۰
plusresetminus
اخیرا پس از پخش سریال سرزمین کهن عده ای از اقوام بختیاری کشور نسبت به برخی دیالوگ های گفته شده در تلویزیون واکنش نشان داده اند یکی از این واکنش ها نسبت به شخص سردار اسعد بختیاری است . به این مناسبت ، بیوگرافی مختصری از وی را بیان می کنیم.
سردار سریال سرزمین کهن
اخیرا پس از پخش سریال سرزمین کهن عده ای از اقوام بختیاری کشور نسبت به برخی دیالوگ های گفته شده در تلویزیون واکنش نشان داده اند یکی از این واکنش ها نسبت به شخص سردار اسعد بختیاری است . به این مناسبت ، بیوگرافی مختصری از وی را بیان می کنیم : علی‌قلی‌خان بختیاری (زاده ۱۲۳۶ - درگذشته ۱ آبان ۱۲۹۶) معروف به سردار اسعد بختیاری، از رؤسای روشن‌فکر و تحصیل‌کرده ایل بختیاری و فرمانده فاتحان تهران، در جریان انقلاب مشروطه در ایران بود. وی توسط پدرش حسین‌قلی‌خان،که به‌مدت ۳۰ سال، حاکم بدون منازع ایل بختیاری بود پس از تعلیم و تربیت علاوه بر فارسی بر زبان های عربی و فرانسه نیز مسلط گشت.

 



پدر وی توسط ضل السلطان توسط یک فنجان قهوه قجری،ناجوانمردانه در تهران و در ضیافتی به قتل رسید. بنا به تصریح ملک‌زاده، سردار اسعد، همکاری خود با مجامع آزادی‌خواهی را، از سال ۱۲۸۳ آغاز کرده است. در ششم خرداد همان سال، جلسه‌ای از رجال آزادی‌خواه، در باغ شخصی سلیمان‌خان میکده و به رهبری او بر‌گزار شد. ملک‌زاده این مجمع را؛ هستهً اصلی انقلاب مشروطیت ایران می‌داند. (پنجره ماضیه باز هم تصریح می کند که ملک زاده این نظر را دارد ) . پس از استبداد صغیر نیز مردم و نیروهای بختیاری به فرماندهی سردار اسعد از جنوب و نیروهای مجاهدین از شمال راهی تهران گردیدند و با هماهنگی‌هایی که با هم داشتند، در بادامک به هم رسیده و در تاریخ ۲۲ تیر ۱۲۸۸ وارد تهران شدند . پس از تشکیل مجلس مشروطه و سقوط محمد علی شاه، در کابینه‌ای که به تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۲۸۹ تشکیل گردید، علی‌قلی خان سردار اسعد، به مقام وزارت جنگ منصوب گردید. علی‌قلی‌خان سردار اسعد سرانجام در روز سه‌شنبه ۱ آبان ۱۲۹۶ در تهران درگذشت و از طرف دولت با تشریفات رسمی و احترام نظامی در حالی‌که جسد وی روی توپ حمل می‌شد، تشییع گردید.

https://www.cafetarikh.com/news/22510/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما