۰
plusresetminus
کارشناس مسئول بخش نمایه‌سازی مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: اسناد موجود در گنجینه مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بازگوکننده برنامه‌های ویژه ماه رمضان حرم مطهر امام رضا‌(ع) در دوره قاجار هستند
ماه رمضان در حرم امام رضا(ع) در زمان قاجار
زهرا فاطمی مقدم اظهار کرد: در حال حاضر 4 سند در خصوص دستور العمل‌های برنامه‌های ویژه ماه رمضان در حرم مطهر رضوی با عنوان کلی «دستور متولی باشی آستان قدس رضوی به کشیک‌نویس جهت اجرای مراسم و برنامه‌های مربوط به ماه رمضان در حرم رضوی» در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

وی درباره قدمت تاریخی این اسناد گفت: این اسناد متعلق به سال های 1330، 1335 و 1336 هجری قمری هستند و یکی از مهمترین این اسناد در تاریخ 29 شعبان 1335 هجری قمری نگاشته شده است.

وی عنوان کرد: برطبق این اسناد که از جانب متولی باشی آستان قدس رضوی صادر شده است، مؤذن‌ها آستان موظف بودند از اواسط شب در گلدسته‌های حرم به مناجات و ذکر خوانی بپردازند.

فاطمی مقدم افزود: در نزدیکی سحر نقاره‌چیان نیز وظیفه داشتند به نشانه «اعلان طبخ سحور» به نقاره نوازی بپردازند. سپس دوباره مؤذن‌ها تا هنگام اذان صبح مشغول مناجات می‌شدند.

وی یادآور شد: پس از آن حفاظ و قرآن‌خوانان در حرم مشغول تلاوت قرآن می‌شدند. همچنین خدام و دربانان نیز در شب‌ها موظف به جارو کردن و نظافت حرم بودند.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا این برنامه مشخص هر روز آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) بوده است، با این تفاوت که در شب‌های قدر، نقاره نوازی انجام نمی‌شده است.

مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین و نفیس‌ترین مراکز اسنادی کشور به شمار می‌رود که با دیجیتال‌سازی اسناد، در جهت حفظ و ماندگارسازی آن‌ها برای نسل‌های آینده و دسترسی آسان پژوهشگران و محققان به این منابع می‌کوشد.

منبع: ایسنا

https://www.cafetarikh.com/news/31010/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما