۰
plusresetminus
حدود یک ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی یک گروه ۱۵۰ نفره از آمریکا و انگلیس در سال ۴۰ برای تماس با طبقات اجتماعی در شهرستان‌های مختلف وارد کشور شدند.
سند/سفر هیأت ۱۵۰ نفره آمریکایی-انگلیسی به ایران
در میان اسناد فراوان سازمان اطلاعات و امنیت(ساواک) رژیم پهلوی، اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد سازمان‌های امنیتی آمریکا از جمله CIA علاوه بر فعالیت‌ها و مناسبات سیاسی و دیپلماتیک برای حفظ منافع خود در سایر کشورها، از دهه 40 از روش تعاملات نرم و جهت‌دهی اعتراضات و نافرمانی مدنی برای اجرای اهداف خود بهره‌برداری می‌کردند. چیزی شبیه به خط‌دهی به انقلاب‌های رنگین در اوکراین، گرجستان، تاجیکستان و قرقیزستان، اساسا اینگونه تعاملات اجتماعی بدون خشونت، برای حفظ یا براندازی قدرت در سایر کشورها، منوط براینکه این قدرت‌ها در راستا و یا خلاف جهت منافع آمریکایی حرکت کنند، شکل می‌گیرد.

نکته حائز اهمیت این است که اساسا این نوع تعاملات اجتماعی نظام غرب که در موارد فراوانی در دیگر کشورها با توفیق روبرو شده است، نه در ایران دهه 40 و 50 و نه در سیر رخدادهای منجر به سال 88 پاسخگو نبوده و با شکست روبرو شده است.

از دیگر سو؛ سازمان CIA به دلیل ناتوانى در انعکاس حقایق ایران در این دوره مورد انتقاد بود ولذا اعزام این گروه چه بسا براى جبران ضعف‌ها و کوتاهى‏‌هاى سازمان CIA باشد.

متن سند:

موضوع: ورود یک هیأت 150 نفره آمریکایی و انگلیسی به ایران

تلگرافات وارده

اخیرا گروهى به نام میرو که حدود 150 نفر از اتباع امریکائى و انگیسى مى‏‌باشد به ایران وارد و از قرار معلوم گروه مذکور یک گروه تحقیقى و بررسى کننده واقعیت‏‌هاى اجتماعى در کشورهاى در حال اغتشاش و در آرام بوده که در زمینه‏‌هاى مختلف اجتماعى، سیاسی، فرهنگى و نظامى داراى تخصص و تجربه هستند و سن آنان بین 18 الى 31 سال مى‏‌باشد افراد مذکور بصورت گروه‌هاى کوچک به شهرهاى مختلف ایران من‌جمله اصفهان و آبادان تردد نموده‏‌اند و قرار است با طبقات مختلف اجتماعى تماس برقرار و به بحث و گفتگو بپردازند دستور فرمائید تحقیق و مراقبت‏‌هاى لازم در این مورد معمول و نتیجه را بمرکز اعلام دارند.1 آصفى

ضدجاسوسى 9 / 10 / 57

منبع:تسنیم



https://www.cafetarikh.com/news/29484/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما