۰
plusresetminus
رهبران حزب توده حتی در مواقعی که تقریبا مطمئن بودند سیاست دولت شوروی چیست باز می ترسیدند تصمیم بگیرند؛ چون هنوز سما از مقامات شوروی دستور نگرفته بودند...
بیگانه پرستی حزب توده به روایت انور خامه ای
جوان و تاریخ- تاریخ شفاهی

بیگانه پرستی حزب توده به روایت انور خامه ای

 

بعید است امروز محققی پیدا شود که این گزاره که حزب توده، جریانی وابسته بود را نپذیرد. اما انتقادات خود توده ای ها از این حزب و آسیب شناسی آنان از چگونگی این وابستگی خواندنی تر است. بخصوص آنان که به نوعی جزء توابین محسوب می شوند. انور خامه ای از جمله این افراد است که لیستی از معایب این حزب را در کتاب «خاطرات سیاسی» خود بیان کرده است. در اینجا به مهمترین آنها مروری می کنیم:

 

«1-بزرگترین عیب و منشا تمام معایب دیگر حزب توده این بود که روی پای خود نایستاده و اختیار آن نه در دست توده حزب، نه در دست رهبران و مقامات صلاحیت دار حزب، بلکه در دست مقامات شوروی بود. این عیب از این جهت به سر حد زیان بخشی خود می رسید که همه رهبران حزب از چپ و راست، از اوپورتونیستها گرفته تا اصلاح طلبان واقعا صمیمانه به صلاحیت این مقامات شوروری برای رهبری ایمان داشتند و قلبا معتقد بودند که آنها برای منافع ملت ما کار می کنند، در صورتی که آنها به چیزی که اهمیت نمی دادند، منافع ملت ایران بود و حاضر بودند تمام آن را قربانی کوچک ترین مصالح خود کنند.»

 

«2-این بیگانه پرستی (با کمال تاسف باید اعتراف کنم که نام دیگری روی این رفتار نمی شد گذاشت) بر بنیاد یک مکتب و یک اعتقاد جزمی قرار داشت که رهایی از آن بسیار دشوار و مستلزم بینشی دقیق و عزمی آهنین و شجاعتی کم نظیر بود. به درستی می گویند که جهاد با نفس جهاد اکبر است اما به نظر من بزرگترین جهاد با نفس، جهاد با عقیده باطلی است که مدتها در ذهن انسان ریشه گرفته است....»

 

«3-پیروی کورکورانه و بی چون و چرا از شوروی که نام آن را انترناسیونالیسم پرولتری گذاشته بودند، موجب می شد که در تمام مواقع حساس دستگاه رهبری حزب قدرت تصمیم گیری نداشته باشد و در نتیجه فرصت را از دست بدهد. رهبران حزب توده حتی در مواقعی که تقریبا مطمئن بودند سیاست دولت شوروی چیست باز می ترسیدند تصمیم بگیرند؛ چون هنوز سما از مقامات شوروی دستور نگرفته بودند...»1

 

پی نوشت ها:

 

1-انور خامنه ای، خاطرات سیاسی، تهران، نشر گفتار، 1372، صص 508-509




https://www.cafetarikh.com/news/23042/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما