۰
plusresetminus
پس از مرگ ژاندارک جنبش مردمى ضد انگلیسى او زنده ماند و انگلیسى‌ها را از نرماندى و پاریس بیرون کرد به طورى که در ۱۴۵۳ تنها کاله بندرى در شمال فرانسه در دست انگلیس باقى ماند.
دختر با ایمان فرانسوی که به جرم جادوگری سوزانده شد

 طولانى ترین جنگ هاى تاریخ پس از جنگ هاى صلیبى، جنگ هاى موسوم به جنگ‌هاى 100ساله بین فرانسه و انگلیس بود.

هدف انگلیس از این جنگ‌ها تسلط بر فرانسه غربى بود و به همین دلیل عملیات جنگى از فلاندر در شمال غرب فرانسه آغاز گشت. آغاز این جنگ ها سال 1337 میلادى و پایان آن 1453 بود و اگر چه بالغ بر 115 سال طول کشید به نبردهاى 100 ساله معروف شد.

*نخستین نبرد 100 نبرد کرسى بود

نبردهاى 100 ساله چند جنگ معروف دارد که اولین آن نبرد کِرِسى است. در این نبرد فرانسوى ها با اتکا به سواره نظام خود به نیروهاى انگلیس که در شمال فرانسه پیاده شده بودند حمله کردند و علیرغم برترى عددى، مغلوب هنرنمایى تیراندازان (کمانداران) انگلیسى شدند.

این شکست سبب شد تا انگلیس جا پاى محکمى در داخل خاک فرانسه به دست آورد و با تصرف کاله (بندر شمال فرانسه) زمینه ورود دهها هزار سرباز انگلیسى را فراهم کند.

*مرحله دوم نبردهاى 100 ساله

  در 1415 هانرى پنجم پادشاه فرانسه نیروهاى زیادى را در فرانسه پیاده کرد و پس از پیروزى در نبرد آزینکورت و فتح نرماندى، شارل ششم پسر شارل پنجم عهدنامه اى را امضا کرد که بر اساس آن هانرى پنجم پس از وى به پادشاهى فرانسه مى رسد. این معاهده ننگین را فرانسوى ها نپذیرفتند و در همین زمان از قضا هر دو پادشاه از دنیا رفتند. هانرى ششم خود را پادشاه انگلیس و فرانسه با هم خواند و شارل هفتم پسر شارل ششم نیز خود را پادشاه فرانسه مى دانست. جنگ اجتناب ناپذیر بود. انگلیس ها که داراى قدرت غالب بودند در 1422 پس از تسخیر پاریس بسرعت به دنبال تصرف اورلئان رفتند.

*نبرد اورلئان

اورلئان بر سر راه رود لوآر مسیر حرکت انگلیسى ها به سمت جنوب و غرب فرانسه بود و فتح آن اجبارى بود. در این زمان که اشراف فرانسه اکثراً خود را باخته بودند، جنبش هاى مردمى در فرانسه تصمیم به دفاع از اورلئان در برابر ارتش مجهز انگلیس گرفتند. در این موقع باقیمانده ارتش از هم پاشیده فرانسه نیز خود را به اورلئان رساند. محاصره اورلئان 200 روز به طول انجامید اما انگلیسى ها نتوانستند داخل این قلعه عظیم نفوذ کنند و حتى به توپ بستن قلعه نیز کارگر نیفتاد چرا که مردم اورلئان با هر چیز مشتعلى که به دستشان مى رسید مهاجمان را به عقب مى راندن

*ظهور دختری به نام ژاندارک

دخترى روستایى در این زمان در مرکز فرانسه ظهور کرد. نام عالمگیر او ژاندارک بود. این دختر 18 ساله از جنوب رود لوآر به سمت اورلئان حرکت کرد و در سر راه با خود ده ها هزار کشاورز و مردم فقیر را براى فتح اورلئان همراه کرد.

اورلئان که اکنون به دلیل 7 ماه گرسنگى در آستانه سقوط بود با رسیدن قواى کمکى ژاندارک جانى تازه یافت و سپاه انگلیس از 2 سو مورد حمله قرار گرفت و طى 9 روز عقب نشینى خود را آغاز کرد.

از آن پس ورق جنگ برگشت. در 1429 نیروهاى همراه ژاندارک مبدل به قدرتى بسیار مهیب شدند و اشراف فرانسه به وحشت افتاده و پس از آن که ژاندارک موفق به عقب راندن انگلیسى ها از شامپانى شد وى را در بیرون قلعه کومپینى در محاصره انگلیسى ها تنها گذاشتند. در 1431 انگلیسى ها این دشمن شجاع و بزرگ خود را به جرم جادوگرى سوزاندند.

پس از مرگ ژاندارک جنبش مردمى ضد انگلیسى او زنده ماند و انگلیسى ها را از نرماندى و پاریس بیرون کرد به طورى که در 1453 تنها کاله بندرى در شمال فرانسه در دست انگلیس باقى ماند. نبردى که در 1337 آغاز شده بود پس از مرگ صدها هزار نفر و نابودى فرانسه و توان اقتصادى انگلیس در 1453 پس از 116 سال به پایان رسید.

https://www.cafetarikh.com/news/22517/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما