۰
plusresetminus
جواهر لعل نهرو و گاندی در کنار یکدیگر و با رهبری مبارزات مردم هند علیه استعمار انگلستان نقش ممتازی در استقلال هند داشتند.
عکس/ جواهر لعل نهرو و گاندی
نهرو اولین نخست وزیر هند در سال 1947 و پس از استقلال هندوستان است. هندی‌ها به او پاندیت یا معلم نیز می‌گویند. نهرو 10 سال از عمرش را در زندان‌های هند و به خاطر مبارزه علیه استعمار هندوستان به سر برده بود.



مهم‌ترین کار او در هندوستان لغو نظام طبقاتی در هند و معروف به کاست بود. در این نظام افراد حق عبور از مرزهای طبقه اقتصادی و اجتماعی خود را نداشتند و باید در همان طبقه باقی می‌ماندند.

این مساله شامل علم‌آموزی، ثروت و میزان زمین می‌شد. در این نظام؛ مزایای اجتماعی بر اساس نقش‌های انتسابی توزیع می‌شود.

گاندی

گاندی در دوم اکتبر 1869 در روستایی در ایالت گجرات هند متولد شد. هجده ساله بود که به راهنمایی یکی از دوستان خانوادگی، برای ادامه تحصیل به انگلستان فرستاده شد.

در آغاز ورود به لندن نهایت کوشش خود را به کار برد که جنتلمن واقعی باشد، اما اقامت در لندن و آشنایی با محافل دانشگاهیان و شرق شناسان طبیعت ثانوی او را کامل کرد و از این جوان محجوب، یک مرد شرقی مبادی آداب، آرام و کامل ساخت. در سال 1891 به وطن بازگشت و در بمبئی به وکالت پرداخت و پس از چندی به عنوان وکیل یک شرکت تجاری مسلمان و هندی استخدام شد و در سال 1893 عازم شهر ناتال در آفریقای جنوبی شد. در آفریقای جنوبی او با مشاهده تبعیض نژادی، به خصوص در قبایل اقلیت هندی تبار این کشور، نهضت مبارزه با تبعیض نژادی را پایه گذاشت. او خاطره تلخ کتک خوردن مأمور قطاری را که به او اجازه داد در کوپه درجه یک بنشیند تا پایان عمر فراموش نکرد.

گاندی در حالی به وطن برگشت (سال 1917) که شهرت خاص و عام یافته بود. ناشناس از وطن رفته و سرشناس برگشته بود. از حدود سالهای بعد از جنگ جهانی اول تا بعد از جنگ جهانی دوم یعنی حدود 33 سال بی وقفه برای نجات مردم خود و استقلال کشورش از یوغ انگلیسیها مبارزه کرد تا بالاخره بعد از تحمل رنج های فراوان در این راه و همراهی افرادی چون «جواهر لعل نهرو» در آگوست 1947  کشور هند را به استقلال و مردمش را به آزادی رسانید. او پس از اعلام استقلال حاضر به قبول مقامی در حکومت هند نشد و رهبری کنگره را به نهرو داد. شیوه مبارزه ای مهاتما گاندی در نوع خود در جهان بی نظیر بوده است. شیوه مبارزه او امروزه در جهان به عنوان یک الگو و فلسفه مطرح است، او همیشه بر حقیقت، صلح و عدم خشونت برای رسیدن به مقاصد تاکید فراوان داشت. بعدازظهر روز 30 ژانویه 1948، تنها پنج ماه پس از استقلال هند، هنگامی که مهاتما گاندی از خانه موقتی اش در دهلی به طرف یک جلسه دعا می رفت، از ناحیه شکم و سینه هدف سه گلوله قرار گرفت و در دم (در سن 68 سالگی) جان سپرد.



https://www.cafetarikh.com/news/28320/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما