۰
plusresetminus
حضرت آیت الله خامنه ای در طی سال های مبارزاتی خود، همواره به شیوه های گوناگون از سوی رژیم و مأموران ساواک در فشار قرار داشتند و شاید یکی از آخرین این اعمال فشار ها در تبعید ایشان به ایرانشهر رقم زده شد.
ماجرای پژو ۴۰۴ دو دَر رهبر انقلاب
در بیست وسوم آذر 1356 حضرت آیت الله خامنه ای پس از دستگیری از سوی مأمورین رژیم، این بار به جای زندان، راهی تبعید گاه نمودند، به نحوی که روز بیست و هشتم آذر ایشان به زاهدان رسیدند و پس از یک ساعت توقف بسوی تبعید گاهشان در ایرانشهر رهسپار شدند و از آنجا به شهربانی برده شده و پرونده ای برای ایشان باز نمودند و تعهد گرفتند شهر را ترک نکنند و ایشان را در شهر رها کردند و ایشان یکه و تنها راهی مسجد آل الرسول، تنها مسجد شیعه ایرانشهر گردیدند. حضرت آیت الله خامنه ای در اندک زمانی پس از گذشت ایام تبعید شان و آشنایی با منطقه، مجدد به همان شور و نشاط حضور در مشهد دست یافتند، به نحوی که برای رفت وآمد به اطراف شهر و یا تنها فرودگاه منطقه در زاهدان برای ملاقات با خانواده شان که به آن جا می آمدند، نیازمند خودرویی بودند. از این رو چاره را در تماس با احمد قدیریان دیدند؛ همان که در سفرهایشان به تهران، خودرویی در اختیار ایشان قرار می داد تا رفت و آمد ایشان در تهران یا برای سفر به قم راحت باشد؛ و این کار نیز مفید واقع گردید و آقای قدیریان به یاد همان پژو 404 که به ایشان می داد این بار از نوع دو درش را خریداری کند تا چنانچه ماموران امنیتی پی گیر موضوع شدند، حضرت آیت الله خامنه ای ادعای مالکیت نمایند و بگویند از آن خودشان است و از مشهد به ایرانشهر آورده است.

در این میان سید محمد باقر مهدوی کرمانی، صاحب دفتر خانه ای در جاده قدیم شمیران، حاضر شد در غیاب حضرت آیت الله خامنه ای سند را تنظیم نماید و سرانجام این پژوی سفید رنگ ساخت 1970 با شماره شهر بانی 53287 تهران ـ ج، شماره ی موتور 5579446، به تاریخ 21 اسفند1356 در دفتر خانه شماره 442، در قبال سی هزار تومان از محمد کاظم نیک نام خریداری شد. قدیریان سند را در اختیار محمد صادق  اسلامی (شخصی که بعد ها مسئول انتظامات کمیته استقبال از امام خمینی (ره) در بهمن 1357 و معاون فرهنگی پارلمانی وزارت بازرگانی در دولت شهید رجایی گردید) قرار داد تا آن ها را به مشهد برساند و پس از آن خودرو راهی ایرانشهر شد.

 حضرت آیت الله خامنه ای در خاطراتشان، بیان می دارند: پس از چندی شخصی نزد من آمد و گفت که شما خامنه ای هستی؟ گفتم: بله. گفت یک ماشین برایت آورده ام و یک پژو 404 به من نشان داد که چهار در نبود. به او گفتم: این ماشین را آقای قدیریان فرستاده؟ گفت: بله. گفتم: ماشین آقای قدیریان چهار در بود. گفت: من نمی دانم، وظیفه دارم این ماشین را به شما تحویل دهم. [و الحق که آن ماشین] بسیار تر و تمیز بود.

عاقبت خودرو

سرانجام در طول ماه هایی که حضرت آیت الله خامنه ای در ایرانشهر و سپس جیرفت به سر می بردند و این خودرو در اختیارشان بود، جاده های ناهمواره منطقه، هوای گرم و طاقت فرسا، وفور استفاده از آن خودروی نو، از آن چهار چرخی فرسوده ساخت و شایان ذکر است پس از پایان تبیعد ححضرت آیت الله خامنه ای، این خودرو پژو 404 دو در به تهران منتقل گردید تا به آقای قدیریان تحویل داده شود. خودرو که نیازمند باسازی بود، توسط ایشان به تعمیرگاه سپرده شد و با 18 هزار تومان هزینه سر و شکلی دوباره گرفت.

حضرت آیت الله خامنه ای در راه بازگشت به مشهد بودند که دوباره با این خودرو مواجه شدند و در آن جا بود که ایشان فهمیدند که از ابتدا این خودرو به نام ایشان خریده شده است. پس از انقلاب به دلایل امنیتی حضرت آیت الله خامنه ای نتوانستند از آن استفاده کنند و در نتیجه آن را به فروش رسانیدند. خودرو چهار پنج دست گشت تا این که به یک روحانی رسید. او نیز به یک بنگاه معاملاتی در خیابان بوذر جمهوری فروخت، اما نیازمند سند اولیه اش گردید و پس از پرس و جو و تفحص متوجه گردید که صاحب آن سید علی خامنه ای، همان رهبر جمهوری اسلامی ایران است، از این رو راهی دستگاه رهبری گردید و باری دیگر آقای قدیریان پیش افتادند و با پا در میانی خودرو را خریداری کرده و به حضرت آیت الله خامنه ای بازگردانیدند.

منابع:

1ـ هدایت الله بهبودی، شرح اسم، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشای سیاسی، 1391

2ـ مسجد آل الرسول ایرانشهر، سالنامه معارف جعفری، شماره ویژه 1343.

منبع: قدس آنلاین

https://www.cafetarikh.com/news/32012/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما