۰
plusresetminus
رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر با انتقاد از برخی جریان‌های مغرض داخلی و خارجی که تلاش دارند تا حرکت فدائیان اسلام را یک حرکت مسلحانه و در قالب گروهی کوچک جلوه دهند گفت: این حرکت فرهنگی بسیار موثر در تاریخ معاصر ایران بود.
حقانی: شهید نواب زمینه ساز ملی شدن صنعت نفت بود
مراسم رونمایی از مجموعه چهار جلدی «فدائیان اسلام در آئینه اسناد» پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در مجموعه فرهنگی سیدالشهدا(ع) برگزار شد. مجموعه چهار جلدی «فدائیان اسلام در آئینه اسناد» به‌همت محمدامین گلسرخی گردآوری و از سوی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

در این مراسم شخصیت‌هایی نظیر حج اسلام حائری‌ شیرازی و شبیری‌ زنجانی همچنین موسی حقانی، لولاچیان، محمدحسن غفوری‌فرد، فاطمه‌سادات نواب‌صفوی دختر شهید نواب صفوی، حجت‌الاسلام خسروشاهی، سیدمهدی طالقانی و حسام نواب‌ صفوی حضور داشتند.

موسی فقیه حقانی رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در مراسم شصتمین سالگرد بزرگداشت شهادت نواب صفوی و یارانش با اشاره به سه هدف اصلی صیانت از اسلام مسلمین و سرزمین‌های اسلامی، صیانت از تشیع و صیانت از ایران که در تکاپوهای مرجعیت و روحانیت شیعه و تحرکات علما دیده می‌شود،‌ تأیید کرد: بر این اساس در تاریخ معاصر ایران حرکتی عمیق‌تر از حرکت فدائیان اسلام سراغ نداریم.

وی با انتقاد از برخی جریان‌های مغرض داخلی و خارجی که تلاش دارند تا حرکت فدائیان اسلام را یک حرکت مسلحانه و در قالب گروهی کوچک جلوه دهند گفت: این حرکت فرهنگی بسیار موثر در تاریخ معاصر ایران بود.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با اشاره به مخالفت جدی فدائیان اسلام با رژیم صهیونیستی افزود:‌ شهید نواب اولین حرکت‌های ضد رژیم صهیونیستی را آغاز کرد و در شرایطی که رژیم پهلوی با رژیم صهیونیستی همکاری گسترده داشت نواب و یارانش از 5 هزار نفر برای حضور در سرزمین اشغالی و مبارزه با صهیونیستها ثبت نام کردند.

حقانی در ادامه به نقش نواب برای اتحاد مسلمانان  و مبارزه با جریان‌های وهابی‌گری و بهائیت که در دوره رضاخان به شکلی جدی در کشور مطرح شد، افزود: برخورد نواب با این جریان‌ها ابتدا فرهنگی بود. گواه این مدعا هم گفت‌وگوهای مفصلی است که با کسروی داشت. اما وقتی با ادبیات الحادی و اتوسل به زور آنها مواجه شد مبارزه مسلحانه را در پیش گرفت.

آیت‌الله حائری‌شیرازی:‌ ارزش نواب صفوی به خاطر ولایتمداری بود

آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی از دیگر سخنران برنامه بود که طی سخنانی اظهار داشت: مرحوم نواب صفوی به لحاظ نیات، عقاید، عزم و اراده از جایگاه والایی برخوردار بود؛ آن رکنی که انسان را به سعادت می‌رساند راستگویی و امانتداری است و کسانی چون نواب علاوه بر سخاوت و شجاعت و سایر محسنات وجودی، از این دو صفت نیک نیز برخوردار هستند.

وی افزود: نواب صفوی ولایتمدار بود و ارزشمندی او به خاطر ولایتمداری بود؛ هرکس از مسیر ولایت خارج شود از مسیر عبودیت خارج می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از تفسیر قشری از اسلام گفت: ممکن است بسیاری به ظاهر برای اسلام جانباز شوند اما در واقع جز بدبختی ثمره‌ای برای اسلام ندارد.

وی ادامه داد: که این موضوع به‌واسطه بی‌بصیرتی این افراد و گروه‌ها است؛ در همین راستا، داعش کسانی را تربیت می‌کند که در سریع‌ترین زمان ممکن جان بر کفی را می‌آموزند، شاید سوال شود که چرا به جای تکفیری‌ها، انسان‌های مؤمن چنین سریع به این درجه نمی‌رسند؛ باید گفت جانبازی برای راه باطل بسیار متفاوت از جانبازی در مسیر حق است و جنود ابلیس برای جانبازی در راه باطل مؤید و مروّج هستند.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به نقش بصیرت در معرفت انسانی افزود:‌ برای کسی مثل یک داعشی که از اصل و ریشه تهی است، انجام چنین کارهایی بسیار راحت است؛ این‌ها بصیرت ندارند و با ظاهر اسلام و به اسم دین چنین اقدامات ضدبشری و ضدانسانی انجام می‌دهند؛ زمانی‌که انسان ریشه اعتقادات را از دست بدهد، ابلیس نیز او را ترغیب می‌کند تا هرچه سریع‌تر به خواسته باطل خود برسد و به اصل دین وی آسیب می‌زند.

وی با اشاره به دلایل قیام امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی گفت:‌ قبل از همه مسائل مرتبط با شهادت و ایثار و عشق و علاقه و شجاعت و سخاوت، قیام ایشان در راستای عبودیت بود و پیروان امام(ره) نیز بر همین راستا با ایشان عهد بستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان خاطره‌ای از جلسه بررسی قبول قطعنامه 598 اظهار کرد:‌ در روز قبول قطعنامه پایان جنگ، بنده به همراه حدود 30 تا 35 نفر در دفتر رئیس‌جمهور وقت که رهبری فعلی باشند، حضور داشتیم؛ وضعیت خاص و لحظه انتخاب بزرگی بود، چرا که پیش از آن شعار جنگ‌جنگ تا پیروزی و موضوعاتی از این دست مطرح می‌شد و حالا مسئله صلح و قبول قطعنامه به میان آمده بود و امام(ره) مسئولیت این کار را برعهده گرفت.

آیت‌الله حائری شیرازی افزود: حاج احمدآقا، نامه امام(ره) را برای جمع قرائت کرد و همه مبهوت بودند که این موضوع حالا چطور باید منعکس شود؛ بنده به آقای گیلانی گفتم که ابتدا استخاره کن تا موضوعی را بگویم، ایشان استخاره کرد و خوب آمد، بنده گفتم قبول قطعنامه ناسخ 8 سال دفاع مقدس نیست و مکمل آن است، این مسئله تست و آزمایش مردم است که معلوم شود از حدود هزار سال غیبت، قدرشناس امامت هستند یا خیر، مردم ما در این هشت سال قیام همراه قیام را داشتند و این نیمی از امتحان است بلکه نیمه بیشتر آن باقی مانده؛ آن روز بیان چنین صحبتی بسیار سخت بود؛ سوابق این‌ها که عرض می‌کنم موجود است.

وی ادامه داد: مردم ما استطاعت دارند برای دریافت امیری امام و براساس آنچه گفتم،‌از این امتحان و آزمایش با موفقیت بیرون آمدند؛ در همین حال باید بدانیم بزرگترین علامت ظهور این است که در مردم وفا ببینیم یعنی اینکه من با قیامش قیام و با قعودش قعود کنم؛ در شهید نواب صفوی نیز وفاداری به عنوان نشانه وجود داشت و به عهدش وفا کرد، بزرگی امام خمینی(ره) نیز در همین وفاداری ایشان به امام عصر(عج) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نواب صفوی باعث رفع موانع پیشروی جبهه اسلام و جلوگیری از پیشروی جبهه کفر شد، به موضوع صدور حکم ارتداد سلمان رشدی اشاره و تصریح کرد:‌ امام(ره) علیه سلمان رشدی حکم ارتداد صادر کرد، آن زمان درباره این موضوع بحث‌هایی شد اما امام بر روی این موضوع تأکید داشت؛ این درست است که سلمان رشدی تاکنون کشته نشده اما در واقع آن شخص مرتد از بین مردم رفته است و لذا امام خمینی(ره) جلوی تکثیر چنان رفتارهایی را گرفت.

آیت‌الله حائری شیرازی در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت: نواب صفوی حرام نشد و بهترین نتیجه را از عمرش گرفت، تا هرجا توانست درباره مواضع اسلام سخن گفت و معتقد بود آنچه در اسلام است باید ترویج شود و اگر امروز هم حضور داشت و در قید حیات بود، روی دو موضوع تأکید می‌کرد؛ یکی علوم انسانی غربی که نوعی شرک است زیرا برای انسان تعیین تکلیف می‌کند و مورد دوم نیز پیرامون وضعیت بانک‌ها که در این حیطه باید اقتصاد اسلامی را احیا کنیم و اگر اقتصاد اسلامی احیا نشود، هیچ چیز به سرانجام نمی‌رسد حتی اقتصاد مقاومتی.

در ادامه این مراسم از تمبر یادبود شصتمین سالگرد شهادت نواب صفوی و یارانش نیز رونمایی شد.

در بخش پایانی مراسم، ویدئوکلیپ مربوط به نحوه شهادت نواب صفوی در سریال معمای شاه با هنرمندی حسام نواب‌صفوی، بازیگر سینما و تلویزیون برای حاضرین به نمایش درآمد.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32369/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما