۰
plusresetminus
قلب میراث چندین هزار ساله مردمان خراسان امروز در کنج انبارهای سفالگری ترک برداشته و به علت بی‌توجهی مسئولان سفال‌های افسانه‌ای این سرزمین توسط رقیبان خارجی و بی‌کیفیت خود جادو شد‌ه‌است.
سفال‌های افسانه‌ای گرفتار جادوی رقیبان خارجی/ قلب میراث هزاران ساله خراسان ترک برداشت
مهر: بازار سفال‌های افسانه‌ای خراسان امروز  در پی بی‌توجهی مسئولان و ورود بی رویه کالاهای تزئینی بی‌کیفیت چینی جادو شده و هنرمندان این هنر چشم نواز که همواره با نقش عشق بر پیکره سفال ها چرخ زندگی خود را می چرخاندند به گوشه غربت انبار های سفالگری خزیده اند.

روزگاری از سر هر کوچه در ولایات خراسان که گذر می‌کردی نشانی از سفال و سفالگری می یافتی اما امروز خبری از این بوی خاک و عشق به مشام نمی رسد.

هنرمندانی که قربانی شده‌اند

ناصر سی سنگی یکی از هنرمندان سفالگر با بیان اینکه هنرمندان در هنر سفال قربانی شده‌اند، ابراز می‌کند: هنرمندان تلف شده‌اند چرا که امروز سفال‌ها هم از چین وارد می‌شود.

وی عنوان می‌کند: هنر ایرانی و هنرمندان در سرزمینی که مهد هنر و فرهنگ های اصیل است مورد حمایت قرار نمی گیرند.

سی‌سنگی بیان می‌کند: چرا  باید وارد کننده‌ای که هیچ سر رشته‌ای از هنر و ریشه های هنری ایران ندارد هر کاری را وارد کند و مورد حمایت واقع شود ولی من هنرمند برای عرضه کارم مورد توجه قرار نگیرم این می شود که من هم دلسرد شده و آن را رها می‌کنم.

وی ابراز می‌کند: برای نجات هنر سفالگری نمی‌شود یک تنه وارد میدان شد چون اگر کوه هم باشی زیر اجناس بنجل چینی خفه می‌شوی!



این هنرمند پیشکسوت می‌گوید: کارهای بسیار زیبایی الان داریم ولی مورد توجه قرار نمی‌گیرند ما نباید برای فروش محصولاتمان در کشور خودمان دست و پا بزنیم و غرق شویم.

صادرات سفال به جای دغدغه رقابت محصولات بنجل

وی اظهار می‌کند: هنرمند ان نباید دغدغه ای از جانب محصولات خارجی داشته بلکه با این سابقه دیرینه باید به فکر صادرات هنرهایمان بوده و جلوی کالا های بنجل را بگیریم.

سی‌سنگی با بیان اینکه اجناس بنجل چینی باید از عرصه هنر ایرانی خارج شود ادامه می‌‌دهد: من هنرمند باید با خیال راحت به فکر تولید و عرضه و حتی صادرات هنر دست چند هزار ساله کشورم بوده و جای آن را در دیگر کشور ها باز کنم.

وی به قیمت و کیفیت کارهای تولیدی هنرمندان خراسان اشاره کرده و می‌گوید: وقتی گردشگران و زائران خارجی محصولات ما را می‌دیدند از قیمت مناسب آنها با این کیفیت عالی تعجب می‌کردند و این نشان می‌دهد که هنر جایگاه خاصی در بین تمام ملت ها دارد.

https://www.cafetarikh.com/news/27111/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما