۰
plusresetminus
تحقیقات سالیابی کربن ۱۴ بر روی یک پیراهن در سایت‌های باستانی مصر نشان داد کهن‌ترین پوشاک جهان با قدمتی ۳۴۰۰ ساله کهن‌ترین لباس بشر است که تاکنون سالم مانده است.
کهن‌ترین پوشاک جهان +عکس
 بررسی‌های آزمایشگاهی در زمینه سالیابی کربن 14 بر روی یک نمونه از پوشاک زنانه متعلق به مصر باستان ، زمان ساخت آن را حدود 3500 پیش از میلاد نشان داد که به این ترتیب این کهن‌ترین پوشاک شناخته شده درجهان محسوب می‌شود.
به گزارش بررسی‌های رادیو کربن برای تعیین قدمت نمونه‌ای از یک پیراهن زنانه از جنس کتان که در سال 1913 دریکی از سایت‌های باستان شناسی مصر بدست آمد، نشان داد که این پیراهن در زمانی حدود 3484 تا 3102 پیش از میلاد ساخته شده است.

این پیراهن که به نام لباس « ترخان» نام گرفته درجریان کاوش‌های باستان شناسی از آرامگاهی متعلق به سلسله اول مصر درسایتی واقع در جنوب قاهره بدست آمده است.

اندازه وابعاد این پوشاک نشان می‌دهد که برای یک زن لاغر یا یک نوجوان دوخته شده است. شواهد همچنین نشان می‌دهد که این پیراهن پیش از اینکه دفن شود مورد استفاده بوده و پوشیده شده است.

«آلیس استیونسون» از متصدیان موزه باستان شناسی مصر در کالج لندن می‌گوید: «کشف بقایای منسوجات و لباس‌های باستانی تا این حد سالم در گزارش‌ها و کاوش‌های باستان شناسی یک رویداد استثنایی است. کشف بقایای کامل یا تقریباً کامل یک لباس یا قطعه از لباس همانند پیراهن ترخان از آن هم به مراتب عجیب‌تر است.»

وی یادآور شد که پیش از انجام آزمایشات سالیابی کربن 14 تصور می‌رفت که این پیراهن متعلق به سلسله نخست تمدن مصر باشد اما قادر به تایید قطعی تاریخ آن نبودیم زیرا انجام چنین آزمایشی پیش از این سبب تخریب بافت نمونه آزمایشی می‌شد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی؛ پیش از این نیز در سال 2014 یک شلوار متعلق به 1000 سال پیش در یکی از محوطه‌های باستانی چین کشف شده بود که طبق نظر باستان شناسان از لباس‌های سنتی جنگجویان چینی بوده که برخلاف انتظار سالم مانده است.

باستان شناس آلمانی «مایک واگنر» که تیم کاوش را در چین هدایت می‌کرد از سالم ماندن این قطعه پوشاک اظهار شگفتی کرده و یادآور شده بود که لباس‌ها عمدتاً به دلیل فعالیت میکروارگانیسم‌ها و ترکیبات شیمیایی خاک بسرعت نابود می‌شوند و سالم ماندن این لباس حقیقتاً رخدادی استثنایی است.     منبع: تسنیم
https://www.cafetarikh.com/news/32657/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما