۰
plusresetminus
یک شاعر و استاد دانشگاه گفت: خداوندا حمید را زنده نگه دار! که برای ورود امام عصر به کوفه شعری بهتر از آن شعری که برای ورود امام به تهران سرود بسراید.
ادبیات انقلاب بدون نام سبزواری شناخته شده نیست
*بزرگداشت حمید بزرگداشت شعر انقلاب است محمدحسن زورق در پنجاه و هشتمین «عصرانه ادبی فارس» با اشاره به اینکه امروز جمع شده‌ایم که از مردی حمید و ستوده تجلیل کنیم، گفت:‌ بزرگداشت حمید بزرگداشت شعر و سرود انقلاب اسلامی است. قدرشناسی از او یک تکلیف شرعی و ملی است همانطور که امروز پیام انقلاب فراتر از مرزها رفته شعر حمید نیز به آن سوی مرزهای کشور رفته است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به 9 دهه عمر حمید سبزواری از 1304 گفت:‌او در عصر اختناق رضاخانی به دنیا آمد عصر پرده‌دری اجباری زنان، عصر شکنجه مبارزان و عصر کشتار گوهرشاد،دهه دوم زندگی حمید از سال 14 تا 24 است در این دهه او شاهد تحقیر ملت ایران است و همه رنج‌های ملت در این دهه را دیده و دندان به جگر سائیده است.

*حمید تمام آرزوهای خود را در سیمای امام می‌بیند

این شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات گفت:‌ او در دهه سوم زندگی شاهد بلند شدن علم مبارزه علیه انگلستان به دست آیت‌الله کاشانی است او در این دهه شاهد ناکامی‌ احزاب و دسته‌ها بوده و از این رو به تمام حزب‌بازی‌ها بدبین است. حمید در چهارمین دهه زندگیش شاهد بریدن زبان‌ها و شکستن قلم‌ها بوده است. در چنین شرایطی مردی به نام روح‌الله الموسوی الخمینی برخاست و علم مبارزه را بلند کرد و حمید تمام آرزوهای خود را در سیمای او می‌بیند.

او افزود: او در دهه پنجم شاهد آغاز درس ولایت فقیه خمینی در نجف است. سعیدی و ... به شهادت می‌رسند و مبارزان دیگری به زندان می‌افتند. مردم در فقر هستند اما شاه حرف از تمدن می‌زند. زنی را در جشن هنر شیراز لخت می‌کنند و روی او رنگ می‌پاشند تا او روی پارچه غلت بزند و اثر هنری خلق کند تا شاهد اثر هنری شاهانه باشیم. او در این دهه آثار شعری خود را خلق می‌کند اما عرصه‌ای برای ارائه آنها نیست.

*با اوج گرفتن مبارزات سیمرغ روح حمید به پرواز در می‌آید

زورق گفت: حمید در ششمین دهه عمرش شعرهایش را به گوش مردم می‌رساند سال 56، مقاله رشیدی مطلق در توهین به امام خمینی منتشر می‌شود و زلزله‌ای به پا می‌کند و چرخ‌های انقلاب اسلامی به حرکت می‌افتد و با این حرکات قلم و شعر حمید نیز جوشش می‌گیرد. در سال 57 این روند ادامه پیدا می‌کند و حمید بی‌پروا سرود می‌گوید و سیمرغ روح حمید به پرواز در می‌آید.

وی اضافه کرد: با ورود امام به کشور شعر خمینی ای امام حمید سبزواری در حضور او خوانده می‌شود و در بهشت‌زهرا شعر برخیزید، ای شهیدان راه خدا جمع‌خوانی می‌شود. با آغاز جنگ و فتنه گروهک‌ها حمید به جبهه‌ها می‌رود و سرود می‌خواند و علیه بنی‌صدر شعر می‌سراید. حمید شاهد آزادی خرمشهر است و سروده‌هایش دهان به دهان می‌چرخد.

*حمید سر در آغوش مهر رهبری می‌گذارد

این استاد دانشگاه با اشاره به دهه هفتم زندگی حمید، گفت: در این دهه حمید شاهد موشک‌باران تهران و سایر شهرها است ولی ملت مقاومت می‌کنند در سال 68 مردم امام را پرشکوه بدرقه می‌کنند و حمید با شعرش مویه می‌کند. حمید از پیشرفت‌های انقلاب خوشحال و از انحرافات آن ناراحت می‌شود او از استحاله فرهنگ خشمگین است و سر در آغوش مهر رهبری می‌گذارد.

زورق گفت: حمید در هشتمین دهه زندگیش همچنان یک اسلام‌گرای انقلابی است و همچنان حمید است. اما برخی آنچنان نمانده‌اند که بوده‌اند. سفره‌ها رنگین شده و ماشین‌ها سنگین شده است. حمید با دیدن این مسائل لحظه لحظه ذوب می‌شود. نهمین دهه عمر زندگی حمید از 1384 تا به امروز همچنان ادامه دارد. او منتظر ظهور است تا خراسانی پرچم را به دست صاحب‌العصر برساند. حمید این روزها پوست و استخوان شده و کم غذا شده است.

*خدا «حمید» را نگه‌دارد تا برای ورود امام عصر شعر بسراید

او گفت: حمید برای همیشه حمید است. او در سرود انقلاب کرده و صدای وجدان مردم است. همه ویژگی‌های شعر انقلاب اسلامی در شعر حمید دیده می‌شود و به نظرم او اسوه شعر انقلاب است و همه ویژگی‌های شعر انقلاب اسلامی در شعر حمید تجلی دارد.

زورق در پایان گفت:‌خداوندا حمید را زنده نگه دار! که برای ورود امام عصر به کوفه شعری بهتر از آن شعری که برای ورود امام به تهران سرود بسراید.

*مطبوعات توجه کمتری به شعر دارند

شیرین‌علی گل‌مرادی در بخشی از این مراسم گفت: من در نوجوانی در سال‌هایی که در دبیرستان درس می‌خواندم اشعار حمید را در مطبوعات می‌دیدم که در کنار اشعار استاد شاهرخی چاپ می‌شد. بر خلاف امروز که روزنامه‌ها کمتر به شعر توجه می‌کنند و اغلب ترجیح می‌دهند تصاویر هنرپیشه‌ها را چاپ کنند. وی در ادامه غزلی در مدح حمید سبزواری قرائت کرد.

*آشنایی با حمید از مسجد هدایت

حسین شمسایی دیگر سخنرانی بود که در این مراسم سخنرانی کرد. وی گفت: حمید سبزواری بیش از آنچه برای ما شناخته شده باشد برای نسل امروز و افرادی که در آن سوی مرزها هستند شناخته شده است.

شمسایی گفت: در سال 53، بعد از اتمام کلاس‌های عصر دانشگاه گاهی سری به مسجد هدایت می‌زدم و محضر آیت‌الله طالقانی را درک می‌کردم و گاهی شعری نیز می‌خواندم. شبی از همین شب‌ها غزلی از حمید برای حاضرین خواندم فردی از من پرسید شاعر این شعر را می‌شناسی که من گفتم حمید سبزواری این شعر را سروده اما خود او را تا کنون ندیده‌ام که آن فرد گفت من حمید سبزواری هستم و از آن زمان تا امروز محضر او را درک کرده‌ام.

*ماجرای مقدمه رهبر انقلاب بر کتاب شعر حمید سبزواری

او اضافه کرد: جلسات شعری با حمید داشتیم که منتهی به شب شعرهای انقلاب شد که این جلسات در میدان خراسان برگزار می‌شد. علی معلم دامغانی، یوسف‌علی میرشکاک و ... از نتایج این جلسات بودند. حمید اعتقاد عجیبی به مسئله انتظار و ظهور دارد و همین موجب پیشگویی او در اشعارش شده است.

شمسایی در بخش پایانی سخنانش گفت:‌کتاب «سرود درد» آماده چاپ بود که حمید گفت دوست دارم آقا (آن زمان رهبر انقلاب رئیس جمهوری اسلامی بودند)، بر این کتاب مقدمه بنویسم که وقتی من این مسئله را با ایشان مطرح کردم استقبال کردند و اشعار را خواستند تا بتوانند متناسب با آنها چیزی بنویسند 4 یا 5 روزی کتاب در اختیار ایشان بود و بعد از آن مقدمه‌ای هوشمندانه بر آن نوشتم.

* شجاعت حمید سبزواری برایم جالب بوده است

محمدگلریز خواننده سرودهای انقلابی در بخشی از این مراسم گفت: شجاعت حمید سبزواری همیشه برای من جالب بوده است در ماه‌های قبل از انقلاب که جو ترور و کشتار حاکم بود و کسی قدرت صحبت کردن علیه طاغوت را نداشت چه رسد به اینکه شعر بگوید، اما استاد سبزواری اشعار حماسی و انقلابی می‌سرود.

وی افزود: در آن روزی که سرود «برخیزید، ای شهیدان راه خدا»، خوانده شد من در آن گروه سرود حضور داشتم  و از این باب باید در سرودن سرودهای حماسی و انقلابی حمید سبزواری را ستود. او دارای خلق خوبی است و نشد که یک مرتبه به حضور او برسیم اما او عادی جواب ما را بدهد بلکه با مهربانی از ما استقبال می‌کرد.

گلریز در پایان گفت:‌برای سرود شهید مطهری خدمت امام رسیدیم که قبل از دیدن امام مرحوم حاج‌احمد آقا سخنانی که در واقع نظر امام بود را به ما منتقل کرد و به عبارتی گفتند که امام خواسته موسیقی‌هایی بسازید که همه سلیقه‌ها را جذب کند که بعد از آن به دیدار امام رفتیم و امام دو مرتبه برای ما دعا کرد و فرمود که خدا شما را در پناه اسلام حفظ کند.

او پس از این قطعاتی از سرودهای انقلابی را برای حاضرین به صورت زنده خواند.

* ادبیات انقلاب بدون نام سبزواری شناخته شده نیست

حمیدرضا شاهنگیان در بخش دیگری از این مراسم گفت: اگر می‌خواستیم یک کارتن نمایش بدهیم تعداد پدر و مادرهایی که جمع می‌شدند بیش از این جمعیت کنونی بود که امروز اینجا برای بزرگداشت شخصی مانند حمید جمع شده‌اند و همین مسائل است که ما را دق می‌دهد.

وی افزود: همانطور که انقلاب اسلامی بدون نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست ادبیات و شعر انقلاب هم بدون نام حسین ممتحنی یا همان حمید سبزواری شناخته نمی‌شود. همه می‌‌دانند که حمید سبزواری در شعر متمول شده و شعر او محصول ایمان، صراحت، بینش، شجاعت و تمام صفات این چنینی است.

شاهنگیان در پایان گفت: حمید در تمام قالب‌های شعر طبع‌آزمایی کرده و در هر شکلی که شعر گفته کم نظیر بوده است در سال 32 حمید یک جوان 28 ساله بوده اما شعرهایی گفته که تعجب خواننده را برمی‌انگیزاند و من از خودم می‌پرسم که تو در 28 سالگی چه کرده‌ای و این سوالی است که امروز جوانان باید از خود بپرسند.

در بخش پایانی این مراسم از همسر حمید سبزواری تقدیر به عمل آمد. همچنین از جایگاه ادبی حمید سبزواری به عنوان پدر شعر انقلاب نیز تجلیل شد.

این مراسم با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری کشور از جمله حسین آهی، علیرضا قزوه، حسن امین، محمد گلریز، سیدنظام الدین موسوی، حسین شمسایی، محمدحسن زورق، محمدعلی گودینی، محمدرضا اصلانی، محمدرضا سهرابی نژاد، حمیدرضا شاهنگیان، کامران شرفشاهی و ...برگزار شد.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32633/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما