۰
plusresetminus
هرم خئوپس نزدیک گیزه ( در مصر ) که به نام مؤسس آن ، خئوپس فرعون مصر ( حدود 2551 تا 2528 پیش از میلاد مسیح نامیده میشود ، قدیمی ترین و تنها اثر باقیمانده از عجایب باستانی جهان است که تا حدودی حفظ شده و باقی مانده است
عظیم ترین بنای باستانی مصر/عکس
جوان و تاریخ: این بنا بخاطر عظمت و شکوهی که دارد « هرم بزرگ » نیز نامیده میشود و در لیست عجایب جهان به عنوان نخستین اثر وارد شده است.

هرم خئوپس ــ بجز دیوار بزرگ چین ــ عظیمترین بنای ساختمانی است که توسط انسان بنا شده است. این هرم 6/146 متر ارتفاع دارد ، یعنی به بلندی تقریبی یک آسمانخراش 50 طبقه.

بر زیر بنای آن که سطحی به ابعاد 230 ‍‎‏× 230 متر است ، میتوان پنج تا از بزرگترین کلیساهای جهان یعنی « پترزدام » در رم ، کلیسای « سنت پل » و « وست مینیسترابی » در لندن و همچنین کلیساهای « دم فلورانس » و « دم میلان » را یکجا و همزمان بنا کرد و از سنگهای به کار رفته برای ساخت « هرم خئوپس » میتوان مثلاً تمام کلیساهایی را که در قرن بیستم در آلمان ایجاد شده است ، بنا کرد.

دستور ساختن هرم را فرعونِ جوان « خئوپس » (فرعون لقب پادشاهان قدیم مصر بوده است) بلافاصله پس از مرگ پدرش « سنو فرو » صادر کرد. « خئوپس » نیز به رسم تمام پیشینیان خود از زمان شاه « زو سر » (که حدود سالهای 2609 تا 2590 پیش از میلاد حکومت میکرد) میخواست در یک هرم به خاک سپرده شود. او هم مانند نیاکان خود در این آرزو به سر می برد که هرم او باز هم بزرگتر ، زیباتر و پرشکوهتر از تمام هرمهای فراعنه ی پیش از او باشد.





https://www.cafetarikh.com/news/30852/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما