۰
plusresetminus
با این احوال دهها سال بعد این بی سواد قابل توجیه نبود. شاه در پی کسب اعتبار خانوادگی بود. هر چند محمدرضا پهلوی نیز تحصیلات آکادمیکش را تا آخر ادامه نداد و پس از مدرسه له روزه به دانشگاهی نرفت ولی تعلق 22 دکترای افتخاری از کشورهای گوناگون اندکی از بار این محنت می‌کاست.
دکتر رضاشاه!+عکس
 شاید از نام این نوشته تعجب کنید. البته جای تعجب نیز دارد. رضا شاه و دکتری!؟ این بماند تا بعد به آن بپردازیم. رضا در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا نیامده بود و حتی می‌توان وی را فقیر به حساب آورد. منطقۀ آلاشت مازندران منطقۀ ثروتمندی نبود. هنگامی که پدرش در تهران درگذشت و خبر مرگش را به همسرش – نوش آفرین– رساندند وی با شتاب در اردیبهشت 1257 شمسی شال و کلاه کرد و همراه با نوزادش از منطقه پر برف امامزاده هاشم گذشت و با مکافاتی خود را به تهران رساند.
روزگاری سخت چون خود آلاشت در انتظار این زن و فرزندش بود. رضا تحت قیمومت اقوام دور و نزدیک بزرگ شد. در زمانی که خانواده‌های ثروتمند و اشرافی چندان تحصیلات عالیه‌ای نداشتند توقعی نبود رضا که در محله سنگلج بزرگ شده بود سوادی بیاموزد. انجام کارهای شاگردی و سبک فرصتی برای وی باقی نمی‌گذاشت. این امر به قدری روشن است که تاریخ نویسان رسمی و درباری نیز هر چقدر سعی کرده‌اند از کنار آن به سرعت بگذرند ناچار به اعتراف شده‌اند.
  ورود به قزاقخانه وی را از شر فقر تا حدودی آزاد کرد. دیگر رضا دست در جیب خود داشت. محیط خشن قزاقخانه که به زبان امروز از کارهای سخت به حساب می‌آمد روحیه‌ای خشن به وی بخشید؛ جلادت و قساوت. رضا خان شصت تیر که خودی نشان داده بود مراحل ترقی را پیمود به طوی که سالها بعد مورد نظر و علاقه از ما بهتران قرار گرفت و شاخه نظامی کودتایی را رهبری کرد که شاخه سیاسیش به دست جوانی کار کشته چون سید ضیاء بود.

قدرت فولاد برتر از کاغذ بود. سید ضیاء هم برکنار شد و رضا خان سردار سپه همه کاره شد. سواد وی در این زمان تا آن اندازه بود که زیر نامه‌ای را امضا کند یا متن از پیش نوشته شده‌ای را بخواند. و همین کفایت می‌کرد.

با این احوال دهها سال بعد این بی سواد قابل توجیه نبود. شاه در پی کسب اعتبار خانوادگی بود. هر چند محمدرضا پهلوی نیز تحصیلات آکادمیکش را تا آخر ادامه نداد و پس از مدرسه له روزه به دانشگاهی نرفت ولی تعلق 22 دکترای افتخاری از کشورهای گوناگون اندکی از بار این محنت می‌کاست. ولی بی سوادی پدر را به گونه‌ای باید جبران کرد. شاید با یک دکترای افتخاری.

سال 57 تعدادی از اساتید دانشگاه حاجت تپه ترکیه، حال برای چه؟ نمی‌دانیم – شاید خودشیرینی – حامل مدرکی شدند که 35 سال پس از مرگ رضا شاه به وی تعلق گرفت. دکترای افتخاری.


دکترای افتخاری‌ای که به فرمان شاه بر صحن آرامگاه رضا شاه نصب شد و سندی شد برای نشان دادن عظمت و سطح علم رضا شاه. مکاتبات این امر خواندنی و شیرین است:                منبع: مشرق
https://www.cafetarikh.com/news/32714/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما