۰
plusresetminus
رضا سلیمان نوری گفت: وثوق درباره قیام جنگل اینگونه تبلیغ می‌کرد که قیام کاملا کمونیستی است که در پی جدا کردن ایران هستند. از زمان وثوق به بعد در روزنامه‌ها تبلیغ می‌شد که نهضت جنگل در پی جداسازی بخشی از کشور است.
وثوق‌الدوله تجزیه‌ طلب بودن میرزا کوچک‌خان را القا کرد
رضا سلیمان نوری  در مورد اینکه قیام جنگل بعد از دولت وثوق‌الدوله دچار چه سرنوشتی شدند، اظهار داشت: وثوق‌الدوله و برادرش قوام‌الدوله به دلیل وابستگی خاصی که به انگلستان دارند موقعیت خاصی در سیاست داشتند.

وی افزود: وثوق در بحث جنگل و قوام در بحث کلنل پسیان با استفاده از زمان سنجی توانستند موقعیت خود را در سیاست بهبود ببخشند.

سلیمان نوری ادامه داد: به طور مثال از پتانسیل نیروهای مذهبی قشری برای کوبیدن آن مجموعه استفده می‌بردند و دقیقا دوستان وثوق هر کدام روی نکاتی انگشت می‌گذارند که باعث تخریب مذهبی جناح مقابل می‌شود.

وی گفت: وثوق درباره قیام جنگل اینگونه تبلیغ می‌کرد که قیام کاملا کمونیستی است که در پی جدا کردن ایران هستند. از قشر متوسط و با سوادی که به دنبال پوست انداختن بودند و به عنوان بدنه اجتماعی استفاده می‌کردند.

این مورخ ادامه داد: اگر روزنامه‌های قبل از روی کار آمدن وثوق را ورق بزنید زیاد ارتباط جنبش جنگل با شوروی مطرح نیست. بیشتر یک دید اسلامی مطرح است. اما از زمان وثوق به بعد این نگاه در روزنامه‌ها تقویت می‌شود که نهضت جنگل در پی جداسازی بخشی از کشور را دارند و این جمع کمونیست و ضد دین هستند.

این مورخ و رزنامه نگار در پاسخ به این پرسش که برخی مورخان ادعا کردند که انگلیسیان قبل از رضا‌خان تشکیل حکومت جدید را به میرزا کوچک‌خان جنگلی پیشنهاد کردند؟گفت:البته این ادعا توسط برخی‌ها مطرح می‌شود اما اسناد قوی وجود ندارد و دو کتاب درباره جنبش جنگل وجود دارد و نشریات هم اکثرا نسبت به جنبش جنگل بغض دارند به همین دلیل نمی‌شود که کدام نشریات منبع صادقی هستند برای همین نمی‌شود با اطمینان در این باره اظهار نظر کرد.



https://www.cafetarikh.com/news/22640/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما