۰
plusresetminus
پروژه نفوذ یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که کشورهای غربی علیه کشورهای درحال توسعه و کشورهای که قصد دارند بر آنها تاثیرگذارده و قدرت آنها را مهار کنند به کار گرفته می شود. جامعه جهانی در عصر حاضر در حال گذر از مرزهای ارتباطات است و کم کم فضای خصوصی نیز از بین می رود که این موضوع به کابوسی برای نسل امروز و آینده بشر تبدیل شده است.
ماجرای لو رفتن مامور سیا در آلمان در عملیات جاسوسی از ایران / شکست‌های اطلاعاتی کاخ سفید در حیطه جاسوسی صنعتی
پروژه نفوذ یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که کشورهای غربی علیه کشورهای درحال توسعه و کشورهای که قصد دارند بر آنها تاثیرگذارده و قدرت  آنها را مهار کنند به کار گرفته می شود. جامعه جهانی در عصر حاضر در حال گذر از مرزهای ارتباطات است و کم کم فضای خصوصی نیز از بین می رود که این موضوع به کابوسی برای نسل امروز و آینده بشر تبدیل شده است. رسوخ هر چه بیشتر رایانه ها به زندگی افراد و استفاده ابزاری برای ارتباطات از رایانه‌ها و اینترنت نیز سبب شده بحث نفوذ اطلاعاتی و عملیاتی در زندگی بشر آسان تر شود. در همین راستا آنچه در جامعه امروز جهان ابعاد گسترده‌ای آنهم به کمک وسایل ارتباطی نوین پیدا کرده است، جاسوسی صنعتی و اقتصادی است.
 
علمی که موثر افتد و بتواند زندگی بشر را دستخوش تغییر و تحول شگرف سازد، یکی از ابزار قدرت امروز است. درواقع کسی که علم تاثیرگذار داشته باشد و بتواند علم را سریع به فناوری تبدیل کند بر قدرت خود افزوده است. از این روست که افراد بسیاری در صددند تا برای افزودن بر قدرت خود به علم دست یابند اما گاها افرادی که خود را ناتوان از علم آموزی و طراحی و اختراعات نوین می بینند و خود را در فضای پیشرفت علمی جهان عقب می بینند برای ماندن در کورس رقابت به جاسوسی آنهم از نوع جاسوسی صنعتی و اقتصادی روی می آورند.
 
از همین نقطه است که موضوع جاسوسی در صنعت و اقتصاد مهم و حیاتی تقلی می شود. گاها اتفاق افتاده است که شرکت تجاری در جهان به عنوان یک برند ناب و اصلی شناخته می شود اما بعد از مدتی نمی تواند خود را با پیشرفت سریع وفق دهد و از کورس رقابت عقب می افتد. و همچنین اتفاق افتاده است که شرکتی با یک ایده تجاری و صنعتی مهم به یکباره بعد از چند سال به غول صنعتی در حوزه خود تبدیل شده است. توماس پیکتی که کتاب «سرمایه در قرن بیست و یکم» را نوشت و جنجال زیادی در غرب در زمینه روند سرمایه داری برپا کرد، در کتاب خود به نکته جالب توجهی اشاره می کند. سلطنت ایده ها و تغییرات محسوس و شگرفی که ایده ها بوجود آورده‌اند کشف پیکتی در مورد اقتصاد سرمایه‌ای در حال حاضر است. پیکتی در این زمینه بیان می کند که لزوما سرمایه ملاک موفقیت نیست و این ایده‌ها هستند که توانسته‌اند برای صاحبان خود خوش یمن باشند. شرکت های بزرگ جهانی از جمله ماکروسافت و اپل در همین زمینه مثال‌های خوبی هستند. جاسوسی صنعتی در همین جا برای دزدیدن ایده های مختلف به کار می آید. گاها شده است که شرکتی که یکه‌تاز در حوزه کاری خود بوده است، پول و هزینه زیادی برای ایده‌سازی و تبدیل آن به فناوری صرف کرده است بر اثر سهل‌انگاری و جاسوسی رقبا این ایده‌ از دست داده است و شرکت‌های دیگر بدون صرف هزینه توانسته‌اند این شرکت‌ها را در بازار جهانی پشت سرگذاشته و حتی در مقیاس گسترده‌ تری از شرکت‌های مادر فعالیت و کسب موفقیت کنند.
 
امروز جاسوسی و جنگ اطلاعاتی به طور فزاینده و پیچیده‌ای در جهان در حال وقوع است و در همین باب نیز جنس جرایم نیز به طور کاملا محسوسی تغییر کرده است. به هر شکل انسان در حال پیشرفت و وارد شدن در دنیای نوینی است که عدم اطلاع از آن باعث می شود که کشوری عقب و عقب تر از دیگر کشورها قرار گیرد و فرصت‌هایی که در اختیار دارد را از دست بدهد.
 
کشور آمریکا نیز در این عرصه تلاش ویژه‌ای انجام داده است و برخی از عملیات‌های جاسوسی آمریکا لو رفته است که نگاهی به همین گاف‌های جاسوسی به خوبی اهمیت جاسوسی صنعتی و اقتصادی را برای کاخ سفید آشکار می سازد. از زمان فروپاشی شوروی، جامعه اطلاعاتی آمریکا، چندین ناکامی مشکل آفرین را تجربه کرده است. این ناکامی ها شامل؛ اخراج ماموران مخفی سیا از فرانسه و آلمان، ناکامی اطلاع از آزمایش هسته‌ای هند، بمباران سفارت چین در بلگراد به علت اطلاعات غلط ارائه شده از سوی سیا و نقص‌های رایانه‌ای که عملیات مربوط به پردازش اطلاعات را مختل کرده، می‌شود.
 
در فوریه 1995، دولت فرانسه درخواست خود را مبنی بر اخراج 6 مامور مخفی سیا از کشور که ظاهرا در پی سرقت  اسرار سیاسی و اقتصادی در پاریس دستگیر شده‌اند، علنا اعلام کرد. وزارت خارجه فرانسه « پاملا هریمن» سفیر آمریکا را به خاک ورسای احضار کرد و خواستار لغو ماموریت چند افسر سیا شد که مشغول انجام عملیات مخفیانه ای علیه مقامات دولتی فرانسه بودند. این مقامات به اطلاعاتی در زمینه مسائل مخابراتی از جمله راهبرد مذاکراتی فرانسه و ساختار مخابراتی بین المللی آن، دسترسی داشتند. دو تن از مقامات آمریکا که با آنها وارد گفتگو شده بودند،  صحبت‌های خود را به سازمان امنیتی فرانسه گزارش دادند. مقامات آمریکایی به واکنش علنی فرانسه در مورد این جاسوسی با عصبانیت عکس العمل نشان دادند.
 
نقل است که یکی از مقامات آمریکا به طرف مقابل گفته بود « این روش برخورد متحدان با یکدیگر نیست.» مقامات فرانسه نیز اذعان کردند که اتباع آمریکایی در تلاش بودند به مقامات دولتی فرانسه رشوه دهند تا اسراس تجاری وفنی فرانسه را به دست آورند.
 
همچنین در موردی دیگر گفته می شود که یک مامور سیا به نام «هنری پلاگنول» هر بار که با دستیار نخست‌وزیر وقت فرانسه «ادوارد بلادور» دیدار می‌کرد، وی اطلاعاتی درباره مواضع فرانسه در مسائل مورد بحث در مذاکرات مربوط به توافق‌نامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) تهیه می کرد، 500 فرانک به او پرداخت می‌نمود.
 
همچنین در سال 1997 دولت آلمان نیز به یک افسر سیا دستور خروج از کشور را داد. اگرچه گزارش اولیه حاکی از این بود که این افسر، درتلاش بوده تا مقامات رسمی ارشد آلمان گزارش را به استخدام خود در آورد که درباره پروژه‌های فناوری بالا، اطلاعات تهیه کند، اما گزارش بعدی می گفت این افسر به دنبال جمع آوری اطلاعات درباره یک کشور ثالث احتمالا ایران بوده و اخراج او به این دلیل بوده که عملیات وی با دولت آلمان در میان گذاشته نشده بوده است.
 
در می سال 1998 دولت هند، چندین آزمایش هسته‌ای انجام داد که این کار عمل به قولی بود که در جریان مبارزات انتخاباتی هند، توسط حزب تازه منتخب بی جی پی داده شده بود. این آزمایشات، که به سرعت آزمایشات هسته‌ای پاکستان را به دنبال داشت، باعث تعجب جامعه اطلاعاتی آمریکا و سیاستگذاران آمریکایی شد. « جورج لادر» رئیس مرکز منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سیا، اولین بار در 11 می از این موضوع با خبر شد. در ابتدا لادر گمان کرد که این یک شوخی است و اما بعدها این موضوع به عنوان یک شکست اطلاعاتی مهم در خصوص جاسوسی صنعتی آمریکایی‌ها نام نهاده شد.
 
همه این موارد به خوبی نشان می دهد که موضوع جاسوسی صنعتی و اقتصادی برای کشورهای غربی از جمله آمریکا به عنوان یک حربه برای خالی کردن دست کشورهای صنعتی و در حالت توسعه به کار می رود. گرچه مراودات تجاری و اقتصادی در جهان امروز بسیار در هم تنیده شده و هیچ کشوری نمی تواند مانند یک دولت شهر دروازهای خود را رو به جهان ببندد اما هوشیاری در این زمینه برای گرفتار نشدن در حربه دشمن از جمله ضروریات زندگی حاضر  است و با توجه به علاقه غربی ها برای سرمایه گذاری در کشورمان بایستی با هوشیاری کامل در این زمینه عمل کرد تا از آسیب های احتمالی در امان باشیم.

https://www.cafetarikh.com/news/22847/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما