگریزند.ولی قانون اسپارت عقب نشینی و تسلیم نظامی را منع کرده بود. بنابراین، اسپارتی ها به جنگ ادامه دادند و همه آنان جان سپردند تا به قانون میهن خود وفادار مانده باشند.ارتش ایرانیان پس از عبور از تنگه ترموپیل شهر آتن را تصرف کرد.مقاومت لئونیداس در ترموپیل و تاخیر پیشروی ارتش ایران، به فرماندهی کل یونانیان این فرصت را داده بود که آتن را از سکنه اش تخلیه کند و آنان را به جزایر امن منتقل سازد.



یونانیان در سده گذشته در نبردگاه ترموپیل یک مکان یادبود برای لئونیداس ایجاد کرده اند که مجسمه او و آخرین اظهاراتش در آنجا قرار داده شده است که محلی است برای بازدید گردشگران.

https://www.cafetarikh.com/news/21869/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما