۰
plusresetminus
در ساعت 6 عصر سوم بهمن فرودگاه مهرآباد توسط مأموران فرمانداری نظامی بسته شد و در پی آن از ورود و خروج افراد و مسافران به فرودگاه ممانعت شد. در روز چهارم بهمن روز‌نامه‌ها تیتر زدند تانک‌ها مهرآباد را محاصره کردند.
تانک‌ها مهرآباد را محاصره کردند
 بهمن ماه 57 هر روزش با خبری از بازگشت نزدیک امام به وطن آغاز می‌شد. در روز 4 بهمن 1357 وقایع زیر رخ داده‌ است.  

وقتی که خبر بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به کشور قوت گرفت، دولت بختیار، برای جلوگیری از ورود امام، به کلیه شرکت‏‌های هواپیمایی بین المللی اعلام کرد که به تهران پرواز نکنند. علاوه بر این به دستور بختیار، تعداد زیادی تانک و زره‏پوش در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر شدند تا از ورود امام به میهن اسلامی جلوگیری کنند. همچنین کلیه فرودگاه‏‌های کشور برای سه روز بسته اعلام شد و در نتیجه، نزدیکان امام اعلام کردند، به مناسبت بسته بودن فرودگاه‏‌ها، سفر امام به تهران، دو روز به تعویق افتاد. عکس ‏العمل مردم در برابر این عمل بختیار به حدی شدید بود که دستور بختیار در ظرف چند روز لغو شد.

بختیار که خود را مرغ طوفان و ناجی ایران معرفی می‌کرد و کوشید با تمهیدات ساده‌اندیشانه خود طوفان انقلاب اسلامی را متوقف کند بنابراین از یک سو با ارایه لایحه عوام فریبانه «انحلال ساواک» تلاش کرد توجه مردم را به خود جلب کند.

بنابر گزارش روزنامه اطلاعات بامداد امروز گروه کثیری از مردم تهران به دعوت کمیته هماهنگی هواپیمایی ملی و سازمان هواپیمایی کشوری و به‌رغم اعلامیه فرمانداری نظامی تهران مبنی بر جلوگیری از ورود امام به محوطه فرودگاه مهرآباد، به سمت فرودگاه حرکت کردند.

 

در ساعت 10 آیت‌الله طالقانی به جمع مردم پیوست و پس از آن که می‌خواست درباره مراسم بازگشایی پرواز انقلاب جهت بازگشت امام به ایران سخنرانی کند، نظامیان از این اقدام وی ممانعت به عمل آوردند. 

 

- در ساعت 6 فرودگاه مهرآباد توسط مأموران فرمانداری نظامی بسته شد و در پی آن از ورود و خروج افراد و مسافران به فرودگاه ممانعت گردید. 
ـ صبح امروز حدود 20 هزار نفر از مردم تهران، در اطراف فرودگاه مهرآباد گرد هم آمدند و با فریادهای «زنده‌باد خمینی»، به حضور نظامیان که فرودگاه را اشغال کرده بودند، اعتراض کردند.

 

در میان این جمعیت شماری از پرسنل نیروی هوایی نیز حضور داشتند. بنابر گزارش روزنامه کیهان، این عده در نهایت بر اثر تیراندازی هوایی سربازان پراکنده شدند و در نتیجه این پاشیدگی، چند زن و کودک به روی هم افتادند و مجروح شدند. 
ـ امام در محل اقامت خود در حومه پاریس در دیدار با کارکنان و حاضران آن اقامتگاه سخنانی ایراد کردند و از آنجا که تصمیم داشتند روز جمعه 6/11/57 راهی ایران شوند از آنان تشکر کردند. امام از حاضران خواستند به جهت احتمال خطر پیش رو، ایشان را همراهی نکنند. 

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32433/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما