۰
plusresetminus
فراماسونری در ایران از طریق هند و انگلستان نفوذ پیدا کرد. کشور ایران به دلیل اینکه هم بازار خوبی برای فروش کالاها و تولیدات انگلستان بود و هم کلید دروازه هندوستان محسوب می شد، برای انگلیس از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.از این رو استعمارگر پیر برای گسترش نفوذ خود در کشورمان عوامل و عناصر وابسته خود را به کشورمان برای تبلیغ و ایجاد نفوذ سیاسی خود اعزام کرد.
تصاویر/اسرارلژشریف‌امامی
فراماسونری در ایران از طریق هند و انگلستان نفوذ پیدا کرد. کشور ایران به دلیل اینکه هم بازار خوبی برای فروش کالاها و تولیدات انگلستان بود و هم کلید دروازه هندوستان محسوب می شد، برای انگلیس از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.از این رو استعمارگر پیر برای گسترش نفوذ خود در کشورمان عوامل و عناصر وابسته خود را به کشورمان برای تبلیغ و ایجاد نفوذ سیاسی خود اعزام کرد. از اولین فردی که به عنوان نخستین فراماسونری های ایرانی یاد شده می توان « عسگرخان افشار ارومی»، « میرزا ابوالحسن خان الیچی» و « میرزا جعفر خان مشیر الدوله» را نام برد.

میرزا ملکم خان موسس اولین لژ فراماسونری ایران در سال 1276 ه ش به نام « انجمن فراموش خانه » بود. بعدها به تعداد فراماسونری های ایرانی افزوده شد و اغلب افرد صاحب منصب و مقام در ایران به جرگه این سازمان مخفی ملحق شدند و خود فراماسونری ها نیز با توجه به اهدافی که دنبال می کردند، سعی می کردند مناصب کلیدی را در اختیار اعضای خود قرار دهند.

پس از انقلاب و در نتیجه پالایش سرزمین از وجود عناصر منافق و بیگانه لژهای مختلف این سازمان زیرزمینی کشف شد و پرده از اسرار و نحوه فعالیت ماسون ها در ایران برداشته شد. ماسون ها از علامت ها و نمادهای خاصی برای شناخت اعضای خود و همچنین مراتب سازمان استفاده می کنند.

همه افعال فراماسون های ایرانی مخفی بود و حتی شاه و ساواک نیز غالبا با توجه به این مخفی کاری ها از نحوه فعالیت آن بی اطلاع بودند و این موضوع شاه را نیز نگران کرده بود.

مهندس جعفر شریف امامی استاد اعظم و رئیس مجلس سنا و امیر عباس هویدا نخست وزیر رکورد شکن پهلوی هر دو از ماسون های قدیمی بودند. یکی از لژهای فراماسونری که بعد از انقلاب کشف شد نیز مربوط به همین افراد بود و جعفر شریف امامی به عنوان استاد اعظم این لژ مسئولیت ریاست آن را بر عهده داشت.

در ادامه با ارائه تصاویر به ذکر برخی از اعمال و مراسمات این لژ می پردازیم.

1- نمای بیرون ساختمان فراماسونی و لژ شریف امامی روبروی بیمارستان طرف تهران: در یکی از اطاقهای این ساختمان که حتی مستخدم آن اجازه ورد نداشت، پستهای سیاسی و حساس مملکت در زمان پهلوی بین افراد ماسون تقسیم می شد.

2- سالن جلسه عمومی : جایی که اعضا مهم و عالی رتبه سازمان ماسون در آن جمع می شدند و به بحث و بررسی و اظهار نظر درباره مسائل مهم مملکتی می پرداختند و روزهای بعد آن را در تصمیمات کلان کشوری اجرا می کردند.

3- یکی از خان های ورود به سازمان ماسونی: در این قسمت اعضاء جدید و غیر مهم یکدیگر را ملاقات می کردند. بسیاری از این افراد آرزو می کردند که از در کوچک سمت راست داخل شوند، زیرا ورود به آن قسمت همانا و سری میان سرها در آوردن همان ...

4- در یچه در مثلث شکل مرموز: اعضاء مهم برای جلسات مهم از این دریچه مثلث شکل شناسایی می شدند. دقت و احتیاط بسیار انجام می گرفت که فرد غیری در پشت در نباشد و استراق سمع نکند.

5- میز رئیس( استاد اعظم فراماسون؛ جعفر شریف امامی) : این میز ریاست با آن چکش شباهت زیادی به میز ریاست دادگاه دارد، معمولا در جلسات عمومی رئیس پشت این میز می نشست و به اجرای مراسم می پرداخت.

6- چشم نئون: بالای میز رئیس این چشم نئون مانند قرار داشت. ماسون ها اعتقاد داشتند اعضاء باید همیشه نگران این چشم باشند که کار و اعمال آنها را زیر نظر دارد.

7- لباس و حمایل و چشم بند یک فراماسون در صحنه ای از یک جلسه مهم: اگرچه این لباسها و مراسم به نظر مضحک و مسخره می آید ولی واقعیتی از زندگی و کار پر از راز و رمز ماسونها است که اجرا و احترام همه اعمال آن از الفباء کارعضو ماسون است.

8- جعبه اسرار آمیز پوچ و برنده: در این دو جعبه مهره ها سرنوشت یک عضو را تعیین می کردند. اعضا بوسیله این مهره ها در جعبه پوچ یا برنده نظر خود را نسبت به عضویت یا ترفیع یک عضو فراماسونی نشان می دادند به این ترتیب بدون اینکه موافق و مخالف مشخص شود، سرنوشت یک عضو معلوم می شد. این طریق رای گیری از قرنها پیش در سازمان فراماسونی مرسوم بوده است.
9- مدال ها و تابلوهای فراماسونی: نشان ها و عکس های اماکن مقدس که در لژ شریف امامی کشف شده است. در عکس یکی از اعضا با لباس و حمایل و کلاه مخصوص مشاهده می شود. ( این لباس را یکی از اعضای انقلابیون برای نمایش به تن کرده است)











منبع:فردا

https://www.cafetarikh.com/news/29161/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما