۰
plusresetminus
دانشمندان بقایای اسکلت‌های ۱۰ هزار ساله‌ای را کشف کردند که نشان‌دهنده قدیمی‌ترین نمونه جنگ و قتل عام در تاریخ حیات بشر است.
نخستین قتل عام پیش از تاریخ در کنیا
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، بقایای این اسکلت‌ها در دریاچه تورکانا در کنیا کشف شده است. نتایج بررسی دانشمندان از این اسکلت‌ها نشان می‌دهد که گروهی از شکارچیان حدود 10 هزار سال پیش به گروهی حمله و آن‌ها را قتل عام کردند.

به گفته دانشمندان، جمجمه‌های خرد شده، اثر تیر کمان یا جای نیزه و دیگر زخم‌های کشنده بر روی اسکلت‌ها نشان می‌دهند که این افراد در جریان یک حمله به صورت گروهی کشته شدند.

نتایج این کشف روز چهارشنبه در نشریه «نیچر» منتشر شد.

دانشمندان می‌گویند به نظر می‌رسد این اسکلت‌ها بی‌هدف پخش شدند و در نهایت رسوبات دریاچه آن‌ها را دفن و موجب حفظ این اسکلت‌ها شده است.

از 12 اسکلت نسبتا سالمی که کشف شد، آثار به جا مانده بر روی 10 اسکلت تردیدی باقی نمی‌گذارد که آن افراد با خشونت تمام کشته شدند.

همچنین بخش‌هایی از اجزای 15 اسکلت دیگر در محل کشف شده است و دانشمندان احتمال می‌دهند که این افراد هم در جریان همان حمله کشته شده باشند.

اگر چه خشونت همیشه بخشی از رفتار انسان در طول تاریخ بوده اما ریشه و آغاز آن همیشه بین دانشمندان داغ است.

برخی از دانشمندان تاکید می‌کنند که نفوذ جوامع بشری پیچیده و سلسله مراتبی و مازاد محصولات کشاورزی موجب شکل‌گیری جنگ و خشونت انسانی در تاریخ شده است.

تا پیش از این، قدیمی‌ترین آثار خشونت‌های انسانی از بقایای اجساد یک خشونت درون‌گروهی در منطقه‌ای به نام ناتاروک در سودان کشف شد اما به گفته دانشمندان احتمالا این گروه از مدت‌ها پیش یک‌جا‌نشین شده بود.

منبع: همشهری آنلاین

https://www.cafetarikh.com/news/32661/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما