۰
plusresetminus
مسجد هدایت در کوچه باریکی به نام « پارک» در خیابان استامبول قرار دارد. کوچه را به آن دلیل پارک می گفتند که در انتهای آن کوچه سینمایی به همین نام وجود داشت. به موازات باشکوه ترشدن برنامه مسجد هدایت، فیلم ها و پرده های سینمای پارک مستهجن تر و زننده تر می شد.
داستان مسجد هدایت در لاله زار
آیت الله طالقانی زمانی امامت جماعت مسجد هدایت را عهده دار شد که این مکان تکیه ای بیش نبود و تنها در ایام محرم گشوده و مراسم سوگواری در آن برگزار می شد. واقع شدن مسجد هدایت در مجاورت سینما پارک در خیابان استامبول و نزدیکی به لاله زار که یکی از مراکز تجمع و تفریح مردم آن روز تهران بود، از دلایل انتخاب این مکان به عنوان پایگاهی برای مبارزه و آموزش و اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامی به شمار می رفت.

در آن زمان خیابان های پر رفت و آمد لاله زار و استامبول، پر شده بود از سینماها و تئاترها و کاباره های مدرن، صندلی های بلند واکسی ها در مدخل پاساژها، داروخانه های آلمانی، سازمان های بیمه روسی و پیاله فروشی ها و چایخانه های مدرنی مثل کافه فردوسی که پاتوق روشنفکران و اهل ادبی چون صادق هدایت و سایر هنرمندان بود. جوانان و دانش آموزان بودند که در پیاده روهای این خابان ها قدم می زدند و با دوستانشان مقابل این جایگاه ها و پاتوق های شناخته شده، قرار ملاقات می گذاشتند. اما جیب شان آن قدر خالی بود که حتی نمی توانستند پول چای ترکی قهوه خانه هایی را که تخته نرد و سنگ هم داشت، بپردازند.

در این بازار مکاره در خیابان استامبول بود که مسجد هدایت توسط سید محمود طالقانی دایر شد و طالقانی سجاده اش را در این بازار کفر پهن کرد.

مسجد هدایت در کوچه باریکی به نام « پارک» در خیابان استامبول قرار دارد. کوچه را به آن دلیل پارک می گفتند که در انتهای آن کوچه سینمایی به همین نام وجود داشت. به موازات باشکوه ترشدن برنامه مسجد هدایت، فیلم ها و پرده های سینمای پارک مستهجن تر و زننده تر می شد.
ایت الله طالقانی به دلیل آزاداندیشی و مخاطب شناسی و رویکرد نوگرایانه در اندیشه دینی، توانست به زودی این مکان کوچک را کانون توجه اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان قرار دهد. آزاداندیشی و مخاطب شناسی طالقانی در بیت زیر نهفته است که وی گفته بود آن را بر سر ورودی مسجد، کنار سینما نصب کنند:

متاع کفر و دین، بی مشتری نیست        گروهی این، گروهی آن پسندند

هدف آیت الله طالقانی متحول ساختن مسجد هدایت و رساندن جایگاه آن به عصر صدر اسلام بود. همین امر موجب جذب جوانان به مسجد و کسادی سینما شد تا جایی که صاحب سینما با دادن مبلغ دو هزار تومان آن روز به کلانتری محل برای بستن مسجد هدایت تلاش کرد. البته این درحالی بود که متحجرین نیز نسبت به شیوه آیت الله طالقانی واکنش تندی نشان دادند و در این روند این مسجد را مسجد تارک الصلاه ها نامیدند!

به هر جهت داستان مسجد هدایت یکی از نمونه های جالب تلاش یک روحانی برای هدایت جوانان و ایجاد بستر لازم برای سعادت آنان است. در اندیشه آیت الله طالقانی دین جز معرفت نیست و در این زمینه وی تلاش کرد تا حتی در فضای فساد آلود دوران پهلوی با تمامی تبلیغات و فشارهایی که وجود داشت برای هدایت جوانان و جامعه تلاش کند و آنان را در گزینش راه صحیح یاری نمایند. بنابراین بدیهی است که در روزگاری که حکومت اسلامی بر سر کار است این وظیفه دو چندان می شود و انتظارات افزون.

https://www.cafetarikh.com/news/22542/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما