۰
plusresetminus
«ویویان مایر» از عکاسانی است که توانسته لایه‌های پنهان کوچه‌ و پس‌کوچه‌های نیویورک، شیکاگو و شهرهای دیگر را برای همیشه در تاریخ ثبت کند.
عکس‌های کمتر دیده شده از آمریکا در ۵۰ سال گذشته
«ویویان مایر» بانوی عکاسی است که در سال 1926 در شهر نیویورک متولد شد و در دوره‌ای از زندگی پر از ابهام خود از فرزند یک خانواده پرستاری می‌کرد؛ وی سال‌ها در شیکاگو زندگی کرد و از سال 1950 تا 1970 به عکاسی از خیابان‌های آمریکا پرداخت.
ویویان مایر خانواده‌ای نداشت و سرانجام در آوریل 2009 درگذشت. حاصل زندگی این عکاس صدها هزار قطعه عکس سیاه و سفید و رنگی با کادربندی‌های جالب و هنرمندانه از خیابان‌ها و کوچه‌ و پس‌کوچه‌های نیویورک، شیکاگو و شهرهای دیگر است که به واقعیت و عمق زندگی مردم می‌پردازد.

در واقع پرسه‌زنی‌های ویویان مایر در میان کوچه‌ها، خیابان‌ها و محلات شیکاگوی نیم قرن پیش، دریچه‌ای از زندگی‌ روزمره‌ی مردم آن دوره گشوده است. اکنون، چند سال بعد از درگذشت بی‌سروصدای او در خانه‌ سالمندان و پس از سال‌ها زیستن در گمنامی، استعدادش شناخته شده و به نوعی آثارش در تاریخ عکاسی خیابانی می‌درخشد.
   
وی در یکی عکس‌هایش نژادپرستی در آمریکا را به تصویر کشیده که کودک سفیدپوست با غرور روی صندلی در کنار خیابان نشسته تا کودک سیاه‌پوست کفش او را واکس بزند.

 
در میان هزاران قطعه از عکس‌های وی می‌توان به فقر و گرسنگی و بیکاری در کوچه پس کوچه‌های شهر اشاره کرد که این هنرمند توانسته لایه‌های پنهان شهر‌های آمریکا را برای همیشه در تاریخ ثبت کند.

 
    نکته قابل توجه در کشف و انعکاس این عکس‌ها هم خواندنی است؛ جان مالوف هزاران نگاتیو از عکس‌های مایر را در یک حراجی وسایل یک انباری متروکه،خریداری کرد. مالوف در آن حراج جعبه‌ قفل شده‌ مایر را به دست آورد که بابت آن هزینه‌ی زیادی را پرداخت کرده بود. در زمان حراج، مایر در بیمارستانی هنوز زنده بود اگر چه در مدت کوتاهی پس از آن درگذشت. آن مجموعه شامل 30000 تا 40000 هزار نگاتیو و 10000 تا 15000رولهای فیلم عکاسی ظاهر نشده متعلق به سالهای 1950تا 1970بود.

مالوف بعد از آن پردازش و فهرست‌بندی این تصاویر را به کمک تاریخ و محل عکس‌ها که به زبان فرانسه با مداد در لبه‌های آنها نوشته شده، آغاز کرد.   منبع: فارس
https://www.cafetarikh.com/news/32169/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما