۰
plusresetminus
کار به آنجا رسید که قلیانها شکسته شد و حتی در حرم خود ناصرالدین شاه چنین مقاومتی وجود داشته است: « وقتی که ناصرالدین شاه یک روز به اندرون برای سرکشی سراغ انیس الدوله سوگلی حرم می رود می بیند غلامان و کلفت ها مشغول پیاده کردن قلیانها نقره و مرصع هستند و خانم ناظر بر اعمال آنها.
همان کس که مرا به تو حلال کرده است
جوان و تاریخ- تاریخ شفاهی

همان کس که مرا به تو حلال کرده است


 

از ویژگی های مهم فرهنگی جامعه ایران این است که مذهب در تمام شئون آن نفوذ کرده است. مذهب در خون مردم ایران است و از این رو حتی در حرمسرای شاهی نیز نمی توان مذهب را نادیده انگاشت و بدون توسل به آن هر آنگونه که ممکن است، اقدام نمود. ماجرای تنباکو و نفوذ حکم میرزای شیرازی در میان زنان حرمسرا به خوبی نماینگر این نکته بود. جایی که حتی انیس الدوله نیز مذهب را به رخ شاه می کشد:

 

«از تمام شهرهای ایران بانگ مخالفت برخاست، حتی مردم سمنان هم سر ضیاء الدوله حاکم را شکستند. کار به آنجا رسید که قلیانها شکسته شد و حتی در حرم خود ناصرالدین شاه چنین مقاومتی وجود داشته است: « وقتی که ناصرالدین شاه یک روز به اندرون برای سرکشی سراغ انیس الدوله سوگلی حرم می رود می بیند غلامان و کلفت ها مشغول پیاده کردن قلیانها نقره و مرصع هستند و خانم ناظر بر اعمال آنها. ناصرالدین شاه علت را سوال کی کند، انیس الدله جواب داد: برای این که قلیان حرام شده! ناصرالدین شاه با تغیر می گوید: که حرام کرده؟ و انیس الدوله با همان لحن جواب می دهد: همان کس که مرا به تو حلال کرده است؟»1

 

1-باستانی پاریزی، تلاش آزادی، قم، نشر خرم، 1379، ص 60




https://www.cafetarikh.com/news/23062/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما