۰
plusresetminus
لشکرکشی شوروی به افغانستان به دستور لئونید برژنف» رهبر شوروی سابق برای حمایت از حکومت کمونیستی وقت این کشور در برابر مجاهدین در 24 دسامبر 1979 میلادی آغاز شد.
فرار شوروی از «تله خرس»/تصاویر
 15 فوریه امسال 27 سال از شکست شوروی در حمله به افغانستان گذشت و این کشور آخرین نیروهای ارتش سرخ را از این کشور خارج کرد و این آغاز روندی بود که در نهایت به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد انجامید.
لشکرکشی شوروی به افغانستان به دستور "لئونید برژنف"» رهبر شوروی سابق برای حمایت از حکومت کمونیستی وقت این کشور در برابر مجاهدین در 24 دسامبر 1979 میلادی آغاز شد.
 
این جنگ که در تاریخ با اوصافی چون "ویتنام شوروی" یا "تله خرس" شناخته شده است در نهایت پس از 10 سال ویرانی و مرگ با مقاومت و ایستادگی مردم افغانستان بدون نتیجه به پایان رسید. در چنین روزی ارتش سرخ شوروی مجبور شد در می 1988 به دستور "میخائیل گروباچف" آخرین رهبر شوروی از این کشور عقب نشینی کند. آخرین لشکر از نظامیان ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در 15 فوریه 1989 میلادی از افغانستان خارج شدند.
 
تهاجم نظامی شوروی به افغانستان باعث مهاجر شدن 5 میلیون نفر از مردم این کشور شد و این در حالی است که این تهاجم نظامی جان بیش از یک میلیون نفر از مردم افغانستان را نیز گرفت. مورخان شکست شوروی در افغانستان را زمینه ساز پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی می دانند. "ایتارتاس" تعدادی عکس از پایان لشکر کشی شوروی به افغانستان به مناسبت سالگرد این واقعه تاریخی منتشر کرده است که در زیر می بینید.             منبع: فرادید
https://www.cafetarikh.com/news/32643/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما