۰
plusresetminus
همزمان با سالروز اعتراض تاریخی امام خمینی (ره) به پذیرش کاپیتولاسیون، نشستی با عنوان «بازخوانی تاریخ معاصر» در فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود.
«بازخوانی تاریخ معاصر» در فرهنگسرای سرو
روابط عمومی فرهنگ‌سرای سرو: نشست «بازخوانی تاریخ معاصر» به بررسی ریشه‌ها و پیامدهای اعتراض و افشاگری امام خمینی (ره) به پذیرش کاپیتولاسیون با حضور دکتر جواد منصوری، کارشناس تاریخ معاصر و یعقوب توکلی، پژوهشگر تاریخ انقلاب برپا می‌شود.


یکی از بزرگترین خیانت‌های حکومت پهلوی پس از قیام 15 خرداد 1342، که زمینه‌ساز تبعید امام خمینی(ره) به خارج از کشور به شمار می‌رود، تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی بود. این لایحه پس از برگزاری رفراندوم شاه و تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی با موضع‌گیری امام خمینی(ره) روبه‌رو و در مجلس طرح شد.

در پی تصویب کاپیتولاسیون در مجلس سنا، امام خمینی (ره) چهارم آبان 1343 اقدام رژیم وقت در تصویب این لایحه را مورد انتقاد شدید قرار داد. سخنرانی امام با این جملات آغاز شد: «... عزت ما پایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت‌، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند. قانونی رابه مجلس بردند که در آن ما را ملحق کردند به پیمان وین‌... که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده‌هایشان‌، با کارمندهای فنی‌شان باکارمندان اداری‌شان‌، باخدمه‌شان‌... از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند. آقا من اعلام خطر می‌کنم‌، ای ارتش ایران من اعلام خطر می‌کنم‌، ای سیاسیون ایران من اعلام خطر می‌کنم‌... والله گناهکار است کسی که فریاد نکند. ای سران اسلام به داد اسلام برسید. ای علمای نجف به داد اسلام برسید. ای علمای قم به داد اسلام برسید... »

 علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند دوشنبه 4 آبان‌ماه، ساعت 16 به فرهنگ سرای سرو به نشانی در خیابان ولی عصر (عج)، ضلع شمالی پارک ساعی، کوی ساعی یکم مراجعه کنند.

منبع: ایبنا

https://www.cafetarikh.com/news/31960/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما