۰
plusresetminus
درست ۴ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران، روزنامه اطلاعات در یکی از تیترهای درشت صفحه اول خود، خبر از خریده شدن روزنامه کیهان از سوی یک «تاجر آهن» داد. تیتر روزنامه اطلاعات در ۲۲ خرداد ۱۳۵۸ این بود: یک تاجر آهن روزنامه کیهان را خرید.
وقتی یک تاجر آهن روزنامه «کیهان» را خرید
«مالک جدید روزنامه کیهان از بازار آهن می آید.» روزنامه اطلاعات که این طور خبر از تغییر مالکیت روزنامه رقیب داده بود، در توضیح این خبر نوشته بود: «او که حاج حسین مهدیان نام دارد اعلام کرد موسسه کیهان را در خدمت اهداف انقلاب اسلامی ایران قرار خواهد داد. حاج مهدیان که در رشته معاملات آهن فعالیت دارد، امروز در گفتگویی با اطلاعات، خرید این موسسه را رسما تایید کرد و این شایعه را که گروهی از بازاریان در این معامله با او شریک و سهیم هستند نادرست خواند.»

"

مدیران روزنامه اطلاعات شاید گمان نمی‌کردند «مصادره» در کمتر از ۳ ماه بر سر آنان نیز سایه بیندازد؛ چنانکه در ۱۸ شهریور ۱۳۵۸ به دستور آیت‌الله احمد آذری قمی دادستان وقت انقلاب، اموال منقول و غیرمنقول سناتور عباس مسعودی از جمله موسسه اطلاعات و شرکت ایران‌چاپ به «بنیاد مستضعفین» واگذار شد.

تجارت آهن در کنار روزنامه اطلاعات

حسین مهدیان پیش از پیروزی انقلاب با آیت‌الله بهشتی، مطهری، فلسفی و مفتح روابطی نزدیک داشت و از بازاری‌های تهران بود. مهدیان که هم‌اکنون نزدیک به ۸۰ سال دارد، در آن سال‌ها در خیابان خیام تهران و زیر ساختمان روزنامه اطلاعات مشغول تجارت آهن بود و پس از انقلاب توانست رهبری انتقال مدیریت یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین رسانه‌های ایران را بر عهده بگیرد؛ رسانه‌ای که در روزهای اوج انقلاب اسلامی حتی به تیراژ میلیونی رسید.

مهدیان اما ۳۳ سال پس از انتشار خبر خریده شدن روزنامه کیهان توسط یک تاجر آهن، به این خبر واکنش نشان داده و گفته است: «خرید روزنامه کیهان را روزنامه آیندگان و چپی‌ها شایعه کردند. زمانی که بعد از پیروزی انقلاب، مصباح‌زاده مالک کیهان و دوستان او از کشور فرار کردند، مقدار زیادی بدهکاری داشتند و سفته داده بودند و سفته‌ها به اجرا گذاشته شده بود. جوان‌های انقلابی که رفته بودند کیهان تا کار را شروع کنند، درمانده شده بودند.»

فیروز گوران، یکی از روزنامه‌نگاران پیشین روزنامه کیهان در جریان شرح اعتصاب بزرگ مطبوعات پیش از پیروزی انقلاب، به جلسه‌ای اشاره می‌کند که با حضور آیت‌الله بهشتی، مطهری، فلسفی و مفتح و برخی از روزنامه‌نگاران در خانه مهدیان برگزار شده و هماهنگی‌هایی درباره شکستن اعتصاب در آستانه پیروزی انقلاب صورت گرفته است.

زندگی جدید بعد از ترور نافرجام

۴ شهریور ۱۳۵۸ زمانی که حسین مهدیان مدیرکل موسسه کیهان و حاج مهدی عراقی مدیر امور مالی آن بود، گروه فرقان در صدد ترور این دو برآمد اما مهدیان از این ترور جان سالم به در برد. فرقانیان پیش از آن در سوم اردیبهشت ۵۸ سرلشکر قرنی را در مقابل خانه‌اش مورد اصابت گلوله قرار داده و او را به شهادت رساندند. مهدیان در این زمینه می‌گوید: «فهرستی دست گروه فرقان بود که وقتی دستگیر شدند، فهمیدیم قرار بوده تمام بازوهای انقلاب را بکشند.»



حسین مهدیان، اتهام شهید مهدی عراقی و خود او از نظر گروه فرقان را «آخوندیسم» می‌داند و می‌گوید: وقتی ترور انجام می‌شد، اطراف جسد اعلامیه پخش می‌کردند و جرم ما را داخل آن می‌نوشتند. یک کلمه‌اش آخوندیسم بود. یعنی ما با روحانیت و علما دوست بودیم و با امثال شهید بهشتی و شهید مطهری کار می‌کردیم.

مهدیان در تشریح ماجرای ترور می‌گوید: «روز ترور روز هولناکی بود. چهارم شهریور ۱۳۵۸ شهید عراقی آمد منزل ما. چند تلفن زدند و قرار شد با هم سر کار برویم. دو تایی با پسرش حسام سوار ماشین شدیم. به سر کوچه رسیدیم. شهید عراقی ایستاد که حق تقدم را رعایت کند و وارد خیابان اصلی شود، داخل پیاده‌رو ۳ نفر کمین کرده بودند. اسلحه یوزی دست‌شان بود.»

با وجود شدت جراحات، و اصابت ۲ گلوله به کتف و یک گلوله به دست، حسین مهدیان زنده می‌ماند. مهدیان می‌گوید: «بعد از این حادثه پیش خودم فکر کردم در قیامت بنده‌ها به خداوند می‌گویند ما را به این دنیا برگردان که عمل صالح انجام دهیم. با خودم گفتم حالا عمر دوباره به من داده شده است.» مهدیان می‌گوید «دفتر نشر فرهنگ اسلامی با این امکانات و گستردگی، بعد از آن حادثه راه‌اندازی شد.»

دفتر نشر فرهنگ اسلامی و...

حسین مهدیان علاوه بر تضمین ۷۰ میلیونی سفته‌های روزنامه کیهان، نقش جدی و مهمی در تاسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز داشته است. دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال ۱۳۵۳ و با همکاری آیت‌الله محمدجواد باهنر و حسین مهدیان راه‌اندازی شد و همچنان مشغول به فعالیت است.

دفتر نشر فرهنگ اسلامی که در سال‌های پیش از انقلاب به یکی از کانون‌های اصلی تولید و انتشار معارف اسلامی تبدیل شده بود، دست به چاپ آثار اندیشمندان و متفکران مسلمان از جمله سیدجعفر شهیدی، شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله خامنه‌ای، محمدرضا حکیمی، محمدتقی جعفری، دکتر شریعتی و محمدتقی شریعتی می‌زد و نقشی جدی در تعمیق حرکت انقلابی مردم داشت.

نشر فرهنگ اسلامی علاوه بر انتشار معارف اسلامی و انقلابی، نقش جدی‌ای در تدوین و تالیف کتاب‌های دینی مدارس پیش از انقلاب داشت. چرا که رضا برقعی یکی از اعضای دفتر نشر توانسته بود وزیر آموزش و پرورش وقت را قانع کند که تالیف کتب دینی مدارس از سوی آیت‌الله بهشتی و دوستان او خطری برای رژیم پهلوی ندارد. به گفته حسین مهدیان، شهید بهشتی پس از این موفقیت بزرگ گفته بود: «از امروز ۱۰ میلیون مخاطب جدید پیدا کردیم.»



علاوه بر محمدجواد باهنر و حسین مهدیان، حجت‌الاسلام سیدرضا برقعی، علی گلزاده غفوری، محسن چینی‌فروشان، علی‌اکبر اشعری، محمدحسن زورق و حسین الله‌مرادی نیز در عمر ۴۰ ساله نشر فرهنگ اسلامی با آن همکاری می‌کرده‌اند.

ردپای حسین مهدیان را پیش و پس از انقلاب در بسیاری از رخدادها و حرکت‌ها می‌توان یافت، از تجارت آهن، مسجد قبا و حسینیه ارشاد، تا روزنامه کیهان؛ در کنار شخصیت‌هایی مانند شهید مفتح و شهید بهشتی تا بازرگان و شریعتی.

منبع: مجله مهر

https://www.cafetarikh.com/news/22558/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما