۰
plusresetminus
رئیس شورای سیاست‌گذاری علمی نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت:‌ اسلام از ما می‌خواهد که در همه ابعاد زندگی به دین توجه کنیم، اما برخی دین را در معنای حداقلی آن می‌خواهند که رهبر انقلاب پاسخ آنان را دادند.
نقش انسان در تمدن‌سازی مطابق مفاهیم قرآنی
 نشست خبری نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی به مناسبت روز پژوهش صبح امروز در بنیاد فرهنگی اجتماعی صدرا برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدناصر سقای بی‌ریا رئیس شورای علمی نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی در ابتدای این نشست با عنوان اینکه واژه تمدن اسلامی کلید واژه‌ای است که رهبر در فرمایشات خودشان بیان فرمودند، گفت: تمدن نوین اسلامی آخرین حلقه از چند حلقه‌ای است که با پیروزی انقلاب اسلامی هدفگذاری شده است.

وی افزود: مقولاتی مانند دولت اسلامی، ملت اسلامی و امت اسلامی مرتبط با تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

سقای بی‌ریا با اشاره به اینکه در روایات اسلامی داریم که مردی از اهل قم قیام می‌کند و کشته‌های این قیام شهید محسوب می‌شوند و زمینه‌ساز ظهور حضرت ولیعصر(عج) به شمار می‌روند، گفت: مطابق مفاهیم قرآنی اسلام روزی بر همه دنیا غلبه خواهد کرد و روایت داریم که این غلبه به دست امام عصر(عج) انجام خواهد شد.

وی افزود: کسانی که در کنار حضرت ولیعصر(عج) قرار می‌گیرند یک ویژگی دارند که در مقابل کفار محکم هستند و با خودشان مهربانند، این افراد اهل رکوع هستند و سیمای نورانی دارند.

وی با بیان اینکه عده‌ای می‌پرسند آیا می‌توانیم تمدن نوین اسلامی را به وجود بیاوریم، گفت: قرآن پاسخ می‌دهد اسلام با سه نفر شروع شد و رشد کرد و سوال دیگر منتقدان تمدن اسلامی این است که مگر پیامبر و ائمه تمدن اسلامی را به وجود نیاوردند، پس تمدن نوین به چه معنی است؟

سقای بی‌ریا ادامه داد: در روایت آمده است وقتی حضرت ولیعصر(عج)‌ می‌آید مردم گمان می‌کنند دین نوین آمده است، چون حضرت بخشی از اینکه مغفول مانده است را اجرا می‌کند و معنای جدید دیگر این است که مردم در جهان جدید سوالات جدیدی نیز دارند که باید پاسخ داده شود و در پاسخ به این بخش نوین است که تمدن نوین شکل می‌گیرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری علمی نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت:‌ اسلام از ما می‌خواهد که در همه ابعاد زندگی به دین توجه کنیم و بعد دین را در جهان گسترش دهیم، اما برخی دین را در معنای حداقلی آن می‌خواهند که رهبر انقلاب در دیدار با خبرگان رهبری فرمودند دین حداقلی نداریم.

وی ادامه داد: حال با این مقدماتی که عرض کردم می‌توان پرسید که مفهوم تمدن چیست و آیا می‌توانیم تمدن را به وجود آوریم که مطابق مفاهیم قرآنی انسان در به وجود آوردن تمدن نقش دارد، اگر به عنوان مسلمان دین در شما متجلی شود، کافی نیست بلکه باید در خانواده، شهر، کشور و جهان نیز دین متجلی شود و اسلام دین رحمة‌للعالمین است.

سقای بی‌ریا با بیان اینکه تمدن گستردگی دارد و با زمان متمادی همراه است، گفت: تمدن اسلامی در خلاء به وجود نمی‌آید و در رقابت با سایر تمدن‌ها رشد می‌کند، چیستی و ماهیت تمدن اسلامی یک مقوله است.

وی افزود:‌ ما کمیسیون مختلف برای احیای تمدن اسلامی داریم که شامل مبانی نظری تمدن اسلامی، سیر تکوین تمدن اسلامی، ظرفیت‌شناسی موجود برای تمدن اسلامی، تمدن‌شناسی و آینده‌پژوهی می‌شود.

https://www.cafetarikh.com/news/22907/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما