۰
plusresetminus
دوست مشترک آیت‌الله طالقانی و غلامرضا تختی گفت: بعد از درگذشت تختی به پزشک قانونی رفتم و کسانی که جنازه‌اش را دیدند گفتند پشت سر غلام رضا تختی روزنه‌ای ایجاد شده بود ولی متاسفانه پزشک قانونی هیچ گونه اظهار نظر رسمی نکرد
روایت دوست جهان پهلوان از جراحت تختی بعد از مرگ
محمد صادق قاضی طباطبایی یکی از مبارزان علیه رژیم ستم‌شاهی و دوست مشترک حضرت امام (ره) و آیت‌الله طالقانی در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به آشنایی خود با غلامرضا تختی گفت: من یکی از علاقمندان به آیت‌الله طالقانی بودم که آشنای من با این بزرگوار از مسجد هدایت شروع شد. آقای تختی نیز بارها به مسجد هدایت می‌آمد.

وی افزود: زمانی که در زندان قصر زندانی بودم آقای تختی برای دیدار با آقای طالقانی به زندان می‌آمد و آقای طالقانی خطبه عقد آقای تختی را خواند.

قاضی‌ طباطبایی با اشاره به اینکه در زمان درگذشت، تختی من به پزشک قانونی رفتم، گفت: پشت سر غلام رضا تختی روزنه‌ای ایجاد شده بود که آن وقت‌ها می‌گفتند جنازه زمین خورد و پزشک قانونی آن دوره که مدیریتش را دکتر طباطبایی برعهده داشت هیچ گونه اظهارنظر رسمی نکرده که آیا تختی کشته شده یا خودکشی کرده یا فوت کرده است.

وی با بیان اینکه مراسم دفن تختی بسیار پرشور برگزار شده بود و تختی در ابن بابویه دفن شده بود، گفت: در مراسم روز هفتم رژیم وقت مأموران شرکت واحد را مأمور کرد که ابن‌بابویه را به محاصره درآورند و عده‌ای از شرکت‌کنندگان مراسم به بالای مقبره شمشیری از رهبران جبهه ملی رفتند می‌گفتند «بابک  پدر پدر می‌کند، مادرتون خاک به سر می‌کند».

طباطبایی با بیان اینکه در مراسم تشیع تختی مرحوم صمد بهرنگی، مهندس بازرگان و جلال‌آل احمد حضور داشتند. گفت: در این مراسم به صورت پیاده از تهران به سمت ابن‌بابویه رفتیم و جمعیت شعار می‌دادند «تا مرگ دیکتاتورها نهضت ادامه دارد».

وی سپس به ذکر خاطره‌ای از تختی پرداخت و گفت: در مراسم چهلم دکتر مصدق به همراه آقای تختی به احمدآباد رفتم و طاهری رئیس ساواک شرق تهران به نیرو‌های تحت امرش دستور داد مراسم را محاصره کنند همچنین شرکت‌کنندگان را از قرآن خواندن منع کردند.

این مبارز ادامه داد: من و آقای تختی به دیدار تیمسار رفته بودیم و به او گفتیم اجازه بفرمایید قرآن بخوانند چون اگر قرآن خوانده شود مردم به احترام قرآن سکوت می‌کنند و حادثه‌ای ایجاد نخواهد شد و این مطابق خواسته شماست و سرهنگ طاهری موافقت کردند.

وی افزود: قاری وقتی داشت قرآن می‌خواند به آیه شریفه «مصدقا لما بین یدیو» رسید داد تیمسار بلند شد که من گفتم اسم مصدق را نیاورید و ما جواب دادیم این سوره قرآن است و ربطی به دکتر مصدق ندارد.

قاضی طباطبایی با بیان اینکه مراسم فاتحه‌ای در مسجد فخرالدوله برگزار می‌شد من به آیت‌الله طالقانی گفتم آیا تشریف نمی‌آورید؟، افزود: اگر خودکشی کرده باشد من فاتحه نمی‌گویم و بعد آیت‌الله طالقانی به من تلفن زدند که به مراسم فاتحه‌خوانی بیاییم گفتیم شبهه رفع شده بود گفت بله خودکشی نبود.

وی با بیان اینکه مرگ تختی، شریعتی و بهرنگی بسیار مشکوک بود گفت: سند محکمی وجود ندارد که چگونه تختی کشته شده و یا فوت کرده‌است؟ البته تختی ظاهراً اختلاف خانوادگی داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شعارهایی که در مراسم تختی داده می‌شد این بود که «دروغ ننگین سال خودکشی قهرمان» «زحمتکشان بدانید تختی شهید گشته».



https://www.cafetarikh.com/news/22649/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما