۰
plusresetminus
سرانجام ایوان مخوف در سن ۵۵ سالگی در روز ۱۸ مارس ۱۵۸۴ میلادی در مسکو در حین بازی شطرنج بر اثر سکته قلبی درگذشت.شاهزاده دیمیتری فرزند آخرین همسر ایوان، پس از مرگ تزار به طرز اسرارآمیزی درگذشت.
حکایتی از ترس همزاد ایوان مخوف
تزار ایوان چهارم در سال 1547 میلادی در سن 16 سالگی در روسیه به سلطنت رسید. در ماه فوریه همان سال نیز با دختر آرام، ملایم و فروتنی با نام آناستاسیا ازدواج کرد.تزار جوان در آغاز دوران حکومت خود همه چیز را به شکل توطئه بر علیه خویش می دید، پس شروع به کشتار در میان اطرافیان کرد.اخلاق خشن و بی رحمانه ی تزار جوان، همسر وی ملکه آناستاسیا را به وحشت انداخته بود. ملکه سعی می کرد با توجه خود و عشق ورزی به تزار، قلب و افکار تزار را نرم و آرام سازد.یکی از عواملی که توانست ملکه را به هدفش یعنی مهربانی قلب تزار برساند، آتش سوزی مسکو بود که نیمی از این شهر به یکباره به خاکستر تبدیل شد.پس از این بلای خانمان سوز، قلب تزار با دیدن مردم رنج کشیده و وحشت زده ی مسکو به رحم آمده و گویی نرم شده بود. روسیه در طول 13 سال پس از آتش سوزی، پیشرفت خوبی حاصل کرد و در همین سال بود که ملکه آناستاسیا به طور ناگهانی چشم از جهان فروبست.پس از این واقعه تاسف بار، تزار دلسوزی و مهربانی خود را از دست داد.زندگی خشن و بی رحمانه ی تزار از سر گرفته شد.پس از ملکه آناستاسیا او 6 بار دیگر ازدواج رسمی کرد و همچنین با زنان بسیاری رابطه ی غیر رسمی داشت. ولی هیچکس نتوانست جایگزین عشق اول و آخر ایوان شود.سرنوشت تلخ تزار ایوان گریبانگیر همسران وی نیز شده بود.ملکه مارینا همسر دوم تزار نیز به طرز اسرارآمیزی از دنیا رفت.

 



 

همسر سوم ایوان ملکه مارفا تنها 15 روز پس از ازدواج با او زنده ماند.دو همسر بعدی وی که هر دو آنیا نام داشتند به دستور تزار کچل شده و به راهبه خانه فرستاده شدند. همسر بعدی وی ملکه ماریا که از خاندان قدیمیبود نیز پس از گذشت یک روز از مراسم عقد، به دستور ایوان در آب خفه شد.تزار ایوان مخوف دلیل این دستور را باکره نبودن ماریا اعلام کرد. آخرین همسر ایوان که او نیز همچون 2 همسر پیشین ماریا نام داشت، برای وی فرزند پسری با نام دیمیتری به دنیا آورد. اما پس از گذشت مدت کوتاهی، علاقه ی تزار به او نیز از دست رفت و آنها را به شهر اوگلیچ فرستاد.فرزندان ایوان مخوف نیز سرنوشت فلاکت بار و تلخی داشتند. سه فرزند دختر از همسر اول وی یعنی ملکه آناستاسیا، در دوران نوزادی مردند. فرزند پسر وی نیز در دوران خردسالی ناگهان از دست دایه اش به داخل آب افتاد و خفه شد.پسر محبوب و جانشین ایوان "گروزنی" در سن 27 سالگی در پی بحث و جدال با او در اوج خشم و نفرت توسط خود تزار کشته شد. ایوان با عصای پادشاهی ضربه محکی بر شقیقه ی فرزندش زد و او بلافصه جان به جان آفرین تسلیم کرد.اعمال خشمگینانه ی تزار ایوان مخوف، وی را در طول زندگی اش در امان نگذاشت.سرانجام ایوان مخوف در سن ۵۵ سالگی در روز ۱۸ مارس ۱۵۸۴ میلادی در مسکو در حین بازی شطرنج بر اثر سکته قلبی درگذشت.شاهزاده دیمیتری فرزند آخرین همسر ایوان، پس از مرگ تزار به طرز اسرارآمیزی درگذشت.از تمامی فرزندان و شاهزادگان تنها فرزند بیمار و رنجور ایوان یعنی شاهزاده فیودر توانست زنده بماند. و بدین ترتیب، سرنوشت، او را در سال 1584 میلادی جانشین پدرش ساخت. شاهزاده فیودر هیچ فرزندی نداشت و بدین ترتیب پس از وی، حاکمیت امپراتوری روسیه به دست خاندان اسطوره ای روریک ها افتاد.

https://www.cafetarikh.com/news/22194/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما