۰
plusresetminus
از روز ششم محرم الحرام ه.ق به بعد بازار آهنگران کوفه رونقی داشت. هر کس که به آنجا می‌رفت قصد خرید شمشیر، نیزه، تیر، سرنیزه یا تیز کردن و تعمیر آن را داشت و آن را با سم آغشته می‌کرد
بازار آهنگران کوفه رونق گرفت
از روز ششم محرم الحرام ه.ق به بعد بازار آهنگران کوفه رونقی داشت. هر کس که به آنجا می‌رفت قصد خرید شمشیر، نیزه، تیرف سرنیزه یا تیز کردن و تعمیر آن را داشت و آن را با سم آغشته می‌کرد. تمام تیرها به سم آغشته می‌شدند. بعضی از تیرها تک شاخه، برخی دو شاخه (مانند تیری که بر گلوی طفل شیرخوار نشست) و بعضی سه شاخه (مانند تیری که به قلب امام حسین بن علی (ع) نشست) بود.

مازندرانی، رونق بازار آهنگران را از روز سوم تا ششم محرم دانسته است.

*تجهیز سپاه عمر سعد

برخی از تاریخ نگاران معتقدند ابن زیاد پس از رفتن عمر سعد به کربلا، پیوسته برای او نیرو می‌فرستاد. بلاذری می‌نویسد ابن زیاد از نخیله 20،30، 50 تا 100 نفر، صبح تا ظهر و شب بسوی عمر سعد اعزام می‌کرد. بنا به تصریح گروهی از مقتل نویسان شمار این عده در روز ششم محرم به 20 هزار تن رسید.

عده‌ای نیز اعتقاد دارند ابن زیاد مرتب سپاهیانی با فرماندهان گوناگون برای او می‌فرستاد تا در روز ششم محرم لشکر عمر سعد کامل شد.

*رسیدن نامه ابن زیاد به عمر سعد

ابن زیاد پس از تجهیز سپاه عمر سعد در روز ششم به او نوشت:

من برای جنگ با حسین از لحاظ فراوانی سپاه و نیرو برای تو عذری باقی نگذاشته‌ام. دقت کن که صبح و شام نمی‌کنم مگر خبر تو در هر بامداد و شب به من می‌رسد.

ابن زیاد گروهی را پنهانی مأمور کرده بود که اخبار عمر سعد را بسرعت در هر ساعت به آگاهی او برسانند.

*واداشتن عمر سعد به جنگ با امام (ع) از سوی ابن زیاد

روز ششم محرم، ابن زیاد پس از تجهیز لشکر، عمر سعد را به جنگ با امام (ع) تصریح می‌کرد.

*پیوستم عمرو بن قرظة بن کعب انصاری به کاروان امام (ع)

عمرو بن قرظة روز ششم محرم به کاروان امام (ع) پیوست.

*تعداد سپاهیان عمر سعد

در مورد تعداد سپاهیان عمر، بین تاریخ نویسان اختلاف زیادی دیده می‌شود. تعداد آنها را 6 هزار، 12 هزار، 20 هزار، 22 هزار، 30 هزار، 35 هزار، 40 هزار، 70 هزار، 80 هزار و بیشتر از آن تا 100، 200 و 800 هزار ذکر کرده‌اند.

عده‌ای با استناد به روایاتی از دو امام معصوم، ابا عبدالله ، جعفر بن محمد (ع) و علی بن الحسین، زین العابدین (ع)، 30 هزار نفر را صحیح دانسته‌اند.

این تعداد را ابن زیاد بتدریج به سرپرستی فرماندهانی نامدار یا ناشناخته به سوی کربلا می‌فرستاد. آنچه پس از بررسی در آثار مورخان در مورد نام فرماندهان و شمار سپاهیانشان یافتیم به شرح زیر است:

-شمر بن ذی الجوشن ضبابی با 4000 تن

-یزد بن رکاب کلبی با 2000 تن

-مضاهیر بن رهینه مازنی با 3000 تن

-نصر بن حرشه با 2000 تن

تا اینجا با 4000 تن سپاه عمر سعد و 1000 تن نیروهای حر بن یزید ریاحی، تعداد آنها به 20 هزار تن می‌رسد.

-شبث بن ربعی با 1000 تن

-حجار بن ابجر با 1000 تن

-یزید بن حارث بن رویم با 1000 تن

-کعب بن طلحه با 3000 تن

-سنان بن انس نخعی با 4000 تن

-خولی بن یزید اصبحی با 4000 تن

-عروة بن قیس خثعمی با 4000 تن

-عبدالله بن حصین تمیمی با 1000 تن

مجموع این آمار رقمی حدود 40000 تن را به ما نشان می دهد. البته ممکن است این آمار یا آمار بیشتر از 30 هزار تن به تعدادی مربوط باشد که از کوفه حرکت کرده ولی به کربلا نرسیده‌اند. چنانکه برخی از مورخان آورده‌اند مردم از جنگیدن با حسین بن علی (ع) اکراه داشتند.

*منابع:

مقتل خوارزمی

الامالی

مناقب (ابن شهر آشوب)

تذکرة الخواص

اللهوف

کامل بهایی

https://www.cafetarikh.com/news/31901/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما