۰
plusresetminus
خاطرات ولی‌الله چه‌پور؛

ماجرای تقلید صدای شاه

ولی‌الله چه پور یکی از انقلابیونی است که همراهی با بسیاری از شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی را تجربه کرده است. ایشان همراه و ملازم آیت‌الله طالقانی بوده و در لحظه وداع ایشان با زندگی بر سر بالین این پیر پاک انقلاب حاضر بوده است. چه پور خاطرات دسته اول و جالبی از دوران انقلاب و پس از آن دارد که بی تکلف و با سادگی خاصی آنها را در کتاب خاطرات خود روایت می کند. در ادامه بخشی از خاطرات وی را برای مخاطبان گرامی انتخاب و از زبان وی نقل می کنیم.
ماجرای تقلید صدای شاه
ولی‌الله چه پور یکی از انقلابیونی است که همراهی با  بسیاری از شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی را تجربه کرده است. ایشان همراه و ملازم آیت‌الله طالقانی بوده و در لحظه وداع ایشان با زندگی بر سر بالین این پیر پاک انقلاب حاضر بوده است. چه پور خاطرات دسته اول و جالبی از دوران انقلاب و پس از آن دارد که بی تکلف و با سادگی خاصی آنها را در کتاب خاطرات خود روایت می کند. در ادامه بخشی از خاطرات وی را برای مخاطبان گرامی انتخاب و از زبان وی نقل می کنیم.
 
تقلید صدای شاه
 
روزی یکی از جوانان به دفتر آمد و اظهار داشت که کار جدیدی طرح نموده‌ام و آ‌ن تقلید صدای شاه است و بنا دارم یک سخنرانی خداحافظی به تقلید از صدای شاه و به نام وی جعل نمایم که تاثیر آن برای پیشبرد انقلاب خیلی زیاد است.
 
ماجرای تقلید صدای شاه / مرسدس بنز آلبالویی رنگ شاه و مشاجره با موسوی تبریزی برای تصاحب آن! (پنج شنبه منتشر شود)

ایشان یک دستگاه جاروبرقی و یک دستگاه ضبط صوت از ما درخواست نمود تا طرح خود را اجرا نماید. این جوان هنرمند با استفاده از این دو وسیله معمولی،صدای هلی‌ کوپتر در حال پرواز را توسط جاروبرقی جعل و به تقلید از آهنگ و موسیقی صدای شاه به فرماندهان و اعضای دفترش پیام داد.
 
شاه طی این پیام از فرماندهان نظامی و دیگران می ‌خواست در غیاب او به امور رسیدگی نمایند. همچنین شاه اعتراف می‌کرد که در وظایف و مسئولیت‌های مربوطه قصور نموده و تصمیم به جبران آن دارد.
 
نوار ضبط شده خیلی جالب بود و صدای تقلید شده شاه عین صدای شاه به نظر می‌رسید. بچه‌های دفتر نوار را به پشت شهرداری (میدان توپخانه) برده و تکثیر کردند و به تعداد کافی بین مردم پخش نمودند که اثر مثبتی در روحیه انقلابیون داشت. جالب اینکه روز بعد ماشین‌های سطح شهر چراغ‌های خود را روشن و رفتن شاه را جشن گرفتند. این گونه اقدامات تاثیر فراوانی در تضعیف روحیه طرفداران شاه و شخص ایشان داشت و این جنگ روانی یکی از علل خروج او از کشور بود.

https://www.cafetarikh.com/news/22833/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما