۰
plusresetminus
اسماعیل فردوسی‌پور در زمان تبعید حضرت امام در نجف در کنار ایشان بود و به هنگام اقامت امام خمینی (ره) در پاریس در خدمت ایشان و هماهنگ کننده ملاقاتهای امام بود.
حجت‌الاسلام فردوسی‌پور همراه نجف و پاریس امام
 اسماعیل فردوسی‌پور در زمان تبعید حضرت امام در نجف در کنار ایشان بود و به هنگام اقامت امام خمینی (ره) در پاریس در خدمت ایشان و هماهنگ کننده ملاقاتهای امام بود. او پس از انقلاب نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده امام، قاضی شرع، نماینده مجلس خبرگان رهبری بود. با توجه به اینکه او سالیان درازی در خدمت امام بود و در روز 26/11/85 به علت بیماری درگذشت؛

اسماعیل فردوسی پور فرزند غلامعلی در دوم شهریور 1317 ه ش در محله سردشت شهرستان فردوس واقع در استان خراسان رضوی در خانواده‌ای فقیر متولد شد.

تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش به پایان رساند . با تشویق مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی به تحصیل علوم دینی روی آورد. او مقدمات را در حوزه علمیه فردوس به پایان رساند و جهت ادامه تحصیل در سال 1332 ه ش به مشهد رفت.

او در مشهد در مدرسه نواب عزیمت کرد و در محضر حجت‌الاسلام سیداحمد مدرس یزدی تلمذ کرد و پس از آن سطح عالی از محضر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی تحصیل کرد. او فلسفه و معارف عقلی همچون شرح اشارات ابوعلی سینا و شرح منظومه ملاهادی سبزواری و مشاعر و عرشیه ملاصدرا را در محضر حاج شیخ مجتبی قزوینی فرا گرفت . پس از اتمام دوره سطح موفق شد به مدت 8 سال در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله شیخ حسین وحیدخراسانی شرکت کرده و بهره فراوان برد.1

از این زمان به بعد او جهت تبلیغ به نقاط مختلف کشور مسافرت کرد. و فعالیت سیاسی خود را آغاز نمود؛ چنانکه در محرم سال 1384 ه ق در عباس‌آباد مازندران به دلیل سخنرانی علیه رژیم شاه تحت تعقیب ساواک قرار گرفت.

پس از تبعید حضرت امام خمینی (ره) به نجف، فردوسی پور نیز در سال 1346 به طور مخفیانه به همراه خانواده‌اش از ایران خارج شده و به عراق رفت. او یازده سال در عراق در خدمت حضرت امام و عضو دفتر ایشان بود و در طی این مدت او در درس خارج مکاسب امام خمینی (ره) و در درس خارج اصول آیت‌الله العظمی خویی (ره) به مدت سه سال و در درس اصول آیت‌الله وحید خراسانی به مدت چهار سال بهره برد.

همچنین او در درس خارج حضرات آیات میرزا باقر زنجانی و حاج علی سیستانی شرکت کرده و استفاده فراوان برد.2

پس از فشار دولت بعثی عراق بر حضرت امام و تصمیم امام (ره ) مبنی بر ترک عراق و عزیمت به کویت، فردوسی‌پور مأمور تهیه گذرنامه شد. او نیز ضمن تماس با شهید محمد منتظری در کویت و حاج سیداحمد مهری فرزند آیت‌الله حاج سیدعباس مهری نماینده امام درکویت، موفق به تهیه گذرنامه شد.

فردوسی پور در معیت امام راهی کویت شد و قبل از ورود امام او به کویت رفت تا زمینه استقبال امام را فراهم کند؛ اما دولت کویت با اقامت امام در کویت موافقت نکرد و امام دوباره به عراق برگشته و این بار عازم فرانسه شدند. فردوسی پور با موافقت حضرت امام به همراه ایشان و تنی چند از روحانیون عازم پاریس شد.

در پاریس او عضو هسته مرکزی تشکیلات روحانیون مبارز در خارج از کشور بود و در خدمت حضرت امام هماهنگ کننده ملاقات‌ها و کارهای اجرا ایشان بود و اگر چه امام رسما فاقد دفتر رسمی و سخنگو بودند ولی فردوسی پور به نوعی مسئولیت دفتر ایشان را بر عهده داشت.

او تمام مدت اقامت امام در نوفل لوشاتو در خدمت ایشان بود و پس از تصمیم امام مبنی بر مراجعت به کشور او نیز در معیت ایشان به کشور بازگشت و به خیل عظیم مردم پیوست . پس از پیروزی انقلاب او مدتی مسئولیت دفتر حضرت امام را در تهران عهده‌دار بود و مدتی هم عضو دفتر ایشان در قم و تهران بود.

پس از مدتی در 8 مهر 1358به فرمان حضرت امام به سمت قاضی شرع در دادگاه های انقلاب مشهد منصوب شد.

فردوسی پور همچنین مسؤلیت حساب صد (100) امام در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم و نمایندگی حضرت آیات امام خمینی، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله خامنه‌ای در امور حسبیه را بر عهده داشت.

او در 13/5/1358 ش ریاست دادگاه های انقلاب اسلامی شهرستان های طبس و فردوس در استان خراسان را عهده دار شد و پس از آنکه مدتی به فرمان امام ریاست دادگاه های انقلاب خراسان را بر عهده داشت در تاریخ 7/3/1363 به عنوان نماینده مردم فردوس و طبس به مجلس شورای اسلامی راه یافت و طی سال های 63 تا 1371 نماینده دوره دوم و سوم مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بود. در طی این مدت او نمایندگی مجلس شورای اسلامی در شورای سرپرستی صدا و سیما را در سال های 1365 تا 1366 بر عهده داشت. همچنین او عضو کمیسیون تحقیق ، اصل نود و کمیسیون امور حقوقی و قضایی در مجلس شورای اسلامی بود. از دیگر مسؤولیت‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

همچنین فردوسی‌پور دبیر کنگره جهانی حضرت رضا و نماینده ولی فقیه در فردوس و امام جمعه آنجا بود.4 او در سال 1370 با حکم مقام معظم رهبری آیت الله‌خامنه‌ای به عضویت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در آمد.

پس از زلزله ویران گر طبس که آن شهر را با خاک یکسان کرد او از طرف مجلس شورای اسلامی مسؤول بازرسی از روند بازسازی شهر طبس شد که گزارش او به مجلس منجر به استیضاح وزیر مسکن و شهرسازی شد. اولین استیضاح وزیر پس از انقلاب اسلامی به عدم رأی اعتماد مجلس منتهی شد. او رییس بزرگداشت شهدای هفتم تیر و از بازماندگان و مجروحین این حادثه به شمار می‌رود.

از مهم‌ترین اقدامات عمرانی او می توان به احداث ساختمان مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) شامل مصلای قدس، مدرسه علمیه، مسجد ابوالفضل (ع) ، منزل امام (ره)، پی‌گیری احداث کتابخانه عمومی، تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی برای منطقه؛ اشاره کرد.5

اسماعیل فردوسی پور در آخرین انتخابات مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی مردم خراسان انتخاب شد و در تاریخ 26/11/85 به علت بیماری دار فانی را وداع گفت.

کتاب «‹همگام با خورشید›› از ایران تا ایران؛ مجموعه خاطرات ایشان از زمان عزیمت او به نجف و همراهی امام تا پیروزی انقلاب است که به قلم خود ایشان و پس از کسب اجازه از محضر مرحوم حاج احمد آقا خمینی نگارش شده و به همت مجتمع فرهنگی، اجتماعی امام خمینی (ره) فردوس، در بهمن 1372 در 553 صفحه منتشر و در ا ختیار پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32459/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما