۰
plusresetminus
من و برادر با آنکه از نظر عاطفی به هم خیلی نزدیک بودیم، ولی خلق و خو وشخصیت کاملا متفاوتی داشتیم. او ملایم، محتاط و بی اندازه خجول بود، در حالی که من با نشاط، تندخو و گاه سرکش بودم.
دختری که پسر بود!
جوان و تاریخ- تاریخ شفاهی

دختری که پسر بود!


 

هنگامی که رضاشاه پهلوی از کشور تبعید شد و متفقین او را مجبور کردند از ایران خارج شود، او درخواست حضور یکی از اعضای خانواده خود نزد جانشینش-محمدرضا پهلوی- را نمود. کسی که قرار بود نزد شاه جدید بماند کسی نبود غیر از اشرف. این مسئله بیش از همه به شخصیت مردانه اشرف پهلوی بر می گشت که در نقطه مقابل محمدرضاشاه قرار داشت. خاطرات خود اشرف این روحیه مردانه او را نشان می دهد:

 

«من به قدری به بردارم نزدیک بودم و خود را با او یکی می دانستم که به مرور حالت پسرها را پیدا کرده بودم. هروقت که فرصتی دست می داد در اسب سواری، یا تنیس و ورزش های دیگر به برادرم و رفقایش ملحق می شدم. در آن سالها که امکان غیرعادی به من دست داده بود که در حضور مردان بیشتر احساس راحت و آسایش می کنم. حقیقت آن است که من هنوز هم همین حالت را دارم و معاشرت با مردان را بر زنان ترجیح می دهم.»

 

«من و برادر با آنکه از نظر عاطفی به هم خیلی نزدیک بودیم، ولی خلق و خو وشخصیت کاملا متفاوتی داشتیم. او ملایم، محتاط و بی اندازه خجول بود، در حالی که من با نشاط، تندخو و گاه سرکش بودم.»1

 

جالب آنکه در زمانه کودتای 28 مرداد، او توانست نقشی بسیار مهمتر از خود شاه ایفا کند و در همکاری با نیروهای خارجی شاه را وادار به همکاری نماید.

 

1-اشرف پهلوی، من و برادرم، تهران، نشر علم، 1375، ص 53




https://www.cafetarikh.com/news/23061/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما